Gå til innhold

Er det subben eller mellomtone/diskant som lettest lager støy?

Ranger emnet

emyr

Anbefalte innlegg

Hehe.. joda..biltemakabler stiller vel ikke høyest på hverken kvalitet eller holdbarhet, men er slettes ikke værst til prisen!

Når det gjelder hva som lager mest støy, er det nok diskantene, så midbassen, og så subben tilslutt som du vil merke evt. støy i! En av grunnene til det er at suben som regel er "gjemt" og diskant og midbass har du rett foran deg! eller bak deg - alt ettersom!

Dessuten er det vel ikke riktig å si at høyttalerne er sansible for støy, men at monteringen og ledningene man bruker er det! Bruker man hodet og monterer riktig og godt hele veien, skal man kunne i teorien ikke ha noe støy! Du kan likevel støtte på problemer som jeg har fått i nyere biler, hvor det omtrent er umulig å svitte seg med støy! I min bil er det mye strøm, på begge sider av bilen, og det er derfor omtrent en umulighet å bli kvitt støy! Det blir evt å skyve på eksisterende kabler, og lage provisoriske løsninger for å "lure" høyttalerledningene til ikke å merke strømkablene. Eller for å si det enda lettere.. gjemme strømmen bedre enn den er orginalt :)

Mvh

- 06 Mod Audi A3 Sportback "Focal-Audi'n"

x 98 Mod VW Golf IV (solgt)

Stor takk til Anders Fleischer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, ja.. har tenkt på det!! har flere ganger tatt det opp med Anders (Fleischer), og alle gangene har vi egentlig kommet frem til at alufolie hører hjemme på kjøkkenet! Det er skal tross alt være mulig å gjøre ting støyfritt uten å måtte bruke slike uortodokse redksaper :)

Men skal ikke se bortifra at jeg kanskje prøver det en dag i ren desperasjon!

Mvh

- 06 Mod Audi A3 Sportback "Focal-Audi'n"

x 98 Mod VW Golf IV (solgt)

Stor takk til Anders Fleischer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil jo si at mid/diskant er mest utsatt, sikkert derfor disse utgangene på spilleren er 4 volt mens subben er 2 volt.

Jo høyere utgangsspenningen er jo mindre dritt drar man med på veien bak i bilen, derfor man bruker linjedrivere osv som kan kjøre utgangsspenningen opp til f.eks 9 volt.

Men ingenting blir bedre enn det svakeste ledd, bruker du møkkakabler og slurver med montering er du back to basics.

2009 - Ford Mondeo Titanium Sport - Powershift
2000 - Ford Focus
2000 - VW Polo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Får prøve å bygge så godt jeg kan! Dette er litt offtopic, men det er så mange ting jeg lurer på når jeg skal montere anlegg... F.eks, jeg har jo kjøpt sånne fancy kabelsko som er gullbelagt og greier... men likevel tenker jeg att det må jo bli litt dårlig kontakt når man bare bruker den vesle skruen som følger med til å feste kabelen men, lønner det seg å lodde? Vil loddetinnet feste seg til den gullbelagte kabelskoen? Å jordingspunktet, vil det lønne seg å sveise kabelskoen fast i karrosseriet? går det ann å sveise på kabelskoen? Kabelskoene er så grove att det er jo nok materiale å jobbe med... Vil jeg tro.. Hva gjør de proffe for å få det til bra? Selve sikringe må jo være en liten brems for strømmen, ettersom det er bare en tynn tråd der? Dette bli mye spørsmål men... Hehe... Skjønner hvis ingen gidder å svare;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider