Tarant|no Skrevet Januar 13, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 13, 2006 Jeg skal bytte høytalere på bilen min. På bildet nedenfor har jeg skrudd ut den ene.Den er ca. 8 cm i diameter og på baksiden står det 6 ohm og 12w. - Hva kan jeg kjøpe, hva er anbefalt? - Hvordan kobler jeg til den nye høytaleren? Se bilde for hvordan den gamle er koblet til. Siter http://www.itisnothere.com/ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Golf IV driver Skrevet Januar 13, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 13, 2006 Ja, det er et par spm som må besvares først: 1) Hvor mye hadde du tenkt til å bruke på dette? 2) Har du tenkt til å kjøpe en forsterker osv etterhvert? Eller skal disse bare drives av spillern? Mvh Siter - 06 Mod Audi A3 Sportback "Focal-Audi'n" x 98 Mod VW Golf IV (solgt) Stor takk til Anders Fleischer Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tarant|no Skrevet Januar 13, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 13, 2006 Oi, har kom det svar fort. 1. Pris er ikke så viktig. Kan ikke tro at to små høytalere kan koste all verdens. Jobber og er ikke student så har råd til litt mer enn Clas Ohlson-høytalere. Vil gjerne ha noe som gir litt ok lyd. Og gjerne litt bass. 2. Skal kun ha høytalere og disse skal drives av den allerede eksisterende spilleren. Har ikke planer om å bygge ut med forsterker senere. T. Siter http://www.itisnothere.com/ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Golf IV driver Skrevet Januar 13, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 13, 2006 Den er grei.. da blir det straks litt lettere! Dessverre vil du ikke kunne få all verdens bass med denne str på høyttalere uansett! Men, det er jo helt klart noen som spiller bedre enn andre høyttalere i dette segmentet også! Trenger å vite to ting til: 1) Er det coaxial høyttaler (høyttaler med dikant i midten av midbassen) eller er de delt (komposett)? slik at du har diskanten et annet sted i bilen (dashbordet el.) 2) Er du sikker på at str er 8 cm og ikke 10 cm? Forskjellen er at du enten må ha 3,5" eller 4" høyttalere. Utvalget i 3,5" høyttalere er mye mindre enn med 4" høyttalere! Mvh Siter - 06 Mod Audi A3 Sportback "Focal-Audi'n" x 98 Mod VW Golf IV (solgt) Stor takk til Anders Fleischer Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tarant|no Skrevet Januar 14, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 14, 2006 Den er grei.. da blir det straks litt lettere! Trenger å vite to ting til: 1) Er det coaxial høyttaler (høyttaler med dikant i midten av midbassen) eller er de delt (komposett)? slik at du har diskanten et annet sted i bilen (dashbordet el.) 2) Er du sikker på at str er 8 cm og ikke 10 cm? Forskjellen er at du enten må ha 3,5" eller 4" høyttalere. Utvalget i 3,5" høyttalere er mye mindre enn med 4" høyttalere! Mvh Da er de målt. De er 10 cm. Om de er delt eller ikke vet jeg ikke... Siter http://www.itisnothere.com/ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TransMedia Skrevet Januar 14, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 14, 2006 Hva slags bil er dette egentlig? Linken til bilen din viser en Yaris, og jeg får det ikke helt til å stemme med bildene av høyttaleren... Siter www.transmedia.no www.transthule.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Golf IV driver Skrevet Januar 14, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 14, 2006 Da er de målt. De er 10 cm. Om de er delt eller ikke vet jeg ikke... Det var heldig for deg.. da blir ting straks litt lettere!! Som Transmedia sier, er det fremdeles Yarisen det er snakk om her? Hvis du også kunne tatt bilder av elementet ovenifra, slik at vi fikk se hvordan det så ut, kunne det vært til stor hjelp for å finne ut hvilke høyttalere du skal ha! Siter - 06 Mod Audi A3 Sportback "Focal-Audi'n" x 98 Mod VW Golf IV (solgt) Stor takk til Anders Fleischer Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TransMedia Skrevet Januar 14, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 14, 2006 Hvis du også kunne tatt bilder av elementet ovenifra, slik at vi fikk se hvordan det så ut, kunne det vært til stor hjelp for å finne ut hvilke høyttalere du skal ha Det er ikke så farlig, selvom om det ikke er en koax, betyr ikke det at det er et komponentsett som er originalmontert. Ser ut som et par standard "japanske" singlekon eller dobbeltkon, og det forteller ingenting om det også er en diskant montert et annet sted. Og uansett følger det med i alle komponentsett monteringsdibbedutter for å montere diskant pent på dashbord e.l, så man er ikke avhengig av at det er uttak for diskant originalt i bilen noe sted. Så det er ingen problem med å gå for et 4" komponentsett. Siter www.transmedia.no www.transthule.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tarant|no Skrevet Januar 14, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 14, 2006 Det er ikke så farlig, selvom om det ikke er en koax, betyr ikke det at det er et komponentsett som er originalmontert. Ser ut som et par standard "japanske" singlekon eller dobbeltkon, og det forteller ingenting om det også er en diskant montert et annet sted. Og uansett følger det med i alle komponentsett monteringsdibbedutter for å montere diskant pent på dashbord e.l, så man er ikke avhengig av at det er uttak for diskant originalt i bilen noe sted. Så det er ingen problem med å gå for et 4" komponentsett. Hehe. Her var det mye jeg ikke skjønte. Ja, det er en Yaris. Høytalerene er en på hver side helt inntil frontruten. Flere bilder kommer om litt. (*Henter kamera og løper ned til bilen for å ta flere flotte bilder*) Her kommer flere bilder. I tillegg kan man se film av høytaler. Filen er på 4 megs. EDIT: Konvertert filen til mer plassvennlig format. Siter http://www.itisnothere.com/ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Golf IV driver Skrevet Januar 14, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 14, 2006 hmm.. Klarer du å finne ut hvor mye ned du kan bygge? Evt kan du måle hvor dype de høyttalerne du har nå er.. I dittt tilfelle står du jo egentlig fritt til å velge enten komposett (løs diskant) eller coaxial (fast diskant)! Da har du bl. a disse alternativene når det kommer til fastmontert diskant i elementet: Focal 100 CA1 Og modellen som er hakket bedre til kr. 990,- Av litt lavere pris kan du se på denne: Helix Blue 4 MK2 Ha i bakhodet at denne bygger omtrent 3cm. mindre i dybden, men at du også mister en del i form av hva elementet er mottagelig for effekt, for å si det veldig enkelt! Du har i tillegg disse alternativene bl.a dersom du vil ha løs diskant: Focal 100 V2 Eller så kan du se på øvestre settet her: Earthquake FC4.2R I det hele tatt hadde jeg ringt til Anders Fleischer, da jeg vet at han bl.a selger Earthquake-settet til en meget god pris nå, da han rydder litt :) Mvh Siter - 06 Mod Audi A3 Sportback "Focal-Audi'n" x 98 Mod VW Golf IV (solgt) Stor takk til Anders Fleischer Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tarant|no Skrevet Januar 14, 2006 Forfatter Rapporter Share Skrevet Januar 14, 2006 hmm.. Klarer du å finne ut hvor mye ned du kan bygge? Evt kan du måle hvor dype de høyttalerne du har nå er.. I dittt tilfelle står du jo egentlig fritt til å velge enten komposett (løs diskant) eller coaxial (fast diskant)! Da har du bl. a disse alternativene når det kommer til fastmontert diskant i elementet: Focal 100 CA1 Og modellen som er hakket bedre til kr. 990,- Av litt lavere pris kan du se på denne: Helix Blue 4 MK2 Ha i bakhodet at denne bygger omtrent 3cm. mindre i dybden, men at du også mister en del i form av hva elementet er mottagelig for effekt, for å si det veldig enkelt! Mvh Takk. Her var det mye å velge i. happyhappy Tror jeg dropper løs diskant. Når det gjelder dybden tror jeg at jeg har ganske god plass nedover. Uansett har jeg ikke plass til 4 skruehull, noe som vises greit på dette bildet: Går det greit å klippe av de overflødige skruehullene? De høytallerene som allerede er montert er 6 ohm og 12 watt. Kan jeg likevel bruke HELIX Blue 4 MK2? Står at det er 20w (maks 40w), men ikke noe om ohm (vet ikke om det har noe å si jeg...). Siter http://www.itisnothere.com/ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Golf IV driver Skrevet Januar 14, 2006 Rapporter Share Skrevet Januar 14, 2006 Problemet i din bil er at monteringen kommer til å bli noe vanskelig :) Å klippe av de overfødige hulle, tror jeg ikke du skal prøve deg på. Det er ingen garanti for at hullene på elementet vil passe rett i hullene i bilen uansett! Mulig du må modifisere litt!! Som du selv har sett er det bare 2 skruehull, noe som vil gjøre at elementet vil bli sittende i "løse luften". Ettersom et av dine kriterier var en del bass, burde du nok egentlig fått satt et lokk over det hullet du nå har i dashbordet, og festet det i to hullene som er der, for så å lage hulll i dette lokket, og sette de nye høyttalerne i det, med alle fire skruene. På den måten blir det lufttett, noe som sørger for mest mulig "trøkk". Det kan likevel hende at dette elementet funker greit i IB (infinite baffle), men det har jeg dessverre ingen kunnskap om. Når det gjelder ohmen har ikke dette noe å si! Dette elementet er nok 4 ohm, men det skal du ikke bry deg om. Det at elementet tåler mer enn det som er på ditt orginalelement, er vel også bare greit. Forsterkeren i spillern din burde være sterk nok til å kunne drive dette elementet greit uansett!! Siter - 06 Mod Audi A3 Sportback "Focal-Audi'n" x 98 Mod VW Golf IV (solgt) Stor takk til Anders Fleischer Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg