Gå til innhold

Får ikke til kobling av bilstereo.

Ranger emnet

steinslett

Anbefalte innlegg

Hei,

Har nylig kjøpt meg en litt eldre Toyota, 89-modell. Grunnen til dette var at Renaulten ble vraka.

I Toyotan sto den orginale radio/kasett-spilleren, og det var et sabla slit å få den ut siden det var "tyversperra" slik at man måtte ha noe spesialverktøy for å få den ut. Men klarte å lirke den ut til slutt, og fikk ut den gamle.

Cd-spilleren fra Renaulten er en Pioneer DEH-2130R. Den er noen få år gammel, men funker fett.

I bilen så er det to høyttalere framme, (orgianale) og to bake i hattehylla.

Men, det er ikke lik kobling på den gamle kasettspilleren. På den gamle er det ISO kontakter(Slike: http://www.bilradiospes.no/index.php?aID=49&ids=artID)

Men, slike kontakter var det ikke på Renaulten, og disse kontaktene passer ikke på CD-spilleren.

Legger ved noen bilder så dere får se. Ble tatt med mobil, da digitalkameraet mitt nettopp er gått i stykker.

a9.jpg

(Baksiden av CD-spilleren)

a6.jpg

(Kontakten som var på Renaulten, den som passer til CD-spilleren)

a5.jpg

a3.jpg

a2.jpg

a1.jpg

(Slik det ser ut i Toyotaen.)

Så det jeg lurer på, er hvilke ledninger som skal hvor på den kabelen som passer til spilleren.

Hvis det hjelper, og det er mulig å se det på bildene, så er ledningene til bakhøytalerne grå, og på den venstre fronthøytaleren rosa og lilla. På den høyre vet jeg ikke, da jeg ikke kom meg til på høyresiden.

Hvis det er mer info dere trenger, så bare spørr.

Jeg er helt grønn når det gjelder slikt, og velger da å henvende meg her, og håper på gode svar. =)

- Ei strøken boble, 64' mod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke peiling på fargekodene som sitter originalt i bilen, men jeg vil råde deg til å få en som har noenlunde peiling på strøm generelt (om du ikke har det selv, altså) til å måle med multimeter og finne konstantstrøm, ACC-signal (fra tenningslåsen) og sist, men ikke minst, god jording.

Lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den kontakten du har bildet av der som du sier var til Renaulten, er en originalkontakt fra Pioneer og hører til spilleren din. Noen har tydeligvis klippet av ISO-kontaktene på den en gang i tiden.

Stikk innom en Pioneer-forhandler, han har koblingsskjemaet på originalkablingen til Pioneer. Så er det bare å matche det med ISO-ledningene i Toyotaen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Har nylig kjøpt meg en litt eldre Toyota, 89-modell. Grunnen til dette var at Renaulten ble vraka.

I Toyotan sto den orginale radio/kasett-spilleren, og det var et sabla slit å få den ut siden det var "tyversperra" slik at man måtte ha noe spesialverktøy for å få den ut. Men klarte å lirke den ut til slutt, og fikk ut den gamle.

Cd-spilleren fra Renaulten er en Pioneer DEH-2130R. Den er noen få år gammel, men funker fett.

I bilen så er det to høyttalere framme, (orgianale) og to bake i hattehylla.

Men, det er ikke lik kobling på den gamle kasettspilleren. På den gamle er det ISO kontakter(Slike: http://www.bilradiospes.no/index.php?aID=49&ids=artID)

Men, slike kontakter var det ikke på Renaulten, og disse kontaktene passer ikke på CD-spilleren.

Legger ved noen bilder så dere får se. Ble tatt med mobil, da digitalkameraet mitt nettopp er gått i stykker.

Så det jeg lurer på, er hvilke ledninger som skal hvor på den kabelen som passer til spilleren.

Hvis det hjelper, og det er mulig å se det på bildene, så er ledningene til bakhøytalerne grå, og på den venstre fronthøytaleren rosa og lilla. På den høyre vet jeg ikke, da jeg ikke kom meg til på høyresiden.

Hvis det er mer info dere trenger, så bare spørr.

Jeg er helt grønn når det gjelder slikt, og velger da å henvende meg her, og håper på gode svar. =)

Hvis du skal koble til en ISO blokk???

høyttalere: de ytterste er til bakhøyttalerne og de i mitten til fronthøyttalerne på ISO blokk...

De hvite fra spilleren er til venstre front

de grå fra spillerener til høyre front

de lilla fra spilleren er til høyre bak

de grønne fra spilleren er til venstre bak.

hva som er på bilen din til åssen høyttalere, må du prøve deg frem til :) koble først på strøm og slå på spilleren. deretter så kobler du bare på en høyttaller om gange og hører hvor det blir lyd (old tricks) hehe

ISO BLOKK strøm ( i følge bildene):

den gule ledningen skal faktisk til den gule

den røde skal faktisk til den røde

den sorte på spilleren skal til den brune.

edit:

regner med at kontakten på bildet 2 hører til spilleren på bildet 1 !? og at du vil koble spilleren til bilen utenom ISO kontakten!??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den kontakten du har bildet av der som du sier var til Renaulten, er en originalkontakt fra Pioneer og hører til spilleren din. Noen har tydeligvis klippet av ISO-kontaktene på den en gang i tiden.

Stikk innom en Pioneer-forhandler, han har koblingsskjemaet på originalkablingen til Pioneer. Så er det bare å matche det med ISO-ledningene i Toyotaen.

Fins det koblingsskjema på nettet til orginalkoblingen da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Battery minus ER jordinga! Den svarte ledningen...

Og der har du jo alt ja, så det er bare å koble til strøm og høyttalere. Koble høyttalerledning med svart eller hvit stripe fra spilleren til tilsvarende stripete høyttalerledning i bilen, slik at du ikke får noen høyttalere ute av fase. Hvilket høyttalerpar som skal hvor, kan du lytte deg til med hjelp av fader- og balansekontrollen på spilleren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Battery minus ER jordinga! Den svarte ledningen...

Og der har du jo alt ja, så det er bare å koble til strøm og høyttalere. Koble høyttalerledning med svart eller hvit stripe fra spilleren til tilsvarende stripete høyttalerledning i bilen, slik at du ikke får noen høyttalere ute av fase. Hvilket høyttalerpar som skal hvor, kan du lytte deg til med hjelp av fader- og balansekontrollen på spilleren.

Flott. Da skal jeg gå ut og prøve. Får satse på at ting går bra. Kommer til å gi rapport etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider