Gå til innhold

Hvordan finne gode forsterkere :)

Ranger emnet

sooocool

Anbefalte innlegg

regner bare med at Jan Erik tenkte på Hi Fi forsterkere :) hehe

Bilforsterkere er jo noe helt annet :)

EDIT:

ehh Transmedia ser det nå hehe.. da blir det noe annet :) enig i det da :) hehe my bad!! aneglsmili

leste slew rate og det tallet 50 og reagerte spontant med å trykke på svar :) hehe :pray

jeg sa bare at slew rate ikke hadde så mye å si for forsterkere som hovedsaklig skulle brukes til subforsterkere, da disse som oftest jobber undet 150Hz, og da har vi ikke behov for en veldig høy slew rate.

men for eks zapco 9.0 som jeg har, klarer fint å levere et rent signal opp til ca 20kHz med en slew rate på kun 20V uS, og denne forsterkeren er laget for toppregisteret også. så så veldig mye mer enn dette tror jeg ikke man behøver med det første selv til toppregister. men spørs jo hvor kresen man er. og denne er jo ikke direkte lagd for å drive diskenter heller, så finner nok helt sikkert en del som er bedre til akkuratt den jobben... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er slike tråder som jeg hater å svare på fordi jeg ikke helt føler jeg selv har gode nok kunnskaper innen området, men jeg skal forsøke så får bare andre korrigere meg hvis jeg tar feil på noe av det tekniske:

En god forsterker er den som subjektivt sett passer de høyttalerne du har og som gir den lyden du ønsker på det lydstyrkenivået du ønsker.

Forsterkere er litt som høyttalere, man må lytte seg frem til hva man liker. Ikke fordi forsterkeren egentlig skal forme lyden på noe måte (den skal jo bare forsterke ett signal du allerede har), men mange forsterkere gjør det. Noen bidrar med litt "varme" i lyden, andre med litt skarphet. Noen med mye klang, andre med lite klang. Noen med.. Get the drift?

Den perfekte forsterker er den du selv har lyttet deg frem til som er "den beste jeg har hørt til nå". Da har du satt en standard for deg selv. Lyd er som alt annet ikke noe fasitsvar på, det er ett tema hvor det beste er det beste i ca 30 dager inntil neste produsent lager noe mer fantastisk. Uansett hvor fantastisk det er på papiret, så er det ikke bedre enn det du har hørt - for det DU har HØRT er DITT referansepunkt.

Hvor "teknisk god" er en forsterker? Hvis forsterkeren er godt konstruert, så er den stabil uansett hvor lav lasten blir, selv helt ned i en kvart ohm. Likeledes trenger den ikke doble effekten for hver gang motstanden dobles, selv om det er ansett for å være det beste.

En forsterker som yter 100W i 4ohm trenger IKKE yte 200W i 2ohm for å være "teknisk god". Det at den er stabil ned i 1/4-ohm og fremdeles yter 100W er en minst like god indikasjon på at den er godt bygget. En forsterker som da er oppgitt til 1x100W ved 4ohm og 1x125W i 2ohm er ikke noe dårlig forsterker fordi den ikke dobler effekten. Det betyr bare at produsenten har valgt en strømforsyning som er tilpasset en 4 ohms last eller at produsenten har annen gøy (f.eks. begrensning på voltrail).

Det er også i bil ett annet tema å ta hensyn til: der er ofte vanskeligere å lage en forsterker som i 4ohm yter 100W og som i 8ohm fremdeles yter 100W enn det er å lage en som yter 100W i 4ohm og 200W i 2ohm. En forsterker som beholder samme effekt når mostanden dobles (istedet for halveres) vil da også ha en mer avansert strømforsyning, den har da også fordeler når det kommer til "dampening factor" (iallefall på papiret).

Mange her kjenner til "dampening factor" ganske inngående, så det gidder jeg ikke si noe om, men har forstått det slik at forsterkerens "dampening factor" kan få være omtrent alt over 50 og fremdeles duge greit. I det øyeblikket man benytter delefiltre som benytter motstander i serie så er vel dampening factor etter det i stor grad bestemt av filteret?

Men tilbake til essensen: Man kjøper ikke Ferrari usett og man kjøper ikke Lada usett. Samme gjelder stereo, selv om få klarer forstå det. Uansett hva man skal ha seg, så må man prøvekjøre og finne ut "er dette noe JEG kan like". Liker du det du hører, så er forsterkeren god nok.

Word! :)

Personlige preferanser! <3

Lenke til kommentar
Del på andre sider