Gå til innhold

Førerkort BE - Lastsikringskurs

Ranger emnet


Zetec

Anbefalte innlegg

Noen her som har tatt BE lappen og kan si litt om hva som gjennomgåes og hva som skal gjøres?

 

Har meldt meg opp til Last sikringskurs, men hva inneholder dette?

 

Oppkjøring blir bestillt til mandag av kjøreskolen.

 

 

Hva gjorde dere på oppkjøringen? bare litt kjøring rundt og litt rygging ?

2009 - Ford Mondeo Titanium Sport - Powershift
2000 - Ford Focus
2000 - VW Polo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måtte vise at vi kunne koble på/av henger. Kjøre en tur, sensor sjekker at du "får med hengeren" uten å kjøre opp på rundkjøringer/kantsteiner.

Jeg måtte rygge i sving på parkplassen og parkere hengeren mellom noen kjegler. Helt greit, tok 20 min hele oppkjøringen.

Ikke noe å være nervøs for.

Slike ferdigheter BURDE være krav for å ha henger etter bilen uansett tyngde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måtte vise at vi kunne koble på/av henger. Kjøre en tur, sensor sjekker at du "får med hengeren" uten å kjøre opp på rundkjøringer/kantsteiner.

Jeg måtte rygge i sving på parkplassen og parkere hengeren mellom noen kjegler. Helt greit, tok 20 min hele oppkjøringen.

Ikke noe å være nervøs for.

Slike ferdigheter BURDE være krav for å ha henger etter bilen uansett tyngde.

Takker for svar :)

 

Oki, tror ikke det skal være noe problem, har kjørt med stor henger i mange år, statoils skaphengere osv..

 

Rygga nylig i sving inn i naboens garasje som er 2,7 bred, med en henger som er 2,5 meter, så rygging er noe jeg tar med strak arm hehe.

 

Men litt greit å vite hva man har i vente, og sikkert flere som også lurer på dette. Er det noen teoriprøve eller er det bare slik at man må ta ett lastsikringskurs så er det greit?

 

Kjører dette "vogntoget" og har da så langt klart å holde meg unna kantstein og sånnt :) Hengeren er 5,5 meter lang og 2,5 meter bred.

DSC00037.JPG

2009 - Ford Mondeo Titanium Sport - Powershift
2000 - Ford Focus
2000 - VW Polo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

shiny sa hva som skjer på oppkjøringa. er ikke no værre en det.

 

lastsikring er bare at du lærer å stroppe, feste, surre og stenge ting så de ikke går overalt når man kjører. men det er ikke så vanskelig, bare man bruker hodet.

with no power, comes no responsibillity

* volvo 740 '86 (bruksbil)

* porsche 944 '86 (prosjekt)

* suzuki GSX-R 750 '92

* nissan 200 S14 '95 (driftebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

shiny sa hva som skjer på oppkjøringa. er ikke no værre en det.

 

lastsikring er bare at du lærer å stroppe, feste, surre og stenge ting så de ikke går overalt når man kjører. men det er ikke så vanskelig, bare man bruker hodet.

Tror det meste jeg laster er stroppet mer en godt nok fast, men er jo det om det er masse teori med utregning av vekt av last til åssen det skal stroppes og piss.

 

Men da er det ikke noen prøve da eller? Bare det at man må ha det kurset..

2009 - Ford Mondeo Titanium Sport - Powershift
2000 - Ford Focus
2000 - VW Polo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

pr 01.01.05 så ble det påbudt å ha lastsikrings kurs for alle som skulle ta hengerlappen. det er bare et kurs som sier at du har blitt opplært i å sikre last ihht gjeldene regler.

det er på lik linje med glattkjøring bare et kurs man må ha vært igjennom, ikke noe man må bestå.

 

det er ikke no suspekte utregninger man må lære eller noe, siden LTP ble lært på selve teorikurset for henger. eneste man må vite er hvor mye lasten veier, så man kan bruke riktig utstyr for å sikre det best mulig.

 

når jeg tok vogntog lappen, så var det kurset enda ikke påbudt, men vi fikk det gratis av skolen så de kunne teste opplegget og se hvordan det funka. tro meg, det var mange på kurset jeg gikk på som trengte det, samt et par påbyggingskurs. knock

 

edit: søtt vogntog :D men jeg foretrekker noe mer i denne duren

with no power, comes no responsibillity

* volvo 740 '86 (bruksbil)

* porsche 944 '86 (prosjekt)

* suzuki GSX-R 750 '92

* nissan 200 S14 '95 (driftebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjekt når man skal på hytta en helg og dama ikke vet å moderere pakkinga.. :bump

 

men håper det hjalp med svarene?

Svarene hjalp de ja, takker :)

 

Da burde den lappen være så godt som i boks :)

2009 - Ford Mondeo Titanium Sport - Powershift
2000 - Ford Focus
2000 - VW Polo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ett lastesikringskurs?

 

Må man ha det uansett?

 

Hjelper ikke at man har lastebil "light" lappen? Inntil 7500kg?

Var vel noe med at de som ikke har det må ta det etterhvert ?

 

Noen får vel evt rette på meg her...

2009 - Ford Mondeo Titanium Sport - Powershift
2000 - Ford Focus
2000 - VW Polo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår