Gå til innhold

S: 16" stilauto

Ranger emnet


88modell

Anbefalte innlegg

  • 2 weeks later...
prisen er senka til 3000 og felga har vist 8 hull og passer da på både 5 og 4 bolt!

 

Detta har du ikke peiling på "88modell". 8 hull vil si at de passer til kun til 4bolt, men at de passer til 2 forskjellige boltsirkler, f.x. 4x100 og 4x108. INGEN felger passer til på 4- og 5bolt, med mindre de er utstyrt med et spesielt adaptersystem, noe de færreste felger er. Karcher-felger har dette systemet, som kalles Unifit. =)

Her er'e noe muffens..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, jeg har et sett med felger med 9 bolthull, og disse passer til både 4x114,3 og 5x114,3.

 

 

Er du virkelig så sikker på at du har sett det? KAN det ha vært 10 hull, men at du blingsa? ;o) Tviler på at det går, fordi minst 2 av hulla kommer altfor tett på hverandre.

 

Lag to sirkler ved siden av hverandre med dia 114.3 og marker senter i begge, den ene skal simulere 4x114,3 og den andre 5x114.3! På 4bolt er det enkelt, tegn av diameteren med to linjer som står 90 grader på hverandre. Med hullsjablon eller passer lager du f.x et 12mm hull (hvis det er den boltdimensjonen du har) som simulerer bolthullet. I 5x114.3 lager du selvfølgelig 5 linjer ut fra senter, men disse skal ha en spredning på 60 grader mellom hver linje. Marker bolthull på samme måte. Legg så disse over hverandre, så skjønner du hvorfor jeg tviler på at det går. Selvfølgelig blir sjansen for at det går bra progressivt større ettersom hvor mye man øker boltsirkeldiameteren. Har ikke prøvd dette selv med 114,3 da, men har gjort det med 4x100, og det viste seg fort hva som ikke funker mht det som er tema her. =)

Her er'e noe muffens..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du virkelig så sikker på at du har sett det? KAN det ha vært 10 hull, men at du blingsa? ;o) Tviler på at det går, fordi minst 2 av hulla kommer altfor tett på hverandre.

 

Lag to sirkler ved siden av hverandre med dia 114.3 og marker senter i begge, den ene skal simulere 4x114,3 og den andre 5x114.3! På 4bolt er det enkelt, tegn av diameteren med to linjer som står 90 grader på hverandre. Med hullsjablon eller passer lager du f.x et 12mm hull (hvis det er den boltdimensjonen du har) som simulerer bolthullet. I 5x114.3 lager du selvfølgelig 5 linjer ut fra senter, men disse skal ha en spredning på 60 grader mellom hver linje. Marker bolthull på samme måte. Legg så disse over hverandre, så skjønner du hvorfor jeg tviler på at det går. Selvfølgelig blir sjansen for at det går bra progressivt større ettersom hvor mye man øker boltsirkeldiameteren. Har ikke prøvd dette selv med 114,3 da, men har gjort det med 4x100, og det viste seg fort hva som ikke funker mht det som er tema her. =)

 

Jeg mente selvfølgelig 8 hull (akkurat som trådstarter), fordi det ene hullet brukes både på 4-bolt og 5-bolt. Med andre ord har trådstarter rett i at felger med 8 hull kan passe på både 4- og 5-boltsnav, men jeg vet jo ikke om det er slik på akkurat disse felgene.

 

Hvis du tegner det opp med en sirkel på 114,3, vil du se at det går helt fint.

Et smil i trafikken er den beste taktikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår