Gå til innhold

Lite lyd-prosjekt i vw bobble 1971 1302

Ranger emnet

Reflex

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg skal montere litt lyd i en vw bobble. Jeg monterte et par lightning audio 6x9 i hver sin 8L kasse og en Boxter 8" sub i en 11 lukket kasse. Men han som har bilen vil ha mere og litt bedre lyd. Forsterkeren er en Crunch MXB4400 på 4X100W.Jeg rekna meg frem til at det blei sånn ca 60W x 2+115W i 4Ohm. På forsterkeren er det 2 20A sikringer.

Slik er er det montert:

6X9 og 8" subben er montert på en hattehylle som jeg har laget og kassene er skruddfast oppunder hattehylla. Forsterkeren er skrudd fast bakom baksetet.

Slik vil han ha det:

En 12" midt i midten bak i hattehylla. 6x9'ene oppå hattehylla, støpt noen former som jeg kunne ha skrudd den fast i med glassfiber. Så hele det rommet bakom setet blir brukt til en bassrefleks kasse.

Så er det noen som har noen tilbud og forslag på sub så hadde det vert nice!

Kom med monterings forslag! Tar imot alle forslag med et åpent sinn :tannløs

Hadde vert fint med noen bilder av noen monteringer i bobble så jeg kunne fått litt inspirasjon.

Mvh Alex

__--Pioneer-Black Maxx-Magnat-Oxygen Audio-Crunch--__

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dropp 6x9, kjøp et skikkelig komponentsett og monter det i kickpaneler.

12" sub er en god ide, passer akkurat i hattehyllen :)

Forsterker monteres foran (i bagasjerommet).

Hvilken sub kommer an på hvor mye penger som er aktuelt å bruke...

115 W var jo ikke så veldig mye å drive sub med da.

Tåler den 2 Ohm brokoblet? Tviler litt på det.

Mine anbefalinger må bli enten Infinity eller Hertz pga. høy følsomhet.

Mvh

Stian

Mvh Stian

Mål for 2008: Passere 15? dB i Street C... Oppnådd: 152,5 dB.

Deler til Golf 3 selges: Nytt panser, originale hovedlykter og lysbryter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ville jeg valgt å flytte 6X9"ere fram. og en f.eks. HELIX Deep Blue 12

Peerless Resolution 12" dynaBel 12"

Disse har høy følsomhet, og god lyd i sine pris klasser. Jeg er personlig overasket over Dynabel har testa 15" bra til prisen.

Men mange her er skeptisk til Asia produkter, selv om jeg er veldig fornøyd med det m'm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde ikke tenkt at 6x9'ene skal dele kasse med subben. Men blir ikke kickpanelene litt store visst jeg skal lage de til 6x9? Hadde tenkt på en løsning der jeg støpte noen fine runde kasser til å ha oppå hattehylla. Men er det noen som har rekna ut hvor stort volum det er bak setet der? Har ikke bilen her nå så det hadde vert greit å visst hvor stort volumet var, slik at jeg kunne ha funnet fram til et element så passte. Prisen på elementet ca 15-1600.-. Men har du en link til de hertz elementene? Har hørt mye bra om hertz.

Ut i fra manualen så tåler ikke forsterkeren 2 ohm.

Mvh Alex

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alternativ til kickpanel blir å lage en plate fremst og høyest mulig i dørene til 6x9"erne... Diskant/mellomtone på dem er gjerne vinklet i en retning, så da monterer du 6x9"erne så de blir vinklet mest mulig bakover/oppover...

Med tanke på hvilke komponenter og løsninger som er valgt fra før, er det kanskje rocka-dunka-lyd som er ønsket prioritert foran perspektiv og HiFi-lyd her? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tenkt litt. Jeg har jo en Magnat XTC 1500 15" 350W RMS, i en bandpasskasse. Den står i en Peugeot Boxer lang høy varebil. De trykker ganske så bra, selv om rommet den står i er 12m2. Så visst jeg hadde fått tak i en XTC 1200 12" så hadde vell det blitt bra? Bygd en Bassrefleks kasse til den, siden han som eier bilen ikke er ute etter HIFI-lyd, mest ute etter trykk.

Mvh Alex

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tenkt litt. Jeg har jo en Magnat XTC 1500 15" 350W RMS, i en bandpasskasse. Den står i en Peugeot Boxer lang høy varebil. De trykker ganske så bra, selv om rommet den står i er 12m2. Så visst jeg hadde fått tak i en XTC 1200 12" så hadde vell det blitt bra? Bygd en Bassrefleks kasse til den, siden han som eier bilen ikke er ute etter HIFI-lyd, mest ute etter trykk.

Mvh Alex

Magnat XTC 1200

1690,-

http://www.xcs.no/index.php?visprodukt=116

Ikke SÅ dyr heller den.

Kasse på 40L port på Ø 100mm og Lengde 100mm

I følge : http://www.magnat.de/index.asp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at den har en følsomhet på 93 dB, å da passer den egentlig ganske så bra.

Men har det noe å si om jeg flytter porten til en annen plass? den skal blåse ut på samme side som elementet peker, det er bare at jeg må flytte porten litt å bygge kassen etter de måla som er bakom setet, slik at volumet blir 40L.

Mvh Alex

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, har vert å målt litt nå.Jeg tenkte å bygge den som en firkantet kasse med en skråflate på den siden som elementet skal sitte, siden det er best at hattehylla er litt skrå og vendt fremover.

Her er målene uten at skråflata er rekna med:

Lengde: 92cm

Bredde: 28,5cm

Høyde: 33cm

Formel for volum av firkantet kasse: L*B*H= 92x28,5*33=98670cm 3= 98L

Så det var mere plass bakom der en det jeg hadde trudd.

Mvh Alex

Lenke til kommentar
Del på andre sider