Gå til innhold

Spørsmål om strømkabler..

Ranger emnet

shm

Anbefalte innlegg

Jeg skal etter hvert kjøpe inn Dynabel BF 4501 og BF 0804.

http://www.mamut.com/dynabel/subdet302.htm

Har kjøpt inn 5 meter 20mm2 til å legge fra batteriet, og en 1->2 fordelingsblokk, 20mm2 inn/ut. Kan jeg bruke 10mm2 til hver forsterker, eller bør jeg gå for 20mm2? har 10mm2 liggende... Og hvis jeg bruker 10mm2 til forsterkerne, må jeg jorde med 20mm2 da?

- 98 Honda Integra Type R

- 93 Toyota Corolla 1.6 Automat *solgt*

- 94 Honda Accord 2.3i SR *solgt*

- 83 Ford Sierra 2.0L *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje litt i grenseland med 20mm^2 kabel til disse to, men fungerer nok. I teorien trenger er det jo greit med halvparten til hver amp, altså 10mm^2 etter blokka. Men jeg ville nok hatt 20mm^2 hele veien. Jord med samme dim som den positive kabelen til forsterkeren.

Edit: jordinga og kabler fra blokk trenger nødvendigvis ikke være like tykke som hovedkabelen forfra, hvis disse strekkene ikke er alt for lange.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje litt i grenseland med 20mm^2 kabel til disse to, men fungerer nok. I teorien trenger er det jo greit med halvparten til hver amp, altså 10mm^2 etter blokka. Men jeg ville nok hatt 20mm^2 hele veien. Jord med samme dim som den positive kabelen til forsterkeren.

Edit: jordinga og kabler fra blokk trenger nødvendigvis ikke være like tykke som hovedkabelen forfra, hvis disse strekkene ikke er alt for lange.

Hvor tykk kabel vil du anbefale da? 20mm2 er allerede handlet inn skjønner du :)

Strekkene fra blokk til amp blir ikke lange, blir jo delt i bagasjerommet. Jordinga blir vel litt lenger for å få alt til samme jordingspunkt.

Lurer på en ting til, bør vel kansje ha en eller to kondensatorer? (kan vel ikke bruke en kondensator til to forsterkere?) Og hvor kraftige? 0.5F, 1F?

- 98 Honda Integra Type R

- 93 Toyota Corolla 1.6 Automat *solgt*

- 94 Honda Accord 2.3i SR *solgt*

- 83 Ford Sierra 2.0L *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg personlig ville prøvd å bytte inn strømdeleren og 10mm^2 kabelen og strekt en 20mm^2 kabel til. Evt bytte 20mm^2 du har og kanskje gå opp til 35mm^2.

Hvis du tenker på kondis vil nok et batteri gi deg mye mer, morel har optima redtop batterier til hyggelige priser. Hvis du har et slikt bak, trenger du ikke tykkere kabel forfra heller. Skal du ha en skikkelig kondis koster den minst like mye som et batteri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider