Gå til innhold

Pigg vs piggfritt og pressens forvrengning av fakta

Ranger emnet

Kebab gud

Anbefalte innlegg

• Svar 83
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

sint...

kjørte riksvei 3 i dag, ikke saltet. litt sporete og snø føyk. men is i sporene. sånn du ser den ikke før du har kjent den is. og folk de ligger tett som haggel. hvorfor??

vis man drar ut avstanden litt, går det ann og kjøre fortere enn i 50 FEMTI i 90 sona. nådde igjenn en gubbe som kjørte i den hastigheten. det skapte en del småfarlige og sporete forbikjøringer.. han fikk en trailer bak seg som dyttan til slutt tror jeg. så han ikke noe mere.

tror ikke folk tør og kjøre på snøføre lengere jeg.

til helvete med saltet og frem med pigga.

og ja og selv havna jeg fremst i køa og satte farten til 80, alle henger på tett som haggel.. hvorfor?? så lenge man holder avstand og ikke finner på noe tull så går det fint og kjøre litt fortere enn gammern her gjorde.

det er merkelig det her engentlig.

du kjører forbi ei sakte gående kø. også finner køa ut at det går jo litt sakte . også har du køa i ræva med en gang..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DCA: Du er rimelig påståelig må jeg si. Hva med et personlighetskurs i å være hyggelig?

på is er pigg best. På snøføre er piggfritt minst like bra. Sånn er det og sånn kommer det til å være helt til noen finner opp noe lurt.

på våt is er piggfritt det samme som å leke med livet.

1998 VW Passat 1.8T Tiptronic

X: 1990 Volvo 240 GL B230F (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neppe.

Jeg var der oppe for noen årsiden, januar.

Og syns det var helt greit å kjøre der, det var kalt mye snø (ca 10cm i veien, og ingen brøyting enda, i følge han som viste meg rundt)

Men jeg fant ingen problemer med dette, Kjørte Toyota artic.

Ingen tegn til is slaps føre, som faktisk er vanskligere forhold.

Men i sluten av uka, så bynte det å blåse. Da blåste faktisk Toyotan sidveis, selv på 10 - 15cm snø.

Det var ikke piggdekk på denne bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til deg DCA som er så på hugget her, hva feiler det deg? Kommer her å kaller meg for en dust? Vil ha meg frabedt slikt tull, flere av svarene dine på denne tråden er rett å slett barnslige. feks: jeg kjører ræva av deg me Lexusen min.... Men en ting vet jeg, det er de minste bikkjene som gjøyr høyest... Håper nå at vi er ferdige med slikt useriøst tull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DCA: Du er rimelig påståelig må jeg si. Hva med et personlighetskurs i å være hyggelig?

på is er pigg best. På snøføre er piggfritt minst like bra. Sånn er det og sånn kommer det til å være helt til noen finner opp noe lurt.

på våt is er piggfritt det samme som å leke med livet.

påstålig....ja...

det du sier her har jeg aldri sagt imot....men jeg har aldri hatt bruk for pigg føler jeg...på våt is er piggfritt ubrukelig...men det er også piggdekk...er kjetting som duger da...

det kurset du arangerer gidder jeg ikke komme på...har det bra!

godt nytt år!

08'Lexus is 220d sport - link: http://www.bilforumet.no/is-200-300/236051-photoshooot-nyvaska-lexus-is220d.html

00'Lexus is 200 sport (solgt)

88'ford sierra cosworth (2wd) (Solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hihi dere altså.. Eneste jeg bekjymrer meg litt for er at jeg angrer på at jeg kastet bort tid på å lese halvpartene av inleggene som var rent svada.

Jeg sier bare, bor du i eller nær en større by, kjør piggfritt, bor du litt mer utpå bygda kjør piggdekk.

Jeg selv bor litt uttpå bygda og kjører piggfritt, men det finnes 2-3 dager i året jeg skulle ønske jeg hadde piggdekk.

De 100 andre vinterdagene klarer jeg meg helt fint.

Ett bilde sier mer enn 1000 ord, en video sier mer enn 1000 Bilder...

Driftfun.com

LS1 200sx s13 under konstruksjon...

www.gunstig.no <-Bilvideo!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal bare slenge inn en liten link:

http://www.motor.no/pdf/48-55%20VINTERDEKK-TEST_MO80.pdf

Her kan vi blant annet lese ut at piggfrie dekk har kortere bremselengde på våt asfalt enn piggdekk, ikke veldig overraskende.

Beste piggfrie stoppet to meter før beste piggdekk.

Bytter vi til snø er forskjellen bare en halvmeter.

Kommer man seg derimot ut på isen stopper beste piggdekk 14 meter før beste piggfrie, det er en forskjell man merker. (Her var også hastigheten lavere på is, så de piggfrie kommer "bedre" ut av denne sammenligningen)

Jeg mener helt klart at piggdekk er overlegent, men jeg velger fremdeles å kjøre på piggfrie dekk.

Dette er det beste svaret i tråden, her kan dere velge:

piggfritt: om dere vil slippe piggdekkavgift og kjøre forsiktig på isen, og slippe støyen piggdekk lager

piggdekk: om dere vil kjøre mye tryggere på is, og samtidig være nesten like bra som piggfrie på andre kjøreforhold

Jeg velger piggdekk, men jeg har forståelse for de som velger piggfritt.

Driftfun.com

1967 Chevrolet Camaro LS1/T56

1990 Chevrolet Van 6.5 g30

1990 200sxS13 LS1/T56 (LS13)

Lenke til kommentar
Del på andre sider