Gå til innhold

Prøvekjørt e30, noen spm:

Ranger emnet


el`satanical

Anbefalte innlegg

Hei, som kanskje noen har fått med seg har jeg vært å prøvekjørt en 89mod 316 som jeg vurderer å kjøpe!

 

Den er nå gått nesten 270k, på ca 200k hadde den motorhavari etter regreimbrudd og påfølgende motoroverhaling. På ca 240k var regreim byttet.

 

 

 

Så kommer spm i fleng:

 

- Hvor mye skal man høre av ventilpekk? Nå var det bare veldig lett ventillyder? Er det vanlig?

 

- Er det komplisert å bytte regreim,løftere,kam, etc, og hva koster det?

 

- Det var summing i bensinpumpa, er det vanlig, eller er den på tur til å ryke?

 

- Temperaturmåleren lå på bunnen hele tiden, men varmeapparat og slikt fungerte som det skulle. Er det mest sannsynlig bare en filleting?

 

- Det var heller ikke motorvarmer på den. Er dette komplisert og eventuelt dyrt å montere?

 

 

 

 

Håper noen tar seg til til å svare en potensielt bimmer-buddy ;)

 

Må til sist komme med skryt av bilen! Var skikkelig digg å kjøre, virkelig bra!

 

 

ps: prisantydning 15 000, kom gjerne med komentarer på om det høres kurrant ut, sett ut fra den infoen som er over. Panseret var desverre litt matt (bilen er rød), ellers karosserimessig bra. Ikke noe elektrisk stasj eller utstyr som takluke... Enkel og grei bil.

 

ps2: Eu ok desember i år

 

ps3: Ikke ungdomskjørt

[-]1991 Mazda MX-5

[x]1996 BMW 323i

[-]1989 BMW 316i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 45
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Den er nå gått nesten 270k, på ca 200k hadde den motorhavari etter regreimbrudd og påfølgende motoroverhaling. På ca 240k var regreim byttet.

 

Haha, der ser du hva som må til før folk lærer :D

 

Ellers hørtes den veldig grei ut, tempmåleren er nok bare en kabel som har løsnet, evt senderen som er gåen (hvis den lå HELT i bånn hele veien)

Summing i bensinpumpa er som regel ikke bra, men har aldri vært bort i 316 selv da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den lå HELT på bånn hele veien ja... Nei tviler på summing i bensinpumpa er bra :/ Noen som vet om dette er dyre deler? Eller for å si det på en annen måte, er det generelt dyre deler til bmw kontra feks Toyota? Sikkert mulig å finne på hugger også...

 

 

En ting til, under oljepåfyllingslokket var det noe som egentlig lignet på rust, eller var noe brune greier, virket som det var stivnet. Det kom ikke opp noe røyk eller slikt ting når man åpnet lokket mens motoren gikk... Oljepinnen sjekket ikke jeg, men fadern så ikke noe rart på den ivertfall..

[-]1991 Mazda MX-5

[x]1996 BMW 323i

[-]1989 BMW 316i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det slik summing fra din? Vet du hva det koster å bytte regreim, og eventuelt det andre som hører med? Tenker da på hva verksted tar for arbeid + deler, samt bare deler da man sikkert får noen til å ta dert svart. Slikt er greit å vite når jeg skal starte prutinga :P

 

edit: når viften i bilen var av hørte man godt summingen fra den...

[-]1991 Mazda MX-5

[x]1996 BMW 323i

[-]1989 BMW 316i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okai. Men da er jeg egentlig ganske sikker på å kjøpe denne bilen. :)

 

Vet du om det er mye jobb å bytte kam og slikt? Og hvor mye det koster? Trenger man spesial verktøy?

 

 

Det er bare å fortsette å svare, jeg er EVIG takknemlig for alt av konstruktive svar (det gjelder alle til nå ivertfall)!

[-]1991 Mazda MX-5

[x]1996 BMW 323i

[-]1989 BMW 316i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kammen er ikke mye problem og bytte.. er nok ikke noe spesialverktøy som jeg vet heller, bare torx. reg reima kan du bare stripse, så den sitter på hakka.. stripser den bare fast på reimhjulet.. må jo bytte løftere også da.. hvertfall, vist du skal ha trimkam.. vist ikke kan du du brekke de gammle løfterene.. hvor mye det koster er jeg ikke helt sikker på.. jeg har fått det veldig billig så.. men blir fort 4000 kr i hvertfall..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ofte summelyd fra bensinpumpen på E30'er. Skyldes en dårlig pakning mellom pumpen og karroseriet, slik at vibrasjonen forplanter seg. Intet å bry seg med.

 

Registerreimen skal byttes hver 40t Km på disse bilene.

 

Tempmåleren er det nok bare en dårlig kobling på hvis det er null utslag på den når du tar av og på tenningen.

 

Det er ofte brun avleiring på oljelokket. Det er jo ingen (utenom meg) som gjør disse reine med jevne mellomrom. Så lenge oljen ser bra ut, regner eg med at alt skal være på stell.

 

Lykke til!!

2009 VW Touran 1,9 TDi DSG Highline exclusive varebil

1973 Vilvo 142 langtids kortidsprosjekt

1997 BMW 316i (skal på eu og selges)

1988 BMW 324TDa (stått en stund og står litt lengre)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fadern mente også at det kunne være bare vibrasjoner som forplantet seg, men uansett er det jo greit å prute litt på det.

 

Regreimen får jeg prøve å få byttet på nyåret...

 

Men da ser det faktisk ut som jeg kjøper den! Noen som har tips til forsikringsselskap? Tenkte jeg skulle sjekke hva det kostet å ha bilen på meg denne gang. Snart 20 år, lappen i snart 2 år, bor på innlandet i Troms ;) Skal selvfølgelig ikke ha kasko på den...

[-]1991 Mazda MX-5

[x]1996 BMW 323i

[-]1989 BMW 316i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår