snurrebass Skrevet April 29, 2003 Rapporter Share Skrevet April 29, 2003 Tåler en turbo som har vannkjøling å brukes uten vann....? eller må eg ha en turbo som ikke har vanntilkopling....? Siter -88 2wd cosworth -80 911 turbo -72 boble T1 -96 Galant td -x-96 kawasaki zx7rr -x-69 porsche 3.0l -x-86 mercedes 300E Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
suggen Skrevet April 29, 2003 Rapporter Share Skrevet April 29, 2003 Det går fint å kjøre den uten vann, men er helt klart bedre for levetiden å bruke vannkjølingen. Siter '93 mercedes 320TE '03 peugeot 206sw '68 white M6 '64 amazon HGV osv... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Asim Skrevet April 29, 2003 Rapporter Share Skrevet April 29, 2003 Originally posted by snurrebass Tåler en turbo som har vannkjøling å brukes uten vann....? eller må eg ha en turbo som ikke har vanntilkopling....? Det går IKKE fint å kjøre en turbo som er beregnet på vann uten vann. Da blir akslingen i turboen blå... noe som ikke er bra... blir fortere kast og slitasje. :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Finepix Skrevet April 29, 2003 Rapporter Share Skrevet April 29, 2003 Men hvorfor ikke koble på kjølevannet da? Trimmer du Boble eller hva...? Du kan jo evt lage et separat kjølesystem med en el. pumpe å et varmeapparatregister:rolleyes: Siter 98 Volvo V40 1,8 aut selges i deler, PM for info! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
G60Turbo Skrevet April 29, 2003 Rapporter Share Skrevet April 29, 2003 Går fint på Garrett T3 turboene iallefall, selv ved høyt uttak av hester. IHI turboene liker det visst ikke.... Litt viktigere å være flink til å kjøle ned motor på tomgang etter "inspirert" kjøring når man ikke har vann tilkobla. Har du vann tilkobla riktig vil du få sirkulasjon og kjøling om du setter slangene på de riktige stedene, selv etter at motoren er av. Vanntempen øker jo og om man kobler til vannkjølt turbo, og det er jo ikke bra for motoren igjen. om man ikke har rett dimensjonert radiator og ett par vifter da. Siter 83 Golf Mk2 Powered by VW Motorsport 83 80 Turbo Quattro 86 80 Quattro GTE "There is no replacement for turbocharged displacement" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
snurrebass Skrevet April 30, 2003 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 30, 2003 ja, det er t3. var meint til boble ja. skal ikke kjøre så mye trykk. viss det i det hele tatt blir... Siter -88 2wd cosworth -80 911 turbo -72 boble T1 -96 Galant td -x-96 kawasaki zx7rr -x-69 porsche 3.0l -x-86 mercedes 300E Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
espen Skrevet Mai 2, 2003 Rapporter Share Skrevet Mai 2, 2003 Trenger ikke være noe problem hvis du ikke skal kjøre bilen til daglig og er nøye med å avkjøle turboen før du slår av motoren - motorbrems er ofte bra for å kjøle turbo. Det skjer f.eks fra tid til annen at rallyførere blir tatt for å koble av kjølevannet til turboene sine, da går bilen litt bedre. Om turboene holde et helt rally uten kjølevann og det ikke er en bil i daglig bruk så tror jeg nok en "sleggemekk" T3 varer en stund! (nå kjører de jo ikke rally med T3, da men... :D) Siter Espen evo.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Roberto Skrevet Mai 2, 2003 Rapporter Share Skrevet Mai 2, 2003 Hvorfor går bilen bedre om turboen ikke får kjøling? Klarer ikke å forestille meg det... Det kan vel umulig være at metallet utvider seg og at den på den måten kan levere mer luft? Eneste jeg kommer på iallefall... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
espen Skrevet Mai 2, 2003 Rapporter Share Skrevet Mai 2, 2003 Oljen flyter lettere når den er (veldig) varm, slik at turboen spoler opp raskere. Og så slipper man at turboen belaster kjølesystemet slik at motoren går litt kaldere. Tviler på at dette gjør de helt store forskjellene, men i rally er marginene små! Mener bl.a Carlos Sainz ble "tatt" for dette da han kjørte Toyota Celica - ikke ulovlig i rally, men bilen var homologert med vannkjølt turbo og derfor ble det regelbrudd. Ikke det at det var første eller siste gangen Toyota strakk reglene vel langt på Celicaen ;) Siter Espen evo.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mykle Skrevet Mai 2, 2003 Rapporter Share Skrevet Mai 2, 2003 Men hvis oljen blir for varm smører den ikke i det hele tatt. Tempraturen der oljen mister egenskapene sine på varierer. Men mister den filmen er det metall mot metall, det er ikke å anbefale det akkurat.... (Men det er sikkert ikke noe problem i dette tilfelle...) - Chris Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.