Bjune Skrevet November 26, 2005 Rapporter Share Skrevet November 26, 2005 er det noen her som kan forklare meg åssen data sprut fungerer? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Destro85 Skrevet November 26, 2005 Rapporter Share Skrevet November 26, 2005 sjekk http://www.howstuffworks.com Siter http://www.bilforumet.no/faq.php Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bjune Skrevet November 26, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 26, 2005 heter det på engelsk a Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Destro85 Skrevet November 26, 2005 Rapporter Share Skrevet November 26, 2005 vet ikke prøv computer injection eller noe lignende Siter http://www.bilforumet.no/faq.php Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
maxgets Skrevet November 27, 2005 Rapporter Share Skrevet November 27, 2005 Enginge management tipper jeg funker bedre Siter X 1991 Toyota mr2 X 1994 Toyota Celica gt4 X 1977 Ford escort 2L Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
GreenMile Skrevet November 27, 2005 Rapporter Share Skrevet November 27, 2005 Altfor ikke å bare si det kortfatta her da... Datasprut er innsug/ afr (air to fuel ratio), justeringa av tenninga (etterhvert som motoren går fortere må man senke tenninga, for å ikke få tenningsbank eller for sein tenning. Å legge opp disse innstillingene f.eks etter man har turbokonvertert eller tuna bilen kalles "mapping". Da programerer man bilen, eller ECUen da, til tenningstidspunktene. På en injection bil, når man trykker inn gassen, så styrer man bare lufta inn til motoren. Det sitter sensorer i innsuget, som måler luftmengden, og de sender beskjed til ECUen om hvor mye dysene skal åpne seg. På forgassermotorer er det annerledes, der åpner man spjeldet for bensin og luft, og ikke noen avansert elektronikk inn i bildet, med mindre det er nye forgassere da, det er litt mer innvikla. Man kan si at datasprut er noe som regulerer hele motorstyringa, kan også kalles ecu (engine control unit) Alt dette tror jeg kalles datasprut (sikkert noe jeg har glemt, bare kom med kommentarere hvis det er noe feil eller mangelfullt). Er litt usikker.... Siter There's no replacement for displacement Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ferrari Skrevet November 27, 2005 Rapporter Share Skrevet November 27, 2005 Altfor ikke å bare si det kortfatta her da... Datasprut er innsug/ afr (air to fuel ratio)' date=' justeringa av tenninga (etterhvert som motoren går fortere må man senke tenninga, for å ikke få tenningsbank eller for sein tenning. Å legge opp disse innstillingene f.eks etter man har turbokonvertert eller tuna bilen kalles "mapping". Da programerer man bilen, eller ECUen da, til tenningstidspunktene. På en injection bil, når man trykker inn gassen, så styrer man bare lufta inn til motoren. Det sitter sensorer i innsuget, som måler luftmengden, og de sender beskjed til ECUen om hvor mye dysene skal åpne seg. På forgassermotorer er det annerledes, der åpner man spjeldet for bensin og luft, og ikke noen avansert elektronikk inn i bildet, med mindre det er nye forgassere da, det er litt mer innvikla. Man kan si at datasprut er noe som regulerer hele motorstyringa, kan også kalles ecu (engine control unit) Alt dette tror jeg kalles datasprut (sikkert noe jeg har glemt, bare kom med kommentarere hvis det er noe feil eller mangelfullt). Er litt usikker....[/quote'] Kan også ta med at med et datasprut kan man justere hvor mye ladetrykk turboen skal levere ved forskjellige turtall, så man slipper hjulspinn i starten;) Man kan opptimalisere bensinmengde og tenning ved forskjellige turtall også Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ottesen Skrevet November 28, 2005 Rapporter Share Skrevet November 28, 2005 Heisann... Nå har det vært flere bra inlegg om datasprut her, men jeg tenkte jeg skulle skrive litt også :) For det første så finnes det mange forskjellinge leverandører, og forskjellinge ting til datasprut. Som Ferrari sier så får man feks "Boost Control Solenoid" til dataspruten, da kan man styre tinga så man har forskjelling trykk i hvert turtall. Programbar hjerne er egentlig hva det hele går utpå, det meste kan alså justeres. Man tar lissom av "låsen" på hjerne (ecu). Alt ifra når termostaten åpner seg, til hvor tomgangen skal legge seg. Mulighetene er egentlig ganske utrolige... :pray Siter 82 Mustang 302 med 280/290 kam,porta topper, Speed-Pro Hypereutectic w/ Coated Skirt stempler,Accel/Malloy tenningssystem,osv osv 96 Mercedes E230 87 Bmw e30 325i. Var pen og trimmet, men ble knust av en "kamerat" :( Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ferrari Skrevet November 28, 2005 Rapporter Share Skrevet November 28, 2005 Dere kan gå på KRB-trading sin side, og laste ned software til autronic sprut. Så starter dere programmet, så ser dere alt dere kan gjøre! Kan til og med få opp på skjermen hvor mange grader kammen står:) Likte denne: Rev limit Justere opp og ned åssen man vil! Blir datasprut på meg når jeg får penger til det Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.