Gå til innhold

Jordingsstøy av cd spiller

Ranger emnet

saes

Anbefalte innlegg

Heisann.

Jeg har litt problemer med spilleren, når jeg står i ro ( med motor av ) høres det en liten suselyd, ikke høy, men den er der.

Når motoren er igang, får jeg sånn svak pipelyd om jeg skrur ned på de nederste hakka på volumet.

Største problemet er om jeg bytter sang, så hører jeg at cd spilleren skifter i høytalerne, om noen skjønte den :) Hehe, altså, alle vet hvordan lyd som kommer når man skifter sang, ett slags "drrr", problemet er at jeg hører det veldig godt i høytalerne.

Cd spilleren er oppkoblet slik :

Jordet fra karroseri til skruen bak på chassi ( 4mm kabel )

Pluss og minus har jeg tatt direkte fra batteri ( 2mm kabel )

Ellers bruker jeg ikkke høytalerutgangene fra spilleren, bruker bare line out til forsterkerne bak.

Spilleren er forresten en VDO dayton CD4203, som jeg kjøpte nettopp, fikk den veldig rimelig. Er forresten litt problemer med å skifte sang der, knappene er ikke helt med.. lurer på om jeg skal reklamere på det fortest mulig?

Ha en riktig god helg! :)

Mvh Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm. Har du prøvd med en annen spiller? :) Du kan prøve det Saes skrev, men er usikker på om det bil hjelpe. Støyproblemer er litt komplisert. Sliter med litt sånt selv om dagen, men har ikke ork eller tid til å se på det enda! :)

Vært borti at billige spillere har problemer med dette hvertfall... Kan jo hende din har en prod.feil eller noe. Om du prøver en annen, kanskje du kan spare deg for en masse jobb... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du har allrede fått hjelp ang en mulig årsak, men det kan også høres ut som om du har stilt "gain" for høyt... siden du hører faktisk sus selv ved 0 volum. Sett "gain på ampen helt ned og juster opp volumen på spilleren opp til 1/3 av max volum, juster deretter "gain " på ampen til et du får en høyt men forvregnings fritt lyd (om du ikke har tilgang til et osciloskop) og bruk gjerne musikk med enkle og sammensate toner som ikke har stor nivå forandringer da blir letter å høre nivå forkjell. :thumb

Vel, om som tidligere nevnt dette med støy finnes desverre ikke noe faste recpt men man må prøve seg frem og uteluke mulig kilder men som sagt man trenger å være metodisk.

du får ha lykke til anyway!! cheers

--kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM*

-Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å koble fra minusen til spilleren fra batteriet, det holder med den du har til karroseriet.

Er du HELT sikker at dette ikke kan ødelegge spilleren? Selv om jeg har jordet den til chassi, skal den også ha "vanlig" jord, enten til batteri, eller karroseri? eller blir det smør på flesk?

du har allrede fått hjelp ang en mulig årsak, men det kan også høres ut som om du har stilt "gain" for høyt... siden du hører faktisk sus selv ved 0 volum. Sett "gain på ampen helt ned og juster opp volumen på spilleren opp til 1/3 av max volum, juster deretter "gain " på ampen til et du får en høyt men forvregnings fritt lyd (om du ikke har tilgang til et osciloskop) og bruk gjerne musikk med enkle og sammensate toner som ikke har stor nivå forandringer da blir letter å høre nivå forkjell. :thumb

Vel, om som tidligere nevnt dette med støy finnes desverre ikke noe faste recpt men man må prøve seg frem og uteluke mulig kilder men som sagt man trenger å være metodisk.

du får ha lykke til anyway!! cheers

Gain på forsterkeren står helt ned, altså så lavt som man kan få det. Jeg klarer ikke å høre noe støy med audison forsterkeren, men dette kan være av at det er lite støy i de nedre områdene ( bruker den kun til sub )

På frontsettet står en gammel BOSS forsterker, som jeg faktisk må si meg veldig fornøyd med. Det skal dog nevnes at når jeg slår av spilleren høres ett lite "blopp", ikke høyt,men det er der.

Spilleren var ikke akkurat billig, den kostet 5000,- lapper ny, så jeg vil ikke si det kvalifiserer til en billig spiller. Har hatt en VDO dayton spiller før, der var støyen enda mer merkbar, men den har ikke forsvunnet med den nye spilleren, så å teste en spiller til vil vel bare være bortkastet??

Tror jeg skal starte med å gå over jordingspunktene i bilen, og å ta - fra selve spilleren, og legge den sammen med chassi jordingen, det har vel ingen betydning at de har samme jordingspunkt..

Bilen lader også veldig dårlig, når den lader MAKS, så lader den 13.5 volt, mens under noen omstendigheter, når bilen har stått over natta, og jeg bruker langlys f.eks så er spenninga rundt 12.5 når jeg kjører... Lurer på om det blir nytt batteri :wave

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hjelper ikke med nytt batteri når det er dynamoen som ladder ;)

sjekk hvilken dynamo du har, er det bosch koster det ca 200,- for et justerbart laderele som du justerer som du vil. som er greit å ha nå i desse kalde dager.

men max 14.4V

mvh, stig

Ok, for det virket som om batteriet har vanskelig for å ta imot spenning, det blinker fælt i lysa ved minimal belastning..

Lenke til kommentar
Del på andre sider