Gå til innhold

Hvem Støper i carbon???

Ranger emnet


civic type-r

Anbefalte innlegg

Ja, det blir noe lett :)

På komposittverkstedet vårt har vi glassfiber, carbonfiber og kevlar :D

Kanskje jeg skal lage jeg skuddsikker vest? ;)

 

hei åssen linje går du på? det hørtes interesant ut:)

http://www.turbo-kid.com

'94 Mazda RX-7 FD R-2 LHD USDM

'93 Mazda RX-7 FD RHD N/A JDM

'93 Mazda RX-7 FD LHD Touring USDM-Solgt-

'82 Toyota StarletR.I.P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, jeg begynner i neste uke ;D

Noen ideer på hva jeg skal lage? Skal bare lage noen småting for å få teken på det..

Jeg husker ikke hvilken type det er..

 

Kan få bygge om a-stolpene mine.. Så jeg får diskantene mine der.. happyhappy

92 Civic: Remux Exhaust, Green Air Filter, MOMO Tornado ratt & Momo pedaler.

 

..:: Honda Power ::..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber i en bedrift som er ledende når det gjelder karbonfiber, det er sant at mye går til bygging av fly,tog,utstyr til forsvaret, båter m.m

hvor jeg jobber er ikke så viktig.

 

så hvis det er noen konkrete sp.mål så svarer jeg gjerne.

for å avlive eller bekrefte noen myter, så har jeg noen punkter her..

 

-Det er dyrt med karbonfiber

-Den er vevd som regel (samme med glassfiber), da i forskjellige mønstre og med forskjellig vekt (DB,DBL,LT m.m)

-Pris kan være ca 14000,- for en rull som veier ca 45kg

-For å få "karbonfiber look" kreves helt spesielle støpeteknikker, det blir brukt en folie med "blank" overflate. Skal en bruke det på dører trenger en som regel bare ett lag med duk.

-En bruker ikke polyester, men vinylester (på fagspråket så er det et "resin")

-Skal en feste eller lime biter sammen burde en bruke "vinylester"

-En kan støpe polyester og karbonfiber sammen.

-Karbonfiberen som blir brukt er tilsatt et stoff som gjør den sterkere ved støping.

-For å støpe panser osv.. (ikke bare en plate) så lønner det seg å støpe med vakum, slik at en får en lavere vekt og en større styrke. Men dette er kostbart og krever endel erfaring/kunnskap.

 

Det var alt i denne omgang :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Iarwain: hmm, går du flyfag i bodø? Martin?:p

 

jeg går oxo flyfag, men tviler på at du får laga noe i karbonfiber, vi spurte om det i fjor, og fikk til svar at det hadde vi ikke resurser til,men CF duk har vi...jaddaaaa;( høl i hue

Honda Accord Deler Til Salgs...Løøøøp og kjøp

 

 

*Honda Accord 91Ex CB3

- 2x12" subber

- Infinity Kappa 50.7CS

*Honda NSR 125 - Solgt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-En bruker ikke polyester, men vinylester (på fagspråket så er det et "resin")

-Skal en feste eller lime biter sammen burde en bruke "vinylester"

 

Det var alt i denne omgang :D

 

Hvem har rett?

Ikke frekt ment, men siden det kan være fare for vranglære.

 

Resin = kompositt (direkte oversatt)

 

Les uthevet skrift, og resten om du er interesert.

 

Vinylester resins are stronger than polyester resins and cheaper than epoxy resins. Vinylester resins utilize a polyester resin type of cross-linking molecules in the bonding process. Vinylester is a hybrid form of polyester resin which has been toughened with epoxy molecules within the main moleculer structure. Vinyester resins offer better resistance to moisture absorption than polyester resins but it's downside is in the use of liquid styrene to thin it out (not good to breath that stuff) and its sensitivity to atmospheric moisture and temperature. Sometimes it won't cure if the atmospheric conditions are not right. It also has difficulty in bonding dissimilar and already-cured materials. It is not unusual for repair patches on vinylester resin canoes to delaminate or peel off. As vinylester resin ages, it becomes a different resin (due to it's continual curing as it ages) so new vinylester resin sometimes resists bonding to your older canoe, or will bond and then later peel off at a bad time. It is also known that vinylester resins bond very well to fiberglass, but offer a poor bond to kevlar and carbon fibers due to the nature of those two more exotic fibers. Due to the touchy nature of vinylester resin, careful surface preparation is necessary if reasonable adhesion is desired for any repair work.

Audi V8, There is only one.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Resin er matrisen i en carbon konstruksjon, den er bindematerialet.

Hvis man sammenligner med glassfiber, er det det samme som polyester, men med andre egenskaper..(mener jeg å huske fra min tid som elev på flyfag :p)

 

Og NSR160 lurer på hva slags ordbok du bruker? min forteller meg at

Resin = Harpiks

 

Denne linken kan være til hjelp hvis noen lurer

Honda Accord Deler Til Salgs...Løøøøp og kjøp

 

 

*Honda Accord 91Ex CB3

- 2x12" subber

- Infinity Kappa 50.7CS

*Honda NSR 125 - Solgt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår