Gå til innhold

push/pull kasse til 2 x Focal Utopia 33WX

Ranger emnet

lohelle

Anbefalte innlegg

• 3 weeks later...
  • Svar 57
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Da var kassen i hus! Er montert i bil nå, men har ikke laget hull gjennom hattehylle enda.. Er litt rom mellom så jeg har prøvd litt allerede. Spiller DYYYYPT.. skal sikkert kutte av littegrann av porten for å få tunet den litt opp.

Ser meget bra ut syns nå jeg!

Har noen lys osv som skal inn også.. Men klarte ikke å vente.. :)

Er forresten laget av en viss møbelsnekker som "alle" vet om ja..

nykasse.jpg

BMW 525DAT -01

Bilstereo kommer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meget flott kasse! Ikke valgt letteste løsning her. Basserene montert litt på skrå vil jo ofte redusere stående bølger inne i kassen. Vill ikke kappet av porten før jeg hadde prøvet med hull i hattehyllen (regner med du skal porte den opp der). Når du porter den inn i bilen vil du ikke få så mye dypbassheving fra bagasjerommet og kickbass vil også komme bedre frem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jepp! tenkte å vente til jeg har laget hull ja.. Innbiller meg at lyd vil endre litt på seg! Spiller meget bra allerede nå.. Men litt for mye buldring da.. Men det er jo litt trangt oppunder hattehyllen også (5 cm klaring ca)

Ellers så tenkte jeg å montere lysene før jeg legger ved bilde fra montering i bil.. :)

BMW 525DAT -01

Bilstereo kommer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fyttikatta! slipper ihvertfall å kave med å løsne hattehylla (dvs hardplast m/stoff oppå metallet). Spillte bare "littegranne" høyt og der poppa alle klipsene av.. :) Ble for mye trykk rett mot hattehylla vil jeg tro!

Gleder meg til å ta hull og få porten inni kupèen!

Forresten.. Hva gjør man for å forsterke bakrute? tenkte på pakninger osv..

BMW 525DAT -01

Bilstereo kommer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fyttikatta! slipper ihvertfall å kave med å løsne hattehylla (dvs hardplast m/stoff oppå metallet). Spillte bare "littegranne" høyt og der poppa alle klipsene av.. :) Ble for mye trykk rett mot hattehylla vil jeg tro!

Gleder meg til å ta hull og få porten inni kupèen!

Forresten.. Hva gjør man for å forsterke bakrute? tenkte på pakninger osv..

Du kunne jo lage enn "horn" over porten, slik at trykke fra porten blir tvunget framover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meget pen kasse! :)

Er det glass/plexi/lexan i front der? Hvorfor firkantet port, uten avrunding av kantene? hellothere

Det er 8mm glass i fronten.

Firkantet port fordi det ble for trangt med 2 stk 6" aeroport.

Arealet av den firkantede porten er ca. halvannen gang større enn en 6" port.

Tror ikke det skal bli noe problem med blåselyder.

Mvh

Dag Johansen

"Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som vanlig et fantastisk arbeide av Dag. Denne kassen var svært flott, men det forundrer meg ikke etter å ha sett endel av det han har laget.

Det eneste som er litt synd, er at røret burde nesten vært i et gjennomsiktig materiale. Hadde gjort seg i den flotte kassen.

mvh

Glenn

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

der var "byggern" ja! meget fornøyd! takker!

Anbefales på det sterkeste! Btw: du har vel ikke "tuningfrekvensen" eller hva det nå heter) nå og for 2 og to cm kortere port...?

Godt du er fornøyd, jeg er veldig spent på lydresulatet når du får tunet den riktig.

Jeg sjekket i programmet mitt nå og det skjer veldig lite om man kapper av 2 cm. Tuningfrekvensen flyttes fra 55Hz. til 57Hz.

Tror du må ta av 5cm. for at det skal bli hørbar forskjell.

(feks. -6cm. = 59Hz.)

Mvh

Dag Johansen

"Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KAN jo være at jeg bestiller gjennomsiktig rør med Dag senere da vettu.. Men tror det blir enda penere når jeg får trekt røret noen cm lengre opp (opp gjennom hattehylle) Dessuten så tror jeg egentlig det blir like pent slik som det er nå når jeg får montert led-lysene (blå).

En ting jeg lurer på.. Om jeg trekker røret 10 cm ut av kassen... vil det påvirke lyden? Blir med mindre "volum" i det store kammeret slik at jeg bør legge en hvitmalt kloss inni der (usikker på om volumet til porten er medregnet i volumet til kammeret eller ikke)

Er det hvor mye av røret (volum) som er inni kassen som "gjør susen" eller er det rett og slett totalvolumet av røret?

-------------------------------------------------------

Her er forresten en oppfordring til dere som kan dette! Hva med å skrive en forklaring på dette med volum, bølgelengde, porter osv! Hvordan de påvirker hverandre osv.. Og for eksempel hvordan lydbølgene "oppfører seg" i en slik kasse som jeg har..

Gjerne en veldi teoretisk forklaring med noen eksempler. Tror uansett ikke det er så enkelt å forklare dette for de som ikke har littegrann innsikt i dette.. Men de som kan LITT vil kanskje skjønne det!

BMW 525DAT -01

Bilstereo kommer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting jeg lurer på.. Om jeg trekker røret 10 cm ut av kassen... vil det påvirke lyden? Blir med mindre "volum" i det store kammeret slik at jeg bør legge en hvitmalt kloss inni der (usikker på om volumet til porten er medregnet i volumet til kammeret eller ikke)

Er det hvor mye av røret (volum) som er inni kassen som "gjør susen" eller er det rett og slett totalvolumet av røret?

Jeg har beregnet at røret skal litt ut av kassen.

At det blir større volum når man kapper røret stemmer, men det påvirker lyden svært lite.

Har du fått tatt hull i hattehylla?

Mvh

Dag Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider