Gå til innhold

Hvinelyder fra motor + hvit eksos

Ranger emnet


Edonis

Anbefalte innlegg

Har nå skiftet registerreim (den gamle så helt fin ut, men det er over 5 år siden sist så jeg skiftet den for sikkerhetsskyld), og viftereim, samt byttet olje og en pakning siden det lakk litt olje. Det som nå er, er at det kommer slags "hvinelyder" fra motoren, er det noen som vet hva dette kan være?

 

Det er også mye hvit eksos, jeg vet ikke om dette bare er pga. det er for mye olje eller om det er noe annet?

 

Var verken den lyden eller eksosen før delene ble byttet. Noen tips?

 

Bilen er en 1987 Audi 80 1.8E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

reg reima strammer man ikke selv, det sørger strammehjulet for.

 

Hvininga kommer i fra viftereima, den må du stramme mere.

Hvitrøyk, damp, kommer vann inn i forbrenningen. Toppakningen?

 

På en 87mod audi er det ikke automatisk stramming på regreima. Hvis den er strammet formye får man hvining....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm.. kan ikke så mye om audi jeg, men om det er tannreim så skal den jo ikke kunne hvine, glir den over havarer man jo motoren i verste fall.

Så er det virkelig bare en v-spor reim?

 

En tannreim ruller over flere stramme/ løpehjul... som lager lyd hvis reimen er for stram.... Hvis man har litt erfaring med sånt så vet man at det ikke skal mye til før disse løpe/ strammehjulene lager lyd.

 

Og du sier at du ikke kan mye om audi... men fortsatt så skrev du i din forrige post at det er automatisk strammehjul doh ;) (les dette med et smil om munnen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer for stram reim jeg også når det gjelder hviningen.

Men den har ingenting med røyken å gjøre. (har du peila oljen?)

 

Reima skal du kunne vri på tvers (90*).

Da har den riktig stramming.

 

Audi har strammehjul, men det er ikke sjølstrammer eller hva man skal kalle det.

 

Når det gjelder oljeskift har jeg hørt om flere tilfelder hvor man tapper girkassa, og fyller på motoren.

- Da vil du få hvinelyd ifra kassa, og mest sansynlig røyk hvis det er alt for mye olje på motoren.

 

 

Men dette er jo reparasjoner man bør holde seg unna hvis man ikke kan.

 

mvh

Vidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår