Olaisen Skrevet November 16, 2005 Rapporter Share Skrevet November 16, 2005 Heisann, er ny på forumet selv om jeg har eid 2 stk Opler :) Min motor har antageligvis et rådelager som har sett sine bedre dager. Motoren er en 2.0I 8V. Tikker litt på tomgang men ikke mere enn normalt for en 92 mod Opel. Men når jeg kjører på flat vei og ikke belaster motoren kommer tikke/klikke lyden frem når jeg passerer over 2300 RPM. Lyden fortsetter om jeg bare drar jevnt på oppover og ikke belaster med oppoverbakke eller full gass. Regner da med at det er et rådelager som er gåen siden veivlager ikke lager slik tikke/klappe lyd på visse turtall. Har en delebil stående med en 2.0I 8V motor som fungerere som en klokke, bare at toppen er borte på den. Skal flytte over stemplene og alle lagrene fra den over i min bil. Kan ikke bare bruke motoren i dele bilan av visse grunner. Noen som har innspill og komme med her? Har planen klar, ville bare høre med dere om det hørtes helt galt ut. Har netopp overhalt toppen og byttet registerreim og det som hører med. Sliter også med varmeapparatet mitt, jeg får ikke kaldluft, noe som skyldes at staget bake på justerings saken antageligvis har hoppet av. Men hvordan demonterer jeg varmejusterings panelet. Prøvde og kikke og dra litt, men det sitter jo bom fast hele greia. Noen somhar en kort forklaring på dette? Ble en litt lang post med det får stå sin prøve. Siter Honda Integra Type R Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
zupreme Skrevet November 16, 2005 Rapporter Share Skrevet November 16, 2005 Hvorfor kan du ikke bruke hele motoren fra delebilen da? Greit å ta den og sette på toppen fra motoren i bila di. Hvordan er det med oljenivå? Kom denne tikke/klikke-lyden etter topp-overhaling?? Siter 00 Omega 2,2 16V 86 Ascona "GSi" 2,0i Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
oystein Skrevet November 16, 2005 Rapporter Share Skrevet November 16, 2005 sikker på at du ikke har fri eksos rundt manifoil da? mener at viss d har vært råde lager ville lyden vært konstant! Siter Opel Vectra B 2,0 16v 96 modell. senket og 17" OZ felger med ukjent navn.. :afro C Kadett 79 mod:) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
OPELTURB0 Skrevet November 16, 2005 Rapporter Share Skrevet November 16, 2005 Bare spør nå, men har du sjekket ventilene? 8Ventileren er ikke kjent for ventil klapping som "storebrødrene", men du sier du har nettopp overhalt toppen, kom lyden etter det? Kan være at du har bommet ett hakk på reima? Bare slenger ut forslag her nå =) Frieksos rundt manifold er det helt sikkert ikke! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Olaisen Skrevet November 17, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 17, 2005 Takker for mange svar. Jeg har netopp kjøpt bilen for 1 uke siden. Toppen som sitter på bilen nå har sittet på delebil motoren. Toppen er nyoverhalt og registerreimen er netopp bytta. Alt dette er gjort av Opel verksted. Jeg tror den enkleste løsningen er og flytte stemplene og alle lagrene over på den motoren som sitter i nå. Farlig og kjøre med litt tikking=? Siter Honda Integra Type R Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Olaisen Skrevet November 17, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 17, 2005 Han som eide bilen før meg påsto at det var lambda sonden av var løs og klirret. Han hadde fått høre det hos Opel forhandleren i Tromsø. Men dette er sjekket og det er ikke det. Lyden kommer fra insiden av motoren, ikke fra toppen og ikke fra utsiden i motor rommet heller. Skal prøve meg på stempel bytte og overhaling og se hva som skjer etter det. Siter Honda Integra Type R Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
OPELTURB0 Skrevet November 17, 2005 Rapporter Share Skrevet November 17, 2005 Takker for mange svar. Jeg har netopp kjøpt bilen for 1 uke siden. Toppen som sitter på bilen nå har sittet på delebil motoren. Toppen er nyoverhalt og registerreimen er netopp bytta. Alt dette er gjort av Opel verksted. Jeg tror den enkleste løsningen er og flytte stemplene og alle lagrene over på den motoren som sitter i nå. Farlig og kjøre med litt tikking=? Er ikke bra og kjøre med tikking, men heller ikke skadelig på 8 ventileren da stempelen ikke treffer ventilene ved ett eventuelt havari. Har litt vanskelig for og tenke meg at det er noe med stempelene... Kan du ikke prøve og skifte eller eventuelt shimse opp fjæra på oljepumpa (eller måle oljetrykket) før du setter igang med noe store operasjoner på bilen. Kan være så enkelt som at ikke bilen har rett oljetrykk og gir dårlig smurning. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Olaisen Skrevet November 17, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 17, 2005 8V Krasje ikke med stemplene nei så det blir jo heldigvis ikke et problem. Ang det med og sjekke oljetrykket var kansje ikke så dumt. Kan du forklare kjapt hvordan jeg enkelt sjekker olje trykke mitt på motoren? Siter Honda Integra Type R Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
OPELTURB0 Skrevet November 17, 2005 Rapporter Share Skrevet November 17, 2005 Enten dra en tur på torshov og kjøpe en oljetrykksmåler, (eventuelt biltema o.l) Følger som regel med en bruksanvisning på hvordan du gjør det, men koble den til ved oljetrykksbryteren sitter på "baksida" av oljepumpa, over og bak oljefilteret. Så ring din nermeste opelforhandler og spør hva riktig oljetrykk er. Husker det ikke i hodet. Eller enda enklere, dra til opel og be dem sjekke det for deg=) Koster ikke mange kronene her iallefall. Er vanskelig og forklare over nettet hvor nøyaktig du skal koble deg på. Edit: Leste over det jeg skrev nå, virket litt vanskelig som jeg skrev det. Men det er faktisk ganske så lett, bare følg bruksanvisningen. Og ring opel og få vite korrekt trykk=) Har du feil trykk, så kjøp en ny oljefjær. delenr 638541. Jeg skal se om jeg finner en how-to på hvordan det gjøres... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Olaisen Skrevet November 18, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 18, 2005 Supre greier OPELTURBO, er litt usikker på hva lyden kan komme av selv. Hadde 100% troa på at det var et rådelager som var slitent men nå er jeg usikker igjen :) Det jeg har lært er at om det er veivlagrene som gåen vil lyden være der konstant og ikke forsvinne under pådrag. Lyden forsvinner ikke 100% under pådrag men blir bedtydelig redusert. Siter Honda Integra Type R Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
OPELTURB0 Skrevet November 18, 2005 Rapporter Share Skrevet November 18, 2005 :D Synes ikke det hørtes ut som rådelager nemlig, for da skal gjerne lyden komme VED pådrag og i store bakker etter som rådene skyver stempelene raskere ved på turtall. Den fjæra koster ca 10-20 kroner, så det er ikke dyre saken. Det er egentlig rart den ikke byttes som en del av service da den blir litt "lang" og ikke så stram med tiden. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Olaisen Skrevet November 19, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 19, 2005 Jeg er usikker på hva som er skyld i lyden selv nå. Har byttet drivknuter og dempere fremme i dag. Det som gjenstår nå er og finne hva den lyden kommer av og litt karosseri arbeid så er bilen strøken. Siter Honda Integra Type R Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Olaisen Skrevet November 20, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 20, 2005 Nå er lyden blitt litt sterkere, kommer ved pådrag, tomgang og mellomgass. Eneste gangen den er borte er vel kjøring i 5 gear og veldi lett pådrag. Lyttet litt på motoren i dag og den høres ikke ut som det kommer fra toppen men lengere ned i mortoren min. Da åpner jeg får enten rådelager, veivlager eller noen stemple ringen som er slingrete. Noen som har innspill her= Siter Honda Integra Type R Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
OPELTURB0 Skrevet November 20, 2005 Rapporter Share Skrevet November 20, 2005 Da er det nok rådelageret som du først antok likevell ja... Tvilte på det i starten da lyden ikke kom ved pådrag. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Olaisen Skrevet November 21, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 21, 2005 Vil nok anta at dette er problemet jah, noen som vet ca pris på rådelager? Regner med at jeg må bytte alle 4 ettersom jeg ikke vet hvordan stempel som er skyld i lyden. Jeg har en delebil stående som er rullet 205.000 KM, helt komplett bil, bare toppen på den som mangler. er en 2.0I 8V. Passer denne motoren på min 2.0I 4x4? Siter Honda Integra Type R Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.