Gå til innhold

Katalysator?

Ranger emnet


Trond D

Anbefalte innlegg

Har hørt at om mann fjerner katten og setter på rake røret så vil dette gi effekt økning. Men at noen biler vil reagere motsatt.

I det nyeste Max power står det at det bare har posetiv virkning.

Derfor lurer jeg på om noen har gjort dette og hvordan resultatet ble?

Takker for svar.

96 Volvo 945 B230ft

94 Volvo 945 B230ft (vraka)

88-89 Volvo 740 B230f (solgt)

 

Min 945: http://www.bilforumet.no/showthread.php?t=167070

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

Det er bra du spør..

Jeg kan belyse situasjonen her.

 

Generellt sett, vil du bare tjene effekt på å fjerne katalysatoren.

Det er noen biler som vil ha problemer, det er som oftest de som har to lambdasonder, en før og en etter KAT.

 

Men, også noen andre biler kan få problemer med at eksosen ikke blir varm nok, til at lambda måler rett på tomgang, som igjen fører til at motoren justerer på mengde bensin og da får du feilkode på mager/feit blanding på tomgang.

 

Dette kan igjen kompanseres med eksosbandasje, som gjør at varmen holdes bedre inni rørene. Varmere eksos beveger seg fortere, samt vi vet jo alle at varme => utvidelse.

 

Forøvrig, tviler jeg sterkt på at dette vil skje i ditt tilfelle.

 

Det du nok vil merke:

* Mer lyd

* Mer effekt

 

obs:

* Du har ikke lov å fjerne kat!

 

Du bør mao. lage en måte å skru på kat før eu-godkjenning, da det er en 2'er feil!

 

edit: la til litt mer info

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker. Men tror du at det går greit å legge raka røyre inni katten slik at det ser orginalt ut. Er jo litt drit å bli tatt for dette.

Ved EU-kontroll blir det merket når utslippet blir målt,mulig du kan få den igjenom hvis motoren er ordentlig god og varm rett før avgassen skal måles? Så sitter det en kat der uten innmat får du mangel for defekt kat,sitter den ikke der får du for at du mangler kat.

-90mod 745 ferdig bygget om til 965/V90

-86mod 745tic

-99mod MB C180T Sport

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en 88 model, betyr det at jeg kan kjøre lovlig uten da?

 

Hvis bilen din er REGISTRERT i norge MED katalysator, så "kan" du ikke ta den av.

Det var noen biler som fikk disp til å slippe kravet, blandt annet de første 740Turbo modellene det året, som da fremdeles kjørte ET-motor, hvor man ikke kunne ettermontere katalysator på.

 

Så, nei, du kan nok ikke ta av din katalysator

- 1996 Jeep Gr. Cherokee, 4L 4x4 -Trekkvogn

- 1993 Toyota Mark2, 2,5tt - Driftebil

x-1992 Volvo 940 GL - Solgt

X-1998 Bombardier Flytog-kunde...9000hk? -brukstog til/fra jobb

x-89 Volvo 740GL TURBO, m/godkjente 220hk&387nm *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår