saab_alex Skrevet November 7, 2005 Rapporter Share Skrevet November 7, 2005 Kjøpte et brukt gult optima batteri til å ha i saaben. Det er satt bak, men er selvfølgelig koblet sammen med det orginale foran med en 70mm strømkabel. Det som slutter dem er et stinger rele' Så til problemet. Er batteriet mitt ødelagt; Har ikke feilsøkt så mye siden bilen min stå hjemme og jeg går¨på skole et annet sted. Det virker som at det ikke har strøm i seg. Må bare nevne at dynamoen er litt kaputt så den lader bare ca litt over 12v. Målte engang begge batteriene. Da hadde det foran 12,x og det bak litt over 10v. Kablene til forsterkerene er koblet rett på optima batteriet bak, når jeg spiller med bare det (prøver), så kommer det ikke noe skikkelig lyd. Akkurat som det ikke har strøm. Men lyden kommer seg med en gang jeg tilslutter det andre batteriet. Siter MITT PROSJEKT: http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=70438&highlight= SAAB 900 TURBO: Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
matador Skrevet November 7, 2005 Rapporter Share Skrevet November 7, 2005 hallå. 12,x foran og 10,x på optima? da er motoren i gang? ellers ville jeg prøvd førgende: -koble forbi både rellee og automasikring og målt igjen, syns spennings fallet er for høyt egentlig og du har bra overdimensjonerte kabler. jordingspunkter til batteriet bak er også meget viktig da eller blir dårlig med ladde spenning og... :hammer -bruk en extern lader på optima og prøve, da den skal hels ha 14,6-14,8volt med ladde spening for at den skal holde seg på topp...så en "vanlig" ladder er ikke nok... -få opp laddespenningen, muligens børstene er slittne på regulatoren, ellers er å få kjøpt laddregulator med 14,8-15 volts ladespenning som egner seg bedre til ooptima, men da kan batteriet foran fort miste en del vann pga for høyt laddespening... hehe... om du "fyller" den often så burde funke greit. :thumb 12v er for lite rett og slett...da vil optiman ladde seg ut ganske fort da den er egentlig aldri toppladdet, derfor får du dårlig lyd når du bare prøver den på anlegget. Siter --kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM* -Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sfh Skrevet November 7, 2005 Rapporter Share Skrevet November 7, 2005 sorry matador, men jeg forstår ikke folk som sier at noen bør/må/skal ladde med 14,6~15V på et optima, batteri generelt, når garantien sier helst ikke over 14.4V.....dette står endatil på mitt maxxima.. til mine biler går jeg normailt ikke over 14.4, men har jo vert borti 15V når man skal dra på litt da... men er du sikker på at batteriet bak har skikkelig jording...fra batt.polen å rett til chassi.? kan jo vere det da siden forsterkeren ikke kommer skikkelig på før du kobler til det andre batteriet...? mvh, stig Siter 1986 bmw 318i 1987 Ford Escort xr3i Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
saab_alex Skrevet November 7, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet November 7, 2005 Takker for svar matador og sfh... Jeg målte batteriet når de ikke var koblet isammen, altså hver for seg og motoren var ikke igang. Det føles som om det ikke klarer å ta til sge spenning. Kansje dette er relevant: Hvis jeg glemmer å skru av releet (sånn at batteriene er koblet sammen) så er all strøm brukt opp dagen etter. Skal releet trekke så mye strøm? Ganske sikker på at den er bra jordet! Siter MITT PROSJEKT: http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=70438&highlight= SAAB 900 TURBO: Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bb^ Skrevet November 7, 2005 Rapporter Share Skrevet November 7, 2005 Vil tro du burde gjøre noe med jordinga, ved batteriet foran. Husk at en krets aldri er bedre enn det svakeste punkt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sfh Skrevet November 7, 2005 Rapporter Share Skrevet November 7, 2005 Takker for svar matador og sfh... Jeg målte batteriet når de ikke var koblet isammen, altså hver for seg og motoren var ikke igang. Det føles som om det ikke klarer å ta til sge spenning. Kansje dette er relevant: Hvis jeg glemmer å skru av releet (sånn at batteriene er koblet sammen) så er all strøm brukt opp dagen etter. Skal releet trekke så mye strøm? Ganske sikker på at den er bra jordet! dette er grunnen til at jeg ikke vil at folk skal paralellkoble to ulike batteri,spes over lengre tid..som feks bare over natten.. reelet skal ikke trekke så mye strøm..litt usikker men vil ikke tro det..skal vel vere mulig å finne ut..modell og nummer så finner man det ut. releet skal du koble enten på en krets som har strøm mens/etter du har startet..som feks strømmen til coil`en...da slipper du å glemme å slå det av og releet kobler seg inn og ut som det egentlig skal. det er godt mulig det kan vere et brudd i optima`et..eller en dårlig kobling..enten det vere på pluss eller minus kabelen. sjekk alle kabler om de ser oki ut, og husk å skrape/pusse vekk lakk og grunning ved hvert jordingspunkt. dessuten ser det ut som om det batteriet du har fram er klar for å byttes ut ;) eller...? må du kjøpe nytt batt fram og evnt at optima`et er gåent anbefaler jeg å kjøpe det største batteriet du har plass til framme, og evnt samme type til å ha i bagasjen. det trenger ikke vre optima el.lign men et batteri som er tett og har lufting via slange som du legger under bilen det skal ikke vre noe problem da det er flust i mercer og bmw`er som har slike batteri orginalt. de koster halve av optima,har mindre Amper men har flere Ampertimer..som er minst like gøy ;) og gjør du dette kan du paralellkoble batteriene uten releet og ha dobbel batteri-kapasitet hele tiden.(men det krever to identiske batterier) lykke til ;) mvh, stig Siter 1986 bmw 318i 1987 Ford Escort xr3i Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
matador Skrevet November 7, 2005 Rapporter Share Skrevet November 7, 2005 sorry matador, men jeg forstår ikke folk som sier at noen bør/må/skal ladde med 14,6~15V på et optima, batteri generelt, når garantien sier helst ikke over 14.4V.....dette står endatil på mitt maxxima..mvh, stig muligens det er på "roms temperatur"... har ikke sett det på mitt Yellow Topp eller Red Topp eller Monolite... har ikke sett etter i Maxima... ikke i Stinger sin heller så vidt jeg husker... :???: Siter --kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM* -Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
SpontaN520i Skrevet November 7, 2005 Rapporter Share Skrevet November 7, 2005 Mulig dette allerede er gjort, men jeg hadde samme problemet pga av at jeg paralell koblet batteriet bak med det forran uten og jorde separat. altså koble til batteriert forran på vanelig måte, kjør pluss kabel med relè skjøt til batteri bak og jord direkte fra batteri bak til karosseriet så slipper du tap på jordingen, og husk og sikra at batteriet er jordet gdt i bilen forran. vis det fortsatt er et problem der ville jeg testet et nytt relè Siter SO LONG 520i RIP Fiesta Vectra A Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
matador Skrevet November 7, 2005 Rapporter Share Skrevet November 7, 2005 dette er grunnen til at jeg ikke vil at folk skal paralellkoble to ulike batteri,spes over lengre tid..som feks bare over natten.. reelet skal ikke trekke så mye strøm..litt usikker men vil ikke tro det..skal vel vere mulig å finne ut..modell og nummer så finner man det ut. releet skal du koble enten på en krets som har strøm mens/etter du har startet..som feks strømmen til coil`en...da slipper du å glemme å slå det av og releet kobler seg inn og ut som det egentlig skal. det er godt mulig det kan vere et brudd i optima`et..eller en dårlig kobling..enten det vere på pluss eller minus kabelen. sjekk alle kabler om de ser oki ut, og husk å skrape/pusse vekk lakk og grunning ved hvert jordingspunkt. mvh, stig hehe.. sorry sfh, høres mest ut som batteriet er defekt... som sagt de fleste bruker for lav laddespenning... fatality og, joda en sån rellee trekker en del strøm, pga at den spolen som skal trekke i kontaktoren er beregnet til å koble/brytte store strømer og da kreves en kraftig spole...den du har i bilen har vel like mye strøm forbruk som den relleen som sitter integrert i starteren. Grunnen til man "sluttet å bruke" relleer av den typen er jo tendensen som disse har til å gi dårlig kontakt over tid... og det pga strømen som den skal brytte/koble opp... ved å koble styre strømen på disse til tenningen så vil den kobles på samtidig som starteren drar om du ikke velger riktig punkt i tennings nøklen, det beste alternatiet er å koble til en spennings styr krets som kobler den inn etter spenningen i hovedbatteriet. neste alternativ var å bruke forsynkelses krets, strømmen til coilen er dårlig idee av samme grunn. violin Grunnen til at man også bruker i mindre grad automatiske sikringer er også faktsik den svakheter ang dårlig kontakt og gjett hvorfor det blir det... Siter --kjøper/reparerer alt (nesten) av defekt elektronikk-- *send PM* -Project SQ-, om DYNAMO og Enkelt SQ med 6x9" kicpanel frontsett Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.