Jan Erik Johansen Skrevet November 4, 2005 Rapporter Share Skrevet November 4, 2005 hmm, ja... må ha vært trøttere enn jeg trodde, hehe... :D Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Skrevet November 4, 2005 Rapporter Share Skrevet November 4, 2005 Har tenkt å gjøre dette jeg og, kommer til å legge 30 mm2(?) kabel bakover, legge eksta jording fra batteri foran(den orginale til karosseri er kun 4 mm2), og kommer til å bruke 30 mm2 som jording også. Men bruker batterier som jeg har liggende, dvs. ett 72 Ah biltema foran og ett 60 Ah Bosch vedlikeholdsfritt bak. Hvis jeg ha lufteslange på bosch batteriet kommer jeg til å legge den ut under bilen. Nå kommer sikkert noen til å si at jeg må ha gelèbatteri pga knallgassen, men det koster penger så shitt au, er enig i det serru. Ledningsnettet på bilen ligger på H. side, skal jeg legge plusskabel der eller andre sida, er bedre plass på andre sida, men batteri er på H. side, det jeg tenker mest på er om Phono-kablene kan ligge sammen med ledningsmatta, eller om jeg bør ha de helt aleine, hva med høytalerkabler som skal fram fra forsterker, hvilken side? Vil gjøre det ordentlig sjøl om det ikke blir noe heftig anlegg. Siter Bilforumet.noÆres Super Moderator `84 Ford Granada 2.3 L Turnier`92 Ford Scorpio 2.9 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sfh Skrevet November 4, 2005 Rapporter Share Skrevet November 4, 2005 first off : rød optima : startbatteri gul optima: hobby batteri som tåler flere utladdinger enn rød optima ellers det samma batteriet blå optima: for marint bruk så er det detta med skillerele og dioder og slikt..viktigste poenget er vel at to ulike batterier ikke bør vere paralellkoblet (aller minst seriekoblet) for de ødelegger hverandre.. noe annet er at med skillerele så kobler man fra dstartbatteriet når man stopper motoren slik at man bare bruker det bake til forsterkere og slikt. fordelen er at startbatteriet ikke tømmes så kjapt(eller i det hele tatt) men bakdelen er at folk bruker å spille til batteriey bake er tomt og alt kobler ut.. det som kan skje da er brent forsterker/subber og/eller dynamoen blir raskere utslitt fordi den må ladde et tomt batteri, noe den ikke er laget for. derfor ville jeg heller skaffet to like batterier , et fram et bak.. da har man kapasitet til to batterier hele tiden og slipper tull med releer og risk for batteri/dynamo slitasje. dessuten er detta meget omdiskutert før, blir mye det samma nå, så gjør et søk ;) mvh, stig. som sjøl lager plass til 4 batterier ;) Siter 1986 bmw 318i 1987 Ford Escort xr3i Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sooocool Skrevet November 4, 2005 Rapporter Share Skrevet November 4, 2005 hehe ikke kall Optima Yellow-top for hobby batteri, det er kun laget for proffesjonell bruk.. De tåler helt sinnsykt mye !!! cheers Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
EmmaNorway Skrevet November 4, 2005 Rapporter Share Skrevet November 4, 2005 Elektronene i en strømkrets beveger seg fra negativ mot positiv pol (selv om dere på skolen mest sannsynlig lærte det motsatte ;o) heheergo, så MÅ minus kabelen være kraftigere til forsterkeren en pluss kabelen. fordi elektroner som "forbrukes" i forsterker aldri går til batteriet (forbrukt energi). det resterende suges til batteriet via pluss kabelen (som ikke har like stor strøm av elektroner som minus kabelen) .. håper det var en god nok forklaring kiddie Så hvis jeg forstår deg riktig, så blir ellekronene borte? Og det går mindre strøm (ampere) i den positive kabelen? Siter Ketil Skjei Leder av EmmaNorway Driver av Audioart v/Ketil H Skjei Bil og hjemmestereo. ketil@emmaweb.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sfh Skrevet November 4, 2005 Rapporter Share Skrevet November 4, 2005 like tykk jording som plusskabel..enkelt og greit.. pga lengden man får på plussen, ca.5m, som er utregnet/brukt utifra tabell, vil den korte jordingen, ca.1m alltid handle mer strøm en pluss-kabelen... trenger ikke større kvadrat på minus enn pluss...helst lik, for enkelhetens skyld trenger jeg si det enklere...? en 5m lengde med 25mm2 pluss-kabel takler 80A...hvor mye takler samme kabel, brukt som jording, når den er under 1 meter....?? mvh, stig Siter 1986 bmw 318i 1987 Ford Escort xr3i Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
EmmaNorway Skrevet November 4, 2005 Rapporter Share Skrevet November 4, 2005 tja.. en nøyaktig forklaring er vel vanskelig å få til akkurat nå (drikker meg full på party nå .. hehe) se det slik: strøm kan sammenlignes med vann.. en elv som renner i en kanal (strømledning) og du finner ut at du leder bort halve elven til et annlegg (forsterkeren).. der du tar ut vannet til anlegget vil mengden vann være ulik før og etter.. hmmm.. vanskelig å forklare.. forsterkeren blir utrolig varm (analog forsterker) fordi effektiviteten av denne er egentlig dårlig.. dette er energi som blir wasted away.. så på en måte ja, det går ikke like mye elektroner gjennom + kabelen som gjennom minuskabelen.. på en annen måte så er det ikke akkurat energi, men en form for .. 1 amp er f.eks 6,5 000 000 000 000 000 000 elektroner som beveger seg mellom atomer i en elektrisk leder. om du da bruker 100 amp så blir den summen enorm !!! svært viktig å bruke forskjellige kabeltykkelser mellom gods/forsterker og mellom pluss/forsterker .. skål dah.. (forklaringene mine suger ....).. jeg vet :wave Hm. Interesant.. Siter Ketil Skjei Leder av EmmaNorway Driver av Audioart v/Ketil H Skjei Bil og hjemmestereo. ketil@emmaweb.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sfh Skrevet November 4, 2005 Rapporter Share Skrevet November 4, 2005 Hm. Interesant.. (les: øh....herre***........går det an........... )hehe.... mvh..... Siter 1986 bmw 318i 1987 Ford Escort xr3i Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sooocool Skrevet November 4, 2005 Rapporter Share Skrevet November 4, 2005 en annen viktig detalj er at når du drar kabler fra batteriet foran til bak, så "lønnes" det å bruke kabler av sølvlegering, fordi motstanden i slike kabler er mye mindre en i f.eks kobberbaserte.. det er enda viktigere om du virkeliglig vil gjøre ting skikkelig å tenke i samme baner med høyttalerkablene. disse blir veldig ofte for lange.. her er vel prisforskjellen mellom sølv og kobber ganske høy tror jeg !? men ærlig talt ikke spar på det området, for det er her du virkelig kan få ut maks av anlegget ditt !!! hehe håper svarene mine kan hjelpe noen av dere :) cheers skål Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sooocool Skrevet November 4, 2005 Rapporter Share Skrevet November 4, 2005 (les: )hehe.... mvh..... hmmm.. om du ikke forstår temaet, så ikke forsøk å vær morsom ... dette skriver jeg for å forklare og ikke for at du skal forsøke å drite meg ut .. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Skrevet November 4, 2005 Rapporter Share Skrevet November 4, 2005 Hm. Interesant.. Helt enig, veldig interressant, men mener det er like mange elektroner som skal tilbake, bare at de er "utladet", sikkert feil ord men må si det på en måte. Hvis du måler strømmen som går i jordkabelen(for ordens skyld midt på dens lengde) vil resultatet bli det samme som om du måler på tilsvarende sted på +kabelen så sant forsterkeren ikke henter jord fra chassiet. Ikke sant? Vi regner ut hvor stor kvadrat vi trenger på kablene i forhold til spenning og strøm mot varmegang og spenningsfall, da det er like stor strøm som går igjennom begge. Er ikke ute etter å kverulere, bare prøver å forstå sjøl. Kos deg på party, skål cheers Siter Bilforumet.noÆres Super Moderator `84 Ford Granada 2.3 L Turnier`92 Ford Scorpio 2.9 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sooocool Skrevet November 4, 2005 Rapporter Share Skrevet November 4, 2005 om du er interessert i et velbalansert anlegg (strømkrets) så tar du hensyn til det jeg skrev ... eller bare driter i det .. det blir uansett bare snakk om balanseringen som for de fleste er uvirkelig ... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sooocool Skrevet November 4, 2005 Rapporter Share Skrevet November 4, 2005 Helt enig, veldig interressant, men mener det er like mange elektroner som skal tilbake, bare at de er "utladet", sikkert feil ord men må si det på en måte.Hvis du måler strømmen som går i jordkabelen(for ordens skyld midt på dens lengde) vil resultatet bli det samme som om du måler på tilsvarende sted på +kabelen så sant forsterkeren ikke henter jord fra chassiet. Ikke sant? Vi regner ut hvor stor kvadrat vi trenger på kablene i forhold til spenning og strøm mot varmegang og spenningsfall, da det er like stor strøm som går igjennom begge. Er ikke ute etter å kverulere, bare prøver å forstå sjøl. Kos deg på party, skål cheers egentlig bør jeg skru av PC'n og konsentrere meg om drekkinga cheers hehehe .. men om verden var perfekt så har du rett.. men en Klasse D forsterker har optill 70% effektivitet, så derfor forsvinner de 30 ellr mere % av elektronene bort i varme .. men det er mere komplisert en som så .. jeg stopper her til jeg blir edru :p hehehehe roter meg bare bort i kompliserte forklaringer :p hehe Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Einar Skrevet November 4, 2005 Rapporter Share Skrevet November 4, 2005 egentlig bør jeg skru av PC'n og konsentrere meg om drekkinga cheers hehehe .. men om verden var perfekt så har du rett.. men en Klasse D forsterker har optill 70% effektivitet, så derfor forsvinner de 30 ellr mere % av elektronene bort i varme .. men det er mere komplisert en som så .. jeg stopper her til jeg blir edru :p hehehehe roter meg bare bort i kompliserte forklaringer :p hehe Den er grei, ett lite spm., hvis både + og - kabel er godt å vel dimensjonert så trenger ikke minuskabelen være større dimensjonert? Liker å overdimensjonere og bygger anlegg utifra hva jeg får tak i til en grei pris til rett tidspunkt som virker/jeg mener er bra, har ett greit anlegg mht. det jeg har hittil men har ikke forsterker baki enda i denne bilen enda, så har ikke koblet opp sub heller enda men har frontsett(JBL GTO) og "baksett"(Billige magnat 6x9 som jeg er fornøyd med egentlig) som er litt tungdrevne for cdspilleren så vrenger fort. Men er av den mening at detaljer og småtterier teller, mye smått som har mye å si, som strømforsyning. Siter Bilforumet.noÆres Super Moderator `84 Ford Granada 2.3 L Turnier`92 Ford Scorpio 2.9 GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sooocool Skrevet November 4, 2005 Rapporter Share Skrevet November 4, 2005 Den er grei, ett lite spm., hvis både + og - kabel er godt å vel dimensjonert så trenger ikke minuskabelen være større dimensjonert?Liker å overdimensjonere og bygger anlegg utifra hva jeg får tak i til en grei pris til rett tidspunkt som virker/jeg mener er bra, har ett greit anlegg mht. det jeg har hittil men har ikke forsterker baki enda i denne bilen enda, så har ikke koblet opp sub heller enda men har frontsett(JBL GTO) og "baksett"(Billige magnat 6x9 som jeg er fornøyd med egentlig) som er litt tungdrevne for cdspilleren så vrenger fort. Men er av den mening at detaljer og småtterier teller, mye smått som har mye å si, som strømforsyning. bra spørsmål :) jepp! cheers skål for den !!! angående dimisjonering i et anlegg, så velger jeg å kalle det for "systemtilpasset" .. det vil si at du bruker kabler som ikke på noen måte klarer fullt ut å takle oppgradering uten at du må regne på nytt og bytte ut alt.. et såkalt systemtilpasset kabelsett er langt fra det samme som et optimalt kabelsett (som for de fleste vil bli å regne som ren galskap).. mener uansett at alle anlegg bør overdimmes (optimaliseres)!! og det spiller ingen rolle om du overdimmer kablene, det vil ikke bli balanseet om du ikke bruker ulike dimm på + og - .. men så finnes det utveier for de som vil ha dette likt (tykkelse :D hehehehe) .. bruk sølvlegering på minus og kobberlegering på + :hammer hehehe .. 8unnskyld meg om du synes svarene blir litt vulgærne her )... ps: helt enig med deg: Detaljene er jo det som er morro, å hele tiden hente ut mere av det en har til rådighet. for uansett hva du gjør så finnes det ikke superledere så du kn gjøre alt optimalt fra starten av .. ps: legger igjen like mange spørsmål som svar hele tiden .. bare så det er sagt .. (er ingen lærer som har superdupre forklaringer, men vet åssen det virker)... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.