Gå til innhold

Bygging av turbo manifold

Ranger emnet


opel freak

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på å begynne med et turboprosjekt og i den anledningen kunne jeg ha tenkt meg å lagd en manifold selv til motorenfordi at det ikke er å få kjøpt av hylla for å si det sånn, spørsmålet mitt er følgende;

 

Hvilen ståltype skal jeg bruke? 304 (rustfritt?) eller 316 (Syrefast?)?

 

Hvor får jeg kjøpt nødvendige rør bend?

K.I.S.S

Keep It Simple Stupid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inconel er helt rått (med en helt rå pris), men de termiske egenskapene er uslåelige - det beholder svært mye styrke selv når det er varmet opp til å bli fiolettglødende. Men for den vanlige mann i gata er 304(L)/316(L)/321 mere enn godt nok. Viktigere enn akkurat materialvalget er selve sveisinga - en vil absolutt ikke ha noe skall eller dritt på innsida som, når det løsner, knuser turbinhjulet i småbiter. TIG-sveising med rett fyll-elektrode og backpurging med argon (og/eller helium?) skal være god hjelp for å få en sveis som er god nok til å tilfredsstille selv mattilsynet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inconel er helt rått (med en helt rå pris), men de termiske egenskapene er uslåelige - det beholder svært mye styrke selv når det er varmet opp til å bli fiolettglødende. Men for den vanlige mann i gata er 304(L)/316(L)/321 mere enn godt nok. Viktigere enn akkurat materialvalget er selve sveisinga - en vil absolutt ikke ha noe skall eller dritt på innsida som, når det løsner, knuser turbinhjulet i småbiter. TIG-sveising med rett fyll-elektrode og backpurging med argon (og/eller helium?) skal være god hjelp for å få en sveis som er god nok til å tilfredsstille selv mattilsynet.

 

Hvordan skal jeg få til bakgass når jeg sveiser grenrøret da, blir det ikke litt vanskelig å holde et konstant trykk i røret? eller mener du en jevn strøm av gass?

K.I.S.S

Keep It Simple Stupid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er et grenrør bygget i 316 rustfritt med bakgass.

HPIM0018Medium.jpg

 

Bildet er lånt fra HF-mx5.

 

 

man trenger ikke ett trykk med bakgass.

 

normalt sett nor man tigger ett rør har man sslike skummadrass lignede stoff puter som man stapper i begge ender av røret og en slange i den ene puten.

så skrur du på gassen slik at den siver så vidt det skal ikke være noe trykk... det skal bare være gass der.

 

i ditt tilfelle så må du tette alle åpninger i manifoilen og bruke en plass som du putter inn en slange og fyller opp med argon gass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja,jo, jeg har tigget littegrann men da med kjipe kombi apparat , med lite innstillingsmuligheter ,og vil vel si at det var ikke lett (for meg iallefall :) )

 

Men mig er noe "alle "kan klare og hvis en har lyst å gjøre det selv istede for å sette bort arbeid som vanligvis er dyrt , så mener jeg mig er et bra alternativ, og det er jo bare å sandblåse røret innvendig så blir det bra.

-86 740 TIC stv.

-08 Ford S-Max Individual+20"

-95 Renault Laguna

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja men jeg svei bare av spissen (måtte slipe den hele tiden :( ), bare den kom litt borti så var den en klomp , men det var bare ett sånt lite caddy kombi apparat da, det er vel bedre med de litt større apparatene kansje.

 

Men helt klart ,en fin tig sveis er absolutt finest.

-86 740 TIC stv.

-08 Ford S-Max Individual+20"

-95 Renault Laguna

Lenke til kommentar
Del på andre sider

volvo145: hvordan skal du få til å sandblåse et ferdig grenrør innvendig?

 

Noen som har ei lita oppskrift på hvordan å sveise med bakgass? Fikk lyst å prøve det.

 

Skal du bare tette røret i endene og sette inn en slange med argon? Det skal fortsatt være normal dekkgass på tig munnstykket?

1996 BMW 520i

x 1992 VW Passat stv

x 1984 Opel Senator 3.0E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår