opel freak Skrevet Oktober 29, 2005 Rapporter Share Skrevet Oktober 29, 2005 Jeg lurer på å begynne med et turboprosjekt og i den anledningen kunne jeg ha tenkt meg å lagd en manifold selv til motorenfordi at det ikke er å få kjøpt av hylla for å si det sånn, spørsmålet mitt er følgende; Hvilen ståltype skal jeg bruke? 304 (rustfritt?) eller 316 (Syrefast?)? Hvor får jeg kjøpt nødvendige rør bend? Siter K.I.S.S Keep It Simple Stupid Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind Ryeng Skrevet Oktober 29, 2005 Rapporter Share Skrevet Oktober 29, 2005 Inconel er helt rått (med en helt rå pris), men de termiske egenskapene er uslåelige - det beholder svært mye styrke selv når det er varmet opp til å bli fiolettglødende. Men for den vanlige mann i gata er 304(L)/316(L)/321 mere enn godt nok. Viktigere enn akkurat materialvalget er selve sveisinga - en vil absolutt ikke ha noe skall eller dritt på innsida som, når det løsner, knuser turbinhjulet i småbiter. TIG-sveising med rett fyll-elektrode og backpurging med argon (og/eller helium?) skal være god hjelp for å få en sveis som er god nok til å tilfredsstille selv mattilsynet. Siter Oyvindryeng.net Freedomain Radio Mises-instituttet Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
opel freak Skrevet Oktober 29, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 29, 2005 Inconel er helt rått (med en helt rå pris), men de termiske egenskapene er uslåelige - det beholder svært mye styrke selv når det er varmet opp til å bli fiolettglødende. Men for den vanlige mann i gata er 304(L)/316(L)/321 mere enn godt nok. Viktigere enn akkurat materialvalget er selve sveisinga - en vil absolutt ikke ha noe skall eller dritt på innsida som, når det løsner, knuser turbinhjulet i småbiter. TIG-sveising med rett fyll-elektrode og backpurging med argon (og/eller helium?) skal være god hjelp for å få en sveis som er god nok til å tilfredsstille selv mattilsynet. Hvordan skal jeg få til bakgass når jeg sveiser grenrøret da, blir det ikke litt vanskelig å holde et konstant trykk i røret? eller mener du en jevn strøm av gass? Siter K.I.S.S Keep It Simple Stupid Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Viking067 Skrevet Oktober 29, 2005 Rapporter Share Skrevet Oktober 29, 2005 Her er et grenrør bygget i 316 rustfritt med bakgass. Bildet er lånt fra HF-mx5. Siter Bilforumet.noSuper Moderator -Out of order- Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Margarus Skrevet Oktober 29, 2005 Rapporter Share Skrevet Oktober 29, 2005 Her er et grenrør bygget i 316 rustfritt med bakgass. Bildet er lånt fra HF-mx5. man trenger ikke ett trykk med bakgass. normalt sett nor man tigger ett rør har man sslike skummadrass lignede stoff puter som man stapper i begge ender av røret og en slange i den ene puten. så skrur du på gassen slik at den siver så vidt det skal ikke være noe trykk... det skal bare være gass der. i ditt tilfelle så må du tette alle åpninger i manifoilen og bruke en plass som du putter inn en slange og fyller opp med argon gass. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
volvo145 Skrevet Oktober 29, 2005 Rapporter Share Skrevet Oktober 29, 2005 Men går det ikke fint å bruke mig da? fyller godt og etterlater ikke noe slagg det heller, lettere å sveise med er det også. Dessuten er det ikke mange som har et skikkelig tig apparat hjemme i garasjen? :) Siter -86 740 TIC stv. -08 Ford S-Max Individual+20" -95 Renault Laguna Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
opel freak Skrevet Oktober 29, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 29, 2005 Tig apparat har man der man arbeider, hehe. Jeg mener at det absolutt bør tigges for da blir det ofte mindre sliping og at man har bedre "kontroll" over det man gjør. Siter K.I.S.S Keep It Simple Stupid Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Margarus Skrevet Oktober 29, 2005 Rapporter Share Skrevet Oktober 29, 2005 Kan være skummelt hvis tråd-rester blir sittende igjen på innsiden av røret. Hvis du har riktig uflaks vil de da følge med inn og drepe hjulene på turboen. ja mig hadde ikke vert ett alternativ spør du meg du kan jo bare se på alle grenrør etc.. alt er tigga Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
opel freak Skrevet Oktober 29, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 29, 2005 Hva er 321 kvalitet på rør da? Kom over en tidligere tråd av tcr som lager turbo manifolder av 321 kvalitet. Tråden finner du her Siter K.I.S.S Keep It Simple Stupid Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
boost Skrevet Oktober 29, 2005 Rapporter Share Skrevet Oktober 29, 2005 Her er det litt info: http://www.migweb.co.uk/forums/showthread.php?t=221059 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
volvo145 Skrevet Oktober 30, 2005 Rapporter Share Skrevet Oktober 30, 2005 ja,jo, jeg har tigget littegrann men da med kjipe kombi apparat , med lite innstillingsmuligheter ,og vil vel si at det var ikke lett (for meg iallefall :) ) Men mig er noe "alle "kan klare og hvis en har lyst å gjøre det selv istede for å sette bort arbeid som vanligvis er dyrt , så mener jeg mig er et bra alternativ, og det er jo bare å sandblåse røret innvendig så blir det bra. Siter -86 740 TIC stv. -08 Ford S-Max Individual+20" -95 Renault Laguna Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
opel freak Skrevet Oktober 30, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Oktober 30, 2005 Jeg synes faktisk at Tig er lettest å bruke. Kan velge selv om man vil bruket tilsett materiale og jeg synes at man har bedre kontroll på lysbuen. Siter K.I.S.S Keep It Simple Stupid Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
volvo145 Skrevet Oktober 30, 2005 Rapporter Share Skrevet Oktober 30, 2005 ja men jeg svei bare av spissen (måtte slipe den hele tiden :( ), bare den kom litt borti så var den en klomp , men det var bare ett sånt lite caddy kombi apparat da, det er vel bedre med de litt større apparatene kansje. Men helt klart ,en fin tig sveis er absolutt finest. Siter -86 740 TIC stv. -08 Ford S-Max Individual+20" -95 Renault Laguna Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
speedfile Skrevet Oktober 30, 2005 Rapporter Share Skrevet Oktober 30, 2005 volvo145: hvordan skal du få til å sandblåse et ferdig grenrør innvendig? Noen som har ei lita oppskrift på hvordan å sveise med bakgass? Fikk lyst å prøve det. Skal du bare tette røret i endene og sette inn en slange med argon? Det skal fortsatt være normal dekkgass på tig munnstykket? Siter 1996 BMW 520i x 1992 VW Passat stv x 1984 Opel Senator 3.0E Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
volvo145 Skrevet Oktober 30, 2005 Rapporter Share Skrevet Oktober 30, 2005 sette munstykket på i ene enden og pøse på, så vil det jo komme ut i ander enden, da vil vel de fleste eventuelle løse trådrester etc dette av skulle jeg tro. (ikke prøvd ,men bare et forslag) Siter -86 740 TIC stv. -08 Ford S-Max Individual+20" -95 Renault Laguna Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.