Gå til innhold

Hvordan endre på ledningene(fargene) i en ISO-kontakt?

Ranger emnet

Howie

Anbefalte innlegg

Jeg har lest på bilradiospesialisten.no om ISO-kontaktens ledninger og farge-kodene på ledningene. Når jeg slår av tenningen på bilen min så slås CD-spilleren av også, og det er greit, men når jeg starter bilen igjen så er alt "nullstilt". Den begynner på begynnelsen av CDen og jeg må stille diverse ting som volum og bass og sån på nytt igjen. Så jeg mener at den 12V memory ledningen ikke er koblet rikitg i ISO-kontakten. Men hvordan får jeg en ledning ut fra ISO-kontakten? Jeg prøvde, men det ente med at jeg dro hele lederen ut fra pinnen sin som står igjen i selve kontakten...

Men kan jo alltis kjøpe en ny ISO-kontakt, men blir jo mer arbeid da.

Henviser til:

http://www.bilradiospes.no/index.php?aID=49&ids=artID

og

http://www.bilradiospes.no/index.php?aID=37&ids=artID

Mvh. Håvard!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har nok koblet rød og gul ledning sammen, og så på ACC (tenningen).

Den gule må ha konstant 12V (via egen sikring) fra batteriet. Dette er til minnefunksjonen i spilleren. Når den mister spenningen her, får den akutt alzheimer! :)

Disse to er ofte koblet sammen ut fra spilleren med kabelsko. Bare koble dem fra hverandre, og legg dem dit de skal være... Rød til ACC, gul til batteriet. Husk sikring!

Forresten, om du har ødelagt ISO-pluggen KAN du ta ut en og en pinne, og lodde på ledninger igjen, men om du ikke har særlig peiling på slikt er det bedre å kjøpe ny. Så slipper du å risikere å få kortslutning eller no annen dritt senere! :O

Du finner ISO-kontakter i din lokale bilrekvisitabutikk, så du slipper å bestille over nett og betale skjorta i frakt osv! :)

Mvh

Jan Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var det jeg prøvde på.

Ta ut en og en pinne men fikk det ikke til. Så jeg bestemte meg for og prøve og bruke makt og da rev jeg ledere av pinnen, og pinnen står fast inni ISOen...

Men jeg rev ut den gule lederen, den som skal være memory. Spilleren skal vel fungere uten den? Det gjør den ikke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, spilleren kan fungere uten den gule ledningen tilkoblet 12V. Men.. .du skrev: "Når jeg slår av tenningen på bilen min så slås CD-spilleren av også, og det er greit, men når jeg starter bilen igjen så er alt "nullstilt"."

Dette er fordi spilleren ikke har spenning på minnekretsen. Sånt blir'ekke no hukommelse av, vettu. Derfor må du stille inn alt hver gang. Er ikke det irriterende? :D

Kjøp ny plugg, og koble til den gule. Og så skal den gule til konstant 12V fra batteriet (husk sikring), mens den røde skal til ACC (tenninga).

Da blir alt fryd og gammen. Tro meg, du er glad for at du brukte 100 spenn på ny kontakt, når du tenker over hvor mye banning du har spart deg for. Det er ikke noe kult å sitte og reparere ISO-kontakter (dytte inn låsepinnen for hver pinne, og pirke den ut etterpå). Usj! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider