Gå til innhold

par spm. om 230e w123


Corrado16v

Anbefalte innlegg

akkurat fått fatt i en ganske strøken 230E w123 fra 1982. sitter med et par spm. Forrige eier har fyllt 95blyfri på denne, er det det som er best? også er det lang vandring på gasspedalen. Må lissom trykke den et stykke før det skjer noe. En kompis sa det var helt vanlig på disse bilene og at det sikkert skulle være sånn. skal det det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...
men konkklusjonen er fortsatt at 95blyfri er helt ok?

 

For å være helt ærlig så kan du nok fylle på nesten hva du vil, og alikevel vil dem fungere helt fint :)

82 Mustang 302 med 280/290 kam,porta topper,

Speed-Pro Hypereutectic w/ Coated Skirt stempler,Accel/Malloy tenningssystem,osv osv

 

96 Mercedes E230

87 Bmw e30 325i. Var pen og trimmet, men ble knust av en "kamerat" :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går helt fint å kjøre på 95. Tenningen er kanskje justert etter 98 oktan. Hvis det er tilfelle, vil det egentlig være anbefalt av fabrikk å retardere fortenningen. Men det er så lite at det utgjør ikke noen reell forskjell, forutenom bittelitt treigere motor (blir neppe tenningsbank ved å beholde tenningsnormene for 98 oktan ved bruk av 95 oktan). Som regel retarderer en tenningen 1-2 grader per ROZ, som i dette tilfellet vil utgjøre en totoalretardasjon på 3-6 grader (maks 6 grader).

 

Du kan nok trygt kjøre på 95 oktan uten å foreta noen endringer på motorens oppsett...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Det går helt fint å kjøre på 95. Tenningen er kanskje justert etter 98 oktan. Hvis det er tilfelle, vil det egentlig være anbefalt av fabrikk å retardere fortenningen. Men det er så lite at det utgjør ikke noen reell forskjell, forutenom bittelitt treigere motor (blir neppe tenningsbank ved å beholde tenningsnormene for 98 oktan ved bruk av 95 oktan). Som regel retarderer en tenningen 1-2 grader per ROZ, som i dette tilfellet vil utgjøre en totoalretardasjon på 3-6 grader (maks 6 grader).

 

Du kan nok trygt kjøre på 95 oktan uten å foreta noen endringer på motorens oppsett...

 

Noen modeller har en justeringsknapp i motorrom for å velge hvilken oktan du kjører på. Dette er fordi det er svært forskjellige oktantall som tilbys i forskjellige land. I USA er premium unleaded på 89 oktan for eksempel. 95 oktan er det du skal gå for. 98 oktan er bortkastede penger.

UTSOLGT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen modeller har en justeringsknapp i motorrom for å velge hvilken oktan du kjører på. Dette er fordi det er svært forskjellige oktantall som tilbys i forskjellige land. I USA er premium unleaded på 89 oktan for eksempel. 95 oktan er det du skal gå for. 98 oktan er bortkastede penger.

 

123 har transistortenning, og har dermed ikke oktanvelger i motorrom..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår