Corrado16v Skrevet Oktober 22, 2005 Rapporter Share Skrevet Oktober 22, 2005 akkurat fått fatt i en ganske strøken 230E w123 fra 1982. sitter med et par spm. Forrige eier har fyllt 95blyfri på denne, er det det som er best? også er det lang vandring på gasspedalen. Må lissom trykke den et stykke før det skjer noe. En kompis sa det var helt vanlig på disse bilene og at det sikkert skulle være sånn. skal det det? Siter http://privat.bluezone.no/moro/ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
90-300te Skrevet Oktober 22, 2005 Rapporter Share Skrevet Oktober 22, 2005 Stramme gassvaieren litt så tenker mye av slakken i gasspedalen blir borte. Siter 02 MB C220T CDI Avantgarde 93 MB 220E x - 86 MB 230E x - 90 MB 300TE x - 88 MB 230E Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
FlyingVeeVee Skrevet November 8, 2005 Rapporter Share Skrevet November 8, 2005 Stramme, eventuelt bytte gassvaier som 90-300te sa :) Da blir jo litt slitt etter 23 år. 95 blyfri på denne er best. 98 blyfri er bortkastet da 230E(inspritznung) er en motor med Bosch KE-Jettronic innsprøytningssystem. Dvs. ingen forgasser. Siter UTSOLGT Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
2Fat 2Fly Skrevet November 23, 2005 Rapporter Share Skrevet November 23, 2005 de er faktisk ganske så spreke, 136hk ;) Siter 1985 Mercedes S123 230TE TIC 1995 Mercedes E250D Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
dwiller Skrevet Desember 11, 2005 Rapporter Share Skrevet Desember 11, 2005 123 230E har ikke gasswire. På disse bilene er det kun stagoverføringer med eller uten justerbar festekule. Noe dødgang kan justeres bort ved å justere på reguleringstangens kuleledd. Hjeper ikke det, så vil en ny holder være å anbefale. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
dwiller Skrevet Desember 11, 2005 Rapporter Share Skrevet Desember 11, 2005 95 blyfri på denne er best. 98 blyfri er bortkastet da 230E(inspritznung) er en motor med Bosch KE-Jettronic innsprøytningssystem. Dvs. ingen forgasser. På 230E er det KA-jetronic som ikke må forveksles med KE-systemet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Corrado16v Skrevet Desember 11, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 11, 2005 På 230E er det KA-jetronic som ikke må forveksles med KE-systemet. men konkklusjonen er fortsatt at 95blyfri er helt ok? Siter http://privat.bluezone.no/moro/ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ottesen Skrevet Desember 11, 2005 Rapporter Share Skrevet Desember 11, 2005 men konkklusjonen er fortsatt at 95blyfri er helt ok? For å være helt ærlig så kan du nok fylle på nesten hva du vil, og alikevel vil dem fungere helt fint :) Siter 82 Mustang 302 med 280/290 kam,porta topper, Speed-Pro Hypereutectic w/ Coated Skirt stempler,Accel/Malloy tenningssystem,osv osv 96 Mercedes E230 87 Bmw e30 325i. Var pen og trimmet, men ble knust av en "kamerat" :( Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Corrado16v Skrevet Desember 11, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Desember 11, 2005 For å være helt ærlig så kan du nok fylle på nesten hva du vil, og alikevel vil dem fungere helt fint :) har fyllt 98 og 95 hipp som happ. merker ikke en dritt forskjell Siter http://privat.bluezone.no/moro/ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
dwiller Skrevet Desember 11, 2005 Rapporter Share Skrevet Desember 11, 2005 Det går helt fint å kjøre på 95. Tenningen er kanskje justert etter 98 oktan. Hvis det er tilfelle, vil det egentlig være anbefalt av fabrikk å retardere fortenningen. Men det er så lite at det utgjør ikke noen reell forskjell, forutenom bittelitt treigere motor (blir neppe tenningsbank ved å beholde tenningsnormene for 98 oktan ved bruk av 95 oktan). Som regel retarderer en tenningen 1-2 grader per ROZ, som i dette tilfellet vil utgjøre en totoalretardasjon på 3-6 grader (maks 6 grader). Du kan nok trygt kjøre på 95 oktan uten å foreta noen endringer på motorens oppsett... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
FlyingVeeVee Skrevet Desember 20, 2005 Rapporter Share Skrevet Desember 20, 2005 På 230E er det KA-jetronic som ikke må forveksles med KE-systemet. Jeg er temmelig sikker på at det er KE-jetronic på 230E motorene (motorkode M102) Siter UTSOLGT Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
FlyingVeeVee Skrevet Desember 20, 2005 Rapporter Share Skrevet Desember 20, 2005 Det går helt fint å kjøre på 95. Tenningen er kanskje justert etter 98 oktan. Hvis det er tilfelle, vil det egentlig være anbefalt av fabrikk å retardere fortenningen. Men det er så lite at det utgjør ikke noen reell forskjell, forutenom bittelitt treigere motor (blir neppe tenningsbank ved å beholde tenningsnormene for 98 oktan ved bruk av 95 oktan). Som regel retarderer en tenningen 1-2 grader per ROZ, som i dette tilfellet vil utgjøre en totoalretardasjon på 3-6 grader (maks 6 grader). Du kan nok trygt kjøre på 95 oktan uten å foreta noen endringer på motorens oppsett... Noen modeller har en justeringsknapp i motorrom for å velge hvilken oktan du kjører på. Dette er fordi det er svært forskjellige oktantall som tilbys i forskjellige land. I USA er premium unleaded på 89 oktan for eksempel. 95 oktan er det du skal gå for. 98 oktan er bortkastede penger. Siter UTSOLGT Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
dwiller Skrevet Desember 21, 2005 Rapporter Share Skrevet Desember 21, 2005 Noen modeller har en justeringsknapp i motorrom for å velge hvilken oktan du kjører på. Dette er fordi det er svært forskjellige oktantall som tilbys i forskjellige land. I USA er premium unleaded på 89 oktan for eksempel. 95 oktan er det du skal gå for. 98 oktan er bortkastede penger. 123 har transistortenning, og har dermed ikke oktanvelger i motorrom.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.