Gå til innhold

Alfa Romeo GTV 87' 2.0 til 3.0l prosjekt

Ranger emnet


Jensemann

Anbefalte innlegg

Legger ut et prosjekt for en kompis, da han ikke er aktiv på forumet..

Han eier bilen, men vi skrur like mye på bilen begge to;)

 

Bilen var i utgangspunktet en GTV 2,0 TwinSpark. De som vet litt om Alfa vet at bilen aldri ble levert med denne motoren, og har med andre ord allerede vært utsatt for en ombygging. TS motoren har originalt 144hk(mener jeg..).

Motoren som skal inn er fra en Alfa 75 3,0l America. Etterhvert fant vi ut at det var en QV(ifølge folk på klubbalfaromeo-forumet). QV motoren er oppgitt til 192hk.

 

Selvsagt skal motoren trimmes, men det skjer sånn etterhvert når han får råd.

Men det skal nevnes at det eneste den karen prioriterer, er bilen...

 

Målet med bilen er at den skal gå godt, og kjøre fletta av nesten alt i svinger.

Ønsket er at den skal ha 200-210hk i løpet av neste år. Turbo blir ikke aktuelt. Mens kompressor kan bli veldig aktuelt.. Motor er i første omgang nedprioritert.

 

I tillegg til trimming av motoren, skal bilen lettes og få et gromt understell.

Framskjermer og bakluke skal kjøpes i plast(plast, ikke karbonfiber eller glassfiber). Dørene kan også bli aktuelt å skifte ut til noe lettere.

Understellet blir av typen RSR(Ron Simons Racing). Det meste som kan skaffes derifra kommer til å byttes, men bilen skal ikke være så stiv at den ikke kan brukes på vanlig vei. Delene som skal bestilles er utvalgt av Ron, og er satt sammen slik at bilen skal yte best mulig på Nürburgring.

 

Bilen er en transaksel, med De-Dion system. Dvs. at gir og clutch er montert bak. Bak er bremsekalipperne montert på girkasse, noe som reduserer den totale uavfjærte vekten på bakhjulene. Det gir bedre reaksjon, og dermed bedre grep bak. Framme finnes ingen fjærer, men bare torsjonsstaver. Fjærer vil derimot bli kombinert med de originale torsjonsstavene når RSR-delene blir montert.

 

Det her ble jævlig langt;) Kommer en nesten like lang post om 10-20 min.

'84 Alfa Romeo GTV6

'92 BMW E34 520iA (bytta i alfa)

'82 BMW E28 535iA (solgt)

'84 BMW E30 318i (skrota)

'87 Honda Accord 2.0 EXi (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

75'en ble henta i Sverige og var i god stand. Bilen ble bare momset siden den bare skulle brukes som delebil. Den dag i dag er bilen fullstendig demontert, og kappa opp i biter;)

 

75'en er som sagt demontert, og motorfestene har blitt skjært ut, og til nå er ett av de sveist fast i GTV'en. Det andre blir montert i dag. Det som er sveist er vi ikke helt sikre på om vi er fornøyde med, grunnet dårlige innstillingsmuligheter på

mig-apparatet. Det ideelle hadde vært et tig-apparat.

 

Som dere sikkert skjønner, er TS-motoren ute av GTV'en. Også interiøret er ute.

 

Når vi er ferdige med motorfestene blir det å ta litt rust i motorrommet, og så få lakkert det. Hellakkering blir ikke før neste år.

 

Etter at vi er ferdige på motorromet begynner vi å demontere understellet. Det skal såndblåses og lakkeres.

 

Lar bildene tale for seg: http://www.cs-theforsaken.com/arkarmoy

 

Orker ikke å legge ut bilder akkurat nå, skal ordne senere. Vi må tross alt ut å skru...

'84 Alfa Romeo GTV6

'92 BMW E34 520iA (bytta i alfa)

'82 BMW E28 535iA (solgt)

'84 BMW E30 318i (skrota)

'87 Honda Accord 2.0 EXi (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kult prosjekt!

 

Håper det er greit, tok bildene fra hjemmesia.

 

Ser ut til at dere har litt jobb

 

Helt greit, skal vel heller si takk for hjelpa. Vi jobber med bilen så og si hver eneste dag i opptil flere timer. Så prosjektet kommer til å holdes oppdatert...

 

Kommer til å legge ut flere bilder. Har sykt mye bilder som ikke ligger på sida der..

'84 Alfa Romeo GTV6

'92 BMW E34 520iA (bytta i alfa)

'82 BMW E28 535iA (solgt)

'84 BMW E30 318i (skrota)

'87 Honda Accord 2.0 EXi (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge motorfestene er på. I tillegg har vi funnet litt rust i motorrommet. Der kappa vi ut noen stykker, og banka til nye plater i stål som skal sveises fast i dag. Mye av forstillinga er demontert. Er bare å skru av nedre a-arm, og koble fra torsjonsstavene, så er alt av. Det skal også gjøres ferdig i dag. Har tatt litt bilder. Skal se om jeg får posta noen bilder i dag..

'84 Alfa Romeo GTV6

'92 BMW E34 520iA (bytta i alfa)

'82 BMW E28 535iA (solgt)

'84 BMW E30 318i (skrota)

'87 Honda Accord 2.0 EXi (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morsomt projekt!Får håpe det blir bra etterhvært..

 

Hyggelig å treffe på både deg jensemann og vegard i år på ID :D

 

Håper det allerede er blitt en tradisjon om å sitte på med denne rundt vålerbanen?! :D

98` Alfa Romeo 156 TS - Grigio chiaro

93` Alfa Romeo 155 TS - Spazio blue

95` Alfa Romeo 155 TS - Rosso

(X) 95` Alfa Romeo 155 TD - Rosso

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morsomt projekt!Får håpe det blir bra etterhvært..

 

Hyggelig å treffe på både deg jensemann og vegard i år på ID :D

 

Håper det allerede er blitt en tradisjon om å sitte på med denne rundt vålerbanen?! :D

 

Kan nok ordnes det ja;) Får desverre ikke med meg ID 2006 pga militærtjeneste... Men gleder meg til å grisekjøre denne på ID 2007

 

Fikk desverre ikke gjort noe i dag:( Vi var trøtte begge to, men så er det jo helg i morgen, og mekking står på agendaen..

'84 Alfa Romeo GTV6

'92 BMW E34 520iA (bytta i alfa)

'82 BMW E28 535iA (solgt)

'84 BMW E30 318i (skrota)

'87 Honda Accord 2.0 EXi (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er den i kjørbar stand nå? Syns jeg så den i haugesund i 3 tida...

 

Er nok ikke det nei.. Motoren er ute, og de gamle motorfestene er borte.. I tillegg er det meste av forstillinga demontert. Den du så var sikkert en annen fra Kopervik. Har gått der i mange år. Den er en helt standard 2,0l med NORD motor.

Todelt lakkering, nederste delen er svart?

'84 Alfa Romeo GTV6

'92 BMW E34 520iA (bytta i alfa)

'82 BMW E28 535iA (solgt)

'84 BMW E30 318i (skrota)

'87 Honda Accord 2.0 EXi (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er nok ikke det nei.. Motoren er ute, og de gamle motorfestene er borte.. I tillegg er det meste av forstillinga demontert. Den du så var sikkert en annen fra Kopervik. Har gått der i mange år. Den er en helt standard 2,0l med NORD motor.

Todelt lakkering, nederste delen er svart?

 

Så ikke bilen skikkelig, så bare at det var en rød, gammel alfa.

R-line 19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Kameraet vi bruker er på ferie, så det er vel hovedsaklig derfor det ikke komer bilder... Men har skjedd en god del. Alt av understell er av, og bilen står på et slags stativ slik at den kan snus på siden osv.. Halvparten av all tektylen som var under der er nå skrapt av. Har funnet noe rust men ikke værst egentlig. Men altså noe som skal sveises. Etter det blir det sandblåsing og lakkering.

 

Ett noen uker gammelt bilde:

S4300008.JPG

'84 Alfa Romeo GTV6

'92 BMW E34 520iA (bytta i alfa)

'82 BMW E28 535iA (solgt)

'84 BMW E30 318i (skrota)

'87 Honda Accord 2.0 EXi (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår