Gå til innhold

Start problemer på min Celica Turbo

Ranger emnet

Biggen

Anbefalte innlegg

Som topic sier. Jeg har en Toyota Celica med en 2L 16V motor, som jeg har byttet ut til fordel for en 2L turbo motor. Selve bytte var ikke noe problem, og jeg har selvsagt tatt med alle de delene som er forskjellig i fra 2L n/a motoren. (ECU, Seneorer, ledningsnett o.l.)

Problemet er som følger:

Motoren starter og går i fra 3-5 sec, før den dør. Dette kan jeg gjøre ca 2 ganger før den ikke vil noe i det hele tatt. Så må jeg vente i noen minutter før jeg kan prøve igjen. Og da er det samma runde igjen.

Men hvis jeg prøver å tråkke inn gassen i løpe av de 3-5 sec. så dør motoren momentant. Når den først går så går den utrulig reint og fint.

EDIT: Jeg haddet samme problem med turbo motoren før jeg satt den inn i min bil. Men da trodde jeg det kom av at jeg ikke hadde bensin pumpe da jeg forsøkte å starte den.

Motorstatus:

Det er ingen feilindikasjoner eller varsel lys i fra ECU.

Alle Vakumslanger er koblet.

Alle bensinslanger er koblet

LMM/AFM (Luft mengde måler) er koblet

O2 sensor (oksygensensor/Lambdasonden) er koblet.

FC-signal er satt til rett sted i ECU.

Alle koblinger i sikringsboksen er koblet

Alle ledninger i fra ECU er koblet.

Jeg har prøvd følgende:

- Sjekket plugger, plugledninger og fordelerlokk. Og jeg har god gnist i

Pluggene.

- Byttet egniter og coil.

- Sjekket alle koblinger sitter godt.

- Sjekket sikringer og releer. Byttet ut de jeg hadde reserve av.

- Sjekket bensintrykk, og det er ok.

Må innrøme at jeg begynner å bli lettere desperat etter en løsning. Er det noen der ute som kan tenke seg en mulig løsning.

Jeg setter stor pris på alle svar jeg får...!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan høres litt ut som tomgangregulator, hvis det er noen.

Uten den kan motoren fyre på kaldstartbensin, for så å stoppe når turtallet faller mot tomgang.

Prøv å sette strøm på den for å høre om den slår inn og ut.

Hvis jeg har noe som heter tomgangs regulator ligger den i ECU´n (hjernen) og jeg kan nok ikke innvirke på den.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg snakket med Toyota i dag, og de kunne/ville ikke hjelpe meg spessielt mye. Da måtte jeg komme inn med bilen så de kunne feilsøke, og det er litt vanskelig uten forstilling på bilen...... !! Men vi kom vel fram til at det bør være 1 av 3 ting.

Elektrisk problem (kan være ødelakte sensorer/releer)

Vakum problem

Luft og/eller defekt LMM/AFM

Noen som har noe gode råd på hvordan jeg kan få sjekket om det er noe problem med luft og vakum?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JIIIIIIIIIIIIIIIIIIppppppIIIIIIIIII!

Motoren er i live, tro det den som kan...... Wooho.....!

Jeg må si at i dag har det vært en herlig dag altså :D :D :D

Vet ikke helt om jeg kan/tør si var feilen var.......... Vel, den var trolig to delt så den en feilen var ikke min skyld.

Feil 1 - Throttle Position Sensoren var defekt. (Ikke min feil)

Feil 2 - Solenoid Resistoren var ikke montert. (Min feil) :oops: Jeg trodde den var til AC, og så lenge jeg ikke har montert AC så tok jeg ikke den med heller. Fant ut at jeg burde ha den med etter å ha lest litt i BGB.

Så det var løsningen.

Må takke alle sammen for all hjelp og forslag jeg har fått. :D :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider