Gå til innhold

Størrelse på basskasse til soundstream elementer

Ranger emnet

Crazytaxi

Anbefalte innlegg

Hei. Har lett igjennom forskjellige tråder etter et prog for å beregne volum til to forskjellige soundstream elementer. Fant Probox2000 men hjelper lite uten lisensnøkkelen :deng

Så lurte på om noen av dere med noen år i gamet :pray kunne være behjelpelig med å finne antall l som vil være det "optimale" for allround-kasse

http://www.soundstream.com/sub/products_subs_PICA.html

det er snakk om hhv 12 og 15" modellene. For de volum målene som står der er det jo et sinnsykt langt spekter på, så mener de da at de ville spille nogenlunde likt innenfor de volumene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ca 100liter i porta-kasse skulle være sånn mitt på treèt til 2x12" elementer.

til 2x15" skulle ca 130liter være noenlunde bra. visst du ikke har noe eksakt volum så. men det sto jo noe om antall FT3 (cubicfeet) 1 FT3 regnes vell som 25 eller 30 liter???vetikke helt.

D koste å værra kar. Kjør volvo!!! :cab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Har lett igjennom forskjellige tråder etter et prog for å beregne volum til to forskjellige soundstream elementer. Fant Probox2000 men hjelper lite uten lisensnøkkelen :deng

Så lurte på om noen av dere med noen år i gamet :pray kunne være behjelpelig med å finne antall l som vil være det "optimale" for allround-kasse

det er snakk om hhv 12 og 15" modellene. For de volum målene som står der er det jo et sinnsykt langt spekter på, så mener de da at de ville spille nogenlunde likt innenfor de volumene?

Hvis du ser under "tech support" på web-siden til Soundstream, finner du litt nyttig info.

Forresten er 1 kubikkfot 28,3 liter.

Mvh

Dag Johansen

"Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

EG12x er et velspillende element, men den er glad i litt størrelse på kabinettet. Et forslag ligger på ca 3 kubikkfot, noe som tilsvarer cirka 85 liter netto pr bass om lydkvalitet er hovedmålet. Men elementet kan klare seg med rundt det halve og opp med godt resultat. Du må bare innfinne deg med en peak på frekvensgangen før elementet ruller av nedover. Jeg snakker nå trykkammer. Anbefaler ikke dette elementet til bassrefleks uten videre.

mvh

Glenn

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har byggd en kasse til 2 stk EGX 15", lukket kasse med separate kammer. Der ble netto volum 83,5L pr. kammer. Dette spiller kontrollert og dypt. Ulempen er at kassen(e) blir fort tunge :-) Kassa jeg bygde for kunden veide vel ca 50 kg når den var ferdig.

Mvh

Lars Engen

lars76@online.no

http://members.cardomain.com/arosa

Team Bling Bling:

Pioneer P9+P9 DSP

Pioneer DVD+DAB

Soundstream TR forsterkere

Soundstream Van Gogh subbere

Soundstream kondensator

Eton Midbass/Mellomtone

MT diskant