Gå til innhold

regne ut liter med 2 skråvegger

Ranger emnet

Esh

Anbefalte innlegg

skal ha basskasse under hattehylla i volvoen min (740).

planen er å ha skråvegg inn mot seteryggen og skråvegg ut mot bagasjen fordi en 12 tommer får ikke plass rett der.

hvordan bygger man da kassen. og hvordan få målene riktig. er det noe med hypotenus og katet og alt annet faens mattedritt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

enkelt!

regner med innvendige mål)

du vet høyden, som er konstant (la oss si 40 cm)

du vet bredden, som er konstant (la oss si 80 cm)

så er det dybden da. La oss si at du vil ha 96 liter kasse.

40 cm = 4 dm 80 cm = 8 dm

Man regner i dm fordi 1 dm3 = 1 L

Regnestykket er da H * B * D = 96 dm3

D = 96 / 4 / 8 = 3

snittet av dybden er da 3 dm (30 cm)

Dette er for eksempel 20 cm oppe og 40 cm nede (20 + 40) / 2 = 30

hvis du vil REGNE ut lengdene når du vet vinkelen så må du nesten bruke matte. ELLER du kan lage en papp plate og klippe den til så den passer. Og da måle utfra denne.

BMW 525DAT -01

Bilstereo kommer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiller ingen rolle om du har to skråflater så lenge topp og bunnplaten er paralelle. Legg sammen dybden på topp-plate og bunn-plate og del på to, så har du gjennomsnittetsdybden av topp- og bunn-plata. Så ganger du denne med bredden av plata, før du ganger med høyden av kassa, så har du kubikken. Og regn gjerne med desimeter, så du får svaret direkte i liter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

som sagt skal jeg prøve meg med to skråvegger. eller rettere sagt jeg må,

kassen skal være på 35 liter.

under hattehylle er det 30 cm med plass.

og bassen er jo 32 bred så da er jeg nødt med skråvegg mot bagasjen også for å få en bass til å passe der. men hvor mye skrå vet jeg ikke for å få dette til..

ellers er det 40 cm djupt inn til der seteryggen starter nede. og oppe under hattehylla er det 32 cm fra seteryggen og fram til der det slutter ut mot bagasjen hvis du skjønner.

men problemet mitt er hvor mye skrå jeg må ha for å få en bass som er 32 cm til å passe der. pluss at platene tar litt plass. også må jeg finne ut volumet med sånne skråvegger

den skal spille skrått oppover. men det skjønte dere vel. uhhmmwhat?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vet ikke om jeg forstod dette rett.. Men du skal ha ca 35L volum.. Dette er 35 dm3

Du har 30 cm (3 dm) høyde... Du har 32 cm dybde oppe og 40 nede.. dette blir 36 i snitt..

Tatt høyde for 22 mm MDF blir dette innvendige mål på 25,6 cm høyde og 31,6 cm dybde (snitt).

35 dm3 = X dm * 2,56 dm * 3,6 dm

X = 4,33 dm (innvendig)

Så SNITTET for bredden blir da 43,3 cm innvendig = 47,7 cm utvendig..

Vet ikke hvilken vinkel det skal være her.. Men det blir FOR EKSEMPEL 40 cm i bakkant og 55,4 cm i fremkant..

BMW 525DAT -01

Bilstereo kommer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK.. Men da er det ikke så vanskelig likevel.

Du lan legge SAMME skråing bakover også.

Utvendige mål:

54 cm bredde

30 cm høyde

dybde: 24 cm oppe og 40 nede

Pass på at "toppen" ligger rett over bunnen (midt på). Dvs lik skråing på begge sider.

Innvendige mål: 49,6 cm bredde

25,6 cm høyde

35,6 cm dybde nede og 19,6 cm oppe

BMW 525DAT -01

Bilstereo kommer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok. jeg forstod delvis hva dere kommer med, her skal jeg vise dere en enkel tegning bare. .

siden bassen er 32 cm burde framplaten minimum være 33 cm høy, bred eller hva dere kaller det sånn at bassen får plass til å bli skrudd fast. dette er innvendig.

og derfor må jeg ha den så skrå at det passer så du får bassen skrudd fast.

hvis dere skjønner. her ser dere hvordan det var tenkt.

bassen er 13.97 cm djup i dybde hvis det er noe..

kasse.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider