prazor Skrevet September 18, 2005 Rapporter Share Skrevet September 18, 2005 Hei har en Mazda 626 (1994, 1.8L) som tikker i takt med turtallet.. Er en bruktbil jeg har kjøpt privat ved 124.500KM. Tikkingen kom plutselig ved cirka 127.000KM og forsvant en liten stund for så å komme igjenn nå på cirka 128.000KM. Bilen går helt fint ellers, og er meget strøken.. Ingenting å si på den utenom det. Noen forslag på hva det kan være? Har ikke iverksatt noen tiltak enda.. Hørt rykter om ventiltikking? og ett til spørsmål, er det farlig å kjøre med denne tikkingen? Er det skadelig? På forhånd takk for alle svar! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
oyove Skrevet September 18, 2005 Rapporter Share Skrevet September 18, 2005 på tidligere modeller har mazda hatt en liten svakhet ved at ventiltikkinga kom temmelig fort, nå er jeg usikker på om denne motoren fortsatt var i bruk i '94... hva slags tikking er det? høres den ut som en gammel diesel eller er det bare svak tikking? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Glennca Skrevet September 18, 2005 Rapporter Share Skrevet September 18, 2005 Jeg foreslår at du sjekker olja di... Hadde samme problemet på begge 626ene mine, og tikkinga forsvant da jeg helte på mer olje (med unntak av den søte historien om toppakninga som røyk). Det finnes også sånn renseguffe som du kan helle på i olja som skal forebygge ventiltikking. Hør med et hvilket som helst verksted om det cheers Siter 2000 Nissan Primera P11-144 1,8 DOCH 1995 Chrysler Neon 2.0 16v *Solgt* 1989 Mazda 626 Coupè *Solgt* 1986 Mazda 626 Sedan *RIP* Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mkalle Skrevet September 19, 2005 Rapporter Share Skrevet September 19, 2005 Å bytte til en annen olje kan også være utslagsgivende. Mobil 1 har mange gode erfaringer med. Har også hørt at det går an å bytte oljetrykksnåla for å motvirke tikking. Denne blir vistnok slakkere og tikking oppstår.. alacocaina Siter (-) 07 Toyota Avensis 2.2 D-cat X (-) 99 Opel Omega B 2.5 V6 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
prazor Skrevet September 19, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 19, 2005 Tikkinga er klar og tydelig, så du hører den lett om den først tikker. Tikker i takt med turtallet. Det skal være nok med olje på bilen, skjønt jeg ikke vet hvilken olje som er på den. Kan hende ett oljeskift må til? Har hørt om noe rensemiddel også for ventilene, er det vanskelig å rense ventilene selv? Evt. hvor sitter ventilene? Takk! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mazda626 Skrevet September 19, 2005 Rapporter Share Skrevet September 19, 2005 Slitte ventilløftere, og for stor klaring kan være den kjedelige årsaken. På bilen din er det hydrauliske ventilløftere, noe som tilsier at den kan være kresen på olje. For tynn/tykk olje, medfører ofte tikking. Mobil1 som nevnt, Lazer Way fra Statoil og Castrol, har bra oljer! Du kan få tikking, selv om det er nok olje, da oljen, særlig "billigoljen" forandrer konsistensen over tid. Rensing av ventiler? Tviler på det! Edit: Mazda sier: Dersom tikkingen vedvarer, skal du oppsøke et autorisert verksted. Jeg anbefaler deg å ikke kjøre for mye med dette, spesielt dersom dette skyldes for lite trykk på løfterne. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
prazor Skrevet September 19, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 19, 2005 Mazda626: Ok, så du anbefaler meg å skifte olje til Mobil1? (vet de har det nede på esso'n her)... Isåfall lurer jeg på: 1.) Hvordan får jeg ut oljen som er i? 2.) Hvor mye olje trengst cirka for å fylle opp? (2 liter cirka?) 3.) Noe spesielt man må tenke på når man skifter olje? Virker som tikkinga kommer når bilen står i ro en liten stund.. Den forsvinner igjenn etter å ha kjørt noen kilometer.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mazda626 Skrevet September 19, 2005 Rapporter Share Skrevet September 19, 2005 Mobil1, helsyntetisk er bra! Du bør også bytte oljefilter.......! Dersom du ikke har veldig lav bil, kan du kommer til bolten med å krype under, og løsne tappebolten. Ellers lønner det seg å få den opp på løftebukker, grav el. Hvor tappepluggen er, ser du i instruksjonsboka. Ser du bilen forfra, sitter den på venstre side, altså på blokka/bunnpanna. Den bolten som sitter på høyre side er til tapping av girolja. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
prazor Skrevet September 19, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 19, 2005 ok.. Er det en propp eller noe slikt under bilen som gjør det lett å helle ut oljen som er i bilen nå? Er det lett å skifte oljefilter? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mazda626 Skrevet September 19, 2005 Rapporter Share Skrevet September 19, 2005 ok.. Er det en propp eller noe slikt under bilen som gjør det lett å helle ut oljen som er i bilen nå? Er det lett å skifte oljefilter? Filteret kan sitte hardt! Har du ikke filteravdrager, kan du slå en skrutrekker gjennom det gamle, slik at du kan skru det av på denne måten. Tillstramming gjøres med håndmakt. Husk å legg på en film av olje på O-ringen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mkalle Skrevet September 19, 2005 Rapporter Share Skrevet September 19, 2005 ok.. Er det en propp eller noe slikt under bilen som gjør det lett å helle ut oljen som er i bilen nå? Er det lett å skifte oljefilter? Det er en stor skrue i bånn av motoren. Du bør ikke kunne ta feil.. Skru den ut og sørg for å ha en bøtte under. Etterpå tar du å skrur av oljefilteret som sagt oppforbi! Som regel sort eller hvit "klosse" :hammer Kom ikke på no bedre:P Husk for all del å skru fast bunnpluggen når du heller på ny olje.. Siter (-) 07 Toyota Avensis 2.2 D-cat X (-) 99 Opel Omega B 2.5 V6 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
prazor Skrevet September 20, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 20, 2005 Har kjørt rens på motoren nå med ett middel jeg fikk av bilmekanikeren her nede nå. Så kjørte jeg til kompis hvor vi tok i det middelet og kjørte bilen på tomgang på det middelet i underkant av 1 time (som sagt av bilmekanikeren). Så la skrudde vi av bilen, tappa ut all oljen, og lot det renne en god stund så det skulle bli skikkelig tomt. Så skrudde vi av oljefilteret. Så skrudde vi på nytt filter, og tappa på ny olje. Kjørte deretter en stund etterpå ett lite stykke, tikkinga slutta, kjørte videre hjemover, så begynner det å komme ulyder fra motor; 1.) Ved kjøring i 3. gir, hvor jeg gasser litt på kommer det en slags freselyd fra motoren. 2.) Ved tomgang, hvor jeg gasser motoren og slepper, så kommer det en slags metallisk summelyd fra motoren. Hva kan være gale!? Hjelp! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Glennca Skrevet September 20, 2005 Rapporter Share Skrevet September 20, 2005 Du er iallefall kvitt tikkinga di :pray Siter 2000 Nissan Primera P11-144 1,8 DOCH 1995 Chrysler Neon 2.0 16v *Solgt* 1989 Mazda 626 Coupè *Solgt* 1986 Mazda 626 Sedan *RIP* Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mazda626 Skrevet September 20, 2005 Rapporter Share Skrevet September 20, 2005 Har kjørt rens på motoren nå med ett middel jeg fikk av bilmekanikeren her nede nå. Så kjørte jeg til kompis hvor vi tok i det middelet og kjørte bilen på tomgang på det middelet i underkant av 1 time (som sagt av bilmekanikeren). Så la skrudde vi av bilen, tappa ut all oljen, og lot det renne en god stund så det skulle bli skikkelig tomt. Så skrudde vi av oljefilteret. Så skrudde vi på nytt filter, og tappa på ny olje. Kjørte deretter en stund etterpå ett lite stykke, tikkinga slutta, kjørte videre hjemover, så begynner det å komme ulyder fra motor; 1.) Ved kjøring i 3. gir, hvor jeg gasser litt på kommer det en slags freselyd fra motoren. 2.) Ved tomgang, hvor jeg gasser motoren og slepper, så kommer det en slags metallisk summelyd fra motoren. Hva kan være gale!? Hjelp! Fylt for mye olje? Dere tappet vel ikke av girolja? ;) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
prazor Skrevet September 20, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 20, 2005 1.) Temmelig sikker på at vi tappet av riktig. Var cirka 2.5 liter olje vi tappet av ihvertfall.. hmm... kan det være gearoljen vi har tappet av? 2.) Kan for mye olje forårsake slik lyd? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.