Gå til innhold

Prosjekt custom Peugeot 205

Ranger emnet


rawr

Anbefalte innlegg

  • 4 weeks later...
  • Svar 89
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

  • 4 weeks later...
  • 1 year later...
  • 3 months later...

Begynte på en bakfanger jeg for noen år siden, og dette tok alt for lang tid, så jeg la det på is foreløpig. Slikt som dette tar tid... Så det er kult at noen gjør dette. Jeg får bare så lyst å begynne på an igjen selv når jeg leser. Men må nok kjøpe en vrakfangere å bygge på så jeg slipper å kjøre uten fanger.

 

Sånn ellers så har jeg sett hva som skjer med byggeskum som står eksponert for vann... Det blir mørkt i fargen, morkent og vasstrukket. Til slutt detter det fra hverandre, så for all del, grav ut skiten før dere setter den på. Det optimale er jo å lage form, og støpe en ny fanger i bare glassfiber. Fester får dere til når dere har fått litt erfaring med sparkling og glassfiber - som dere jo får før den tid kommer da festene skal lages.

 

Etter å ha lest en artikkel i Bilsport om en finsk dude ART motorsport eller noe sånt, som gjorde det samme med en kadett... I samme slengen bygde han anlegg og interiør og skar ut taket og satte i glasstak og inn med bur - men så grundig til verks er det vel litt drøyt å gå :)Uansett - etter å ha lest dette prøvde jeg selv, men jeg gav opp nokså kjapt, da jeg pendla stavanger-bergen uten bakfanger i 5 måneder... og fikk ikke gjort noe uansett så...

 

Men ett tips til noen av dere andre som vil leke med byggeskum. Det går med en hel del mer skum, men om dere ønsker finere skum, så går dette veldig bra med vanlig vindusfugeskum som dette.

 

Ta en spruteflaske og fyll opp med vann, skum ett lag om gangen - dvs ikke for tjukt. La herde mellom hvert lag du bygger. Skummet herder mye finere om det er lagvis og ikke en stor klump - men dette tar mye lenger tid, og er ikke helt forutsigbart heller - kan selvsagt få litt sveitserost fordi om... Spruteflasken kan du bruke å dysje skummet med før det er herdet. Så brukes en bløt pinne - muligens dyppet i salovann eller lignenes til å mekanisk komprimere skummet med under herdingsprosessen. Sprutevannet (ikke vievannet) er praktisk slik at pinnen ikke limer seg til skummet underveis og roter til alt sammen...

 

Uansett... Sett i gang og arbeid - vi liker det vi ser :D lykke til.

 

MEN om noen finner info om dette 2komp skummet og hvor vi får kjøpt det, så ikke hold tilbake informasjonen - dette er ekstremt interessant - siden en da kan slippe å dysje og komprimere skummet mekanisk, og kan støpe alt i en omgang.

Peugeot 406 2000 Stasjonsvogn - Nåværende privatbil

Ford Transit Connect med Securitas Styling - Nåværende arbeidsbil

Toyota Carina 2 1986 - Solgt

Volkswagen Golf 1 1982 - Vraket

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte en type - husker ikke merket - men jeg kjøpte på bygg-mix, og det var en lysegrønn flaske ca 30-40 cm høy - de fås i 2 størrelser. Skummet brukes normalt til fuging og isolering av dører og vinduer.

 

Noen tømrere jeg kjenner sier at dette skummet forøvrig ekspanderer alt for mye. De bruker heller en type som ikke ekspanderer så mye. Jeg regner med at det er for å unngå at skummet ekspanderer for mye og ødelegger og vrir dører og vinduer...

 

Men jeg kan også tenke meg at skum som ekspanderer mye blir mye mer porøst enn skum som ikke ekspanderer så mye. Har aldri fått vite hvilket skum de bruker, men jeg skal finne det ut.

Peugeot 406 2000 Stasjonsvogn - Nåværende privatbil

Ford Transit Connect med Securitas Styling - Nåværende arbeidsbil

Toyota Carina 2 1986 - Solgt

Volkswagen Golf 1 1982 - Vraket

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
  • 5 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår