safoll Skrevet September 16, 2005 Rapporter Share Skrevet September 16, 2005 Skiftet bensinmåleren min i instrumenthuset for noen dager siden, da jeg hadde greid å knekke nåla på den forrige måleren min. Jeg hadde da nesten tom tank, og stilte derfor nålen på bensinmåleren helt "ned", med fingeren. Dro derpå og fylte full tank med bensin, men nåla på måleren reagerte ikke. Har kjørt ca. 100 km etter dette, og måleren står ennå på samme stedet. Hva er det som er galt? Tenkte først at det var noe med nivåmåleren i tanken det er noe galt med, men varsellampen for lite bensin lyste jo likevel, så da er det kanskje ikke senderen fra tanken det er noe galt med? Hørte noe om at det gikk an å sette strøm innpå ledningen fra senderen på tanken og frem til bensinmåleren, for så å se om nålen beveger seg. Stemmer dette? Er det andre ting det kan være? Kan jeg ha ødelagt måleren ved å drive å stille nåla ned med fingeren? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
wabby Skrevet September 16, 2005 Rapporter Share Skrevet September 16, 2005 Sette strøm på den ville jeg ikke gjort, da det er bensinmåleren som holder en "spenning" og flotøren bak er en variabel motstand. Da ville jeg heller finnet en motstand på ca 100Ohm kanskje og satt i kontakten bak ved tanken. Da bør nåle flytte på seg Siter Selges - 93 VW Passat Stv 2.0i - Prosjekt Selges! AutoDB AD Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bue Skrevet September 16, 2005 Rapporter Share Skrevet September 16, 2005 Har testa bensinmåleren i Volvoen og Bobla ved å bare jorde ledningen fra instrumentet til tankmåleren. Jorder du denne ledningen skal bensinmåleren stige til maks. Det jeg fikk som tips på et verksted når jeg spurte hva jeg skulle gjøre. På volvoen kunne jeg også sette 8V på noen skruer bak instrumentet, da skulle måleren gå til mitten. Siter [ ] 1999 Alfa Romeo 166 2.0 TS [x] 2001 Volvo V40 1.9D [x] 1996 Volvo 460 1.7i Turbo Intercooler [x] 1974 VW 1300S Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
wabby Skrevet September 16, 2005 Rapporter Share Skrevet September 16, 2005 jorde eller kortslutte som det fint heter vil nok fungere, men _ikke_ å anbefale da det kan skade instrumentet. Siter Selges - 93 VW Passat Stv 2.0i - Prosjekt Selges! AutoDB AD Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
safoll Skrevet September 16, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 16, 2005 Ok, er det noen fin måte å finne hvilken ledning/kontakt ved tanken, som signalet fra tanken og frem til måleren går i? Hvilken spenning skal det være i denne? Ca. 0,5 volt? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
wabby Skrevet September 16, 2005 Rapporter Share Skrevet September 16, 2005 Vel, nå kjenner jeg ikke din bil... Men min 93 mod Passat har 4 ledere bak... 2 tykkere (pumpe) og 2 tynne (flotør). Jeg la bare en motstand imellom dem. Og om du tar av lasta (drar ut kontakt) og skal måle spenning så ville jeg hørt med VAG gutta hva den skal være på. Vet i allefall på min bil så skulle den være på 10v blank (uten last) da det er en regulator i instrumentpanelet. Siter Selges - 93 VW Passat Stv 2.0i - Prosjekt Selges! AutoDB AD Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
safoll Skrevet September 16, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 16, 2005 Har drevet å sjekket litt nå, skrudde opp instrumenthuset og løftet bensinmålernålen opp til "full", og skrudde på tenninga. Da datt bensinmålernålen sakte og sikkert ned til minimumstreket. Skrudde så opp bensinpumpen og nivåmåleren, og prøvde å løfte nivåmåleren opp og ned med tenninga på, uten at bensinmåleren reagerte. Kan det da være noe med nivåmåleren? Litt merkelig det også, i og med at varsellampen for lite bensin på tanken, lyser når det begynner å bli lite bensin. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
wabby Skrevet September 16, 2005 Rapporter Share Skrevet September 16, 2005 flotøren i tanken er en variabel motstand. Sett et Ohm meter på kontakten til den og løft flotøren til topp og til bunn og se hva ohmmeteret sier. Jeg opplevde at kretskortet der flotøren gikk opp og ned var knekt på min og dermed leste kun de nederste verdiene... Men dette er_meget_ skjeldent. Nå vet jeg ikke om din bil har felles krets på temp og bensin, men fungerer tempmåleren skikkelig? Siter Selges - 93 VW Passat Stv 2.0i - Prosjekt Selges! AutoDB AD Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
safoll Skrevet September 16, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 16, 2005 flotøren i tanken er en variabel motstand. Sett et Ohm meter på kontakten til den og løft flotøren til topp og til bunn og se hva ohmmeteret sier. Jeg opplevde at kretskortet der flotøren gikk opp og ned var knekt på min og dermed leste kun de nederste verdiene... Men dette er_meget_ skjeldent. Nå vet jeg ikke om din bil har felles krets på temp og bensin, men fungerer tempmåleren skikkelig? Ja, temperaturmåleren fungerer som den skal. Men skal ikke bensinmålernålen bevege seg, når jeg løfter flotøren opp og ned? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
wabby Skrevet September 16, 2005 Rapporter Share Skrevet September 16, 2005 Jo, i teorien ;) Men Ohm kontaken til flotøren, er det ingen reaksjon da, så vet du hvor feilen er. Men er det reaksjon så er feilen en plass mellom kontakt bak og frem til instrumentpanel. Nå vet jeg også at VAG har hatt problemer tidligere med tørrloddinger o.l. på kretskort o.l. så kan hende du har det problemet. Siter Selges - 93 VW Passat Stv 2.0i - Prosjekt Selges! AutoDB AD Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
safoll Skrevet September 16, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 16, 2005 Jo, i teorien ;) Men Ohm kontaken til flotøren, er det ingen reaksjon da, så vet du hvor feilen er. Men er det reaksjon så er feilen en plass mellom kontakt bak og frem til instrumentpanel. Nå vet jeg også at VAG har hatt problemer tidligere med tørrloddinger o.l. på kretskort o.l. så kan hende du har det problemet. Ok, var det jeg trodde. Men jeg prøvde å sette bensinmåleren min i et annet instrumenthus jeg har liggende, og det var ikke noen forskjell, så kretskortet bak instrumenthuset er vel utelukket. Men signalet fra flotøren og til varsellampen for bensinnivået, og signalet fra flotøren og til bensinnivåmåleren, går de som regel i to seperate ledninger? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
wabby Skrevet September 16, 2005 Rapporter Share Skrevet September 16, 2005 Det vet jeg ikke, men om du sier hva slags bil du har og slik så kan jeg se om noe slikt står nevnt i skjemane på Autodata. Siter Selges - 93 VW Passat Stv 2.0i - Prosjekt Selges! AutoDB AD Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
safoll Skrevet September 16, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 16, 2005 Det vet jeg ikke, men om du sier hva slags bil du har og slik så kan jeg se om noe slikt står nevnt i skjemane på Autodata. Ja det er kanskje "på tide". :rolleyes: Er på en Mazda 323 GT-R. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
wabby Skrevet September 16, 2005 Rapporter Share Skrevet September 16, 2005 årgang, motorstørrelse? edit: fant den... vent litt Fant desverre ikke skjema til den delen, kun til abs, og pin oppsettet på hjernen din... Du må nok feilsøke litt til desverre... Mazda er heller ikke min sterke side, Trudde du hadde en VW eller Audi siden det sto S2 i signaturen din. Siter Selges - 93 VW Passat Stv 2.0i - Prosjekt Selges! AutoDB AD Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
safoll Skrevet September 16, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 16, 2005 Ok, greide ihvertfall å finne ut hvor mange ohm det skal være, alt ettersom hvor høyt flotøren "ligger". Ser også at når nålen i måleren ligger på minimum, så skal det være 95 ohm, mens på full tank skal det være 7 ohm. Får begynne å måle i morgen. Takker for hjelpen. :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg