Gå til innhold

Hydraulisk brekk?

Ranger emnet


MeSs

Anbefalte innlegg

Skal bygge om Mx-5en til skikkelig driftekjærre i vinter, så lurte jeg på om det er no særlig med hydraulisk brekk fra kollevold? Etter sist banetreff har jeg funnet ut at det er noe jeg MÅ ha, originalbrekket slepper når det vil uhhmmwhat?

MeSs

98' E36 Stasjonsvogn. x - 2006 VW Golf GT TSI 170HK, x- 03 E46 320i Sport

x- Toyota Hiace trekkbil, x- 91 200SX S13 Driftbil.

x - NA 1994 Mazda Miata 1.8

x - Mange BMW E28.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hoho.. dette kan jeg! :D Var igjennom detta i fjor. Ok, jeg har ikke rukket å kjøpe noe enda *treeeeg*, men her er et par oppsett. Vei-godkjente og ikke:

 

PS!! Balance bar vil si at du vrir på en skrue for justere for/bak. Noen finere pedalboxer har fjernstyring av denne. Ergo kan du tune balansen "live" f.eks med en knott montert ved brekket eller på dashen :)

 

1. Pedalboks med doble hovedsylindre. (Dual balance brake bar(kjært barn har mange navn)).

Syl #1 -> foran. Syl #2 -> bak. Egen normal brekkwire. LOVLIG!

 

2. Pedalboks med doble hovedsylindre. (Dual balance brake bar(kjært barn har mange navn)).

Syl #1 -> foran. Syl #2 -> håndbrekk -> bak. Ikke lovlig.

 

3. Pedalboks med doble hovedsylindre. (Dual balance brake bar(kjært barn har mange navn)).

Syl #1 -> foran. Syl #2 -> blokkeringsventil -> håndbrekk -> bak. Ikke lovlig.

 

4. Pedalboks med doble hovedsylindre. (Dual balance brake bar(kjært barn har mange navn)).

Syl #1 -> foran. Syl #2 -> blokkeringsventil -> håndbrekk -> bak. Ikke lovlig.

 

5. Pedalboks med doble hovedsylindre. (Dual balance brake bar(kjært barn har mange navn)).

Syl #1 -> foran. Syl #2 -> bak. + EGEN kurs fra brekket til egen caliper på bremsen bak. LOVLIG!

 

6. Pedalboks med doble hovedsylindre. (Dual balance brake bar(kjært barn har mange navn)).

Syl #1 -> foran. Syl #2 -> bak. + EGEN kurs fra brekket til felles caliper bak, men som har to separate innganger. Du kan også bygge en en 2/4 pot caliper til 2 innganger/kurser om du er litt flink. LOVLIG!

 

Grunnen til at det er ulovlig med felles rørdragning er at får du feil på bremsene har du heller ikke noen nødbrems å stoppe bilen med. Det er det hele. Noen jukser ved å "stifte fast" en løs wire under bilen. Når biltvilsvinet napper i brekket stopper jo bakhjula, og de er fornøyde. Men dette er en tvilsom løsning, og du lurer bare deg selv.

 

En uønsket bivirkning med felles kurs for bakbrems og brekk er at hvis 1. du holder i brekket får du ikke bremset bak, 2. bremser du småhardt får du ikke nappet i brekket i tillegg. Det går bare ikke.

Derfor er alternativ #5 og 6 de eneste aktuelle for meg. Mitt ønskeoppsett består av en trippel brake master remote balance bar pedal box med alt internt i kupéen. Både sylindre og tanker. Dette for å spare plass i motorrom(motor bakover) og få plass til eksos og styring. Den tredje pumpa er jo naturligvis til clutchen ;)

Min drømme-pedalbox: cp5516.jpgKort rørdragning inne i bilen, lavt tyngdepunkt, mindre sjangs for skade og som nevnt god plass i motorrom. :)

 

Kommentar fra vår alles kjære HotRod: Biltvilsvinet liker ikke å mixe ulike bremser foran og bak. Og hvis de i det hele tatt godkjenner en annen reduksjonsventil bakover skal den plomberes. Takk for info! :)

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kan du glemme å få godkjent men ja det funker! har det på bilen min!

 

For å gjøre dette må du bygge om bremsekretsen din.

 

Utgang fra bremsepumpe til T-Stykke, fra T stykke et rør til hver caliper forran.

 

Utgang fra bremsepumpe inn i cupe inn til Bremsekraftfordeler/håndbrekk ut av kupe, til T-stykke så rør til hver caliper.

 

Så enkelt er dette!

 

så i grunn går bremsekretsen din bak IGJENNOM brekket, skla du bruke brekket så låser den olja fra bremsepumpa og presser inn fra brekket sin egen pumpe.

 

 

Brakeboks får du heller ikke godkjent. men ingen ser det om den er under dashen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår