LeifPer Skrevet September 12, 2005 Rapporter Share Skrevet September 12, 2005 Har en 240 Gle på hånden. Årsmodell 1989 med insprut. Når bilen går lyser det et lys i instrumentpanelet med bilde av en "lambda" (lignenes a). Hva kan problemet være? er det dramatisk, og evtuelt kostbart å ordne? Noen som har peiling på hvor mye hest det er i denne bilen? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
nnnneh Skrevet September 12, 2005 Rapporter Share Skrevet September 12, 2005 dårlig kontakt til lambda, i verste fall en ny lambdasonde den koster alt fra noen få hundre (biltema) til et par tusen (volvo). det er en B230F motor på 116hk og 185Nm. kjempegod motor. har en sånn en selv og den har gått 557 500km og går fint enda. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DaButcher Skrevet September 12, 2005 Rapporter Share Skrevet September 12, 2005 Har en 240 Gle på hånden. Årsmodell 1989 med insprut.Når bilen går lyser det et lys i instrumentpanelet med bilde av en "lambda" (lignenes a). Hva kan problemet være? er det dramatisk, og evtuelt kostbart å ordne? Noen som har peiling på hvor mye hest det er i denne bilen? den pæren trenger ikke å si at det er noe gale med lambda, jeg tviler egentlig på at det er det den sier! den pæren betyr noe sånn som "alvorlig feil". sjekk feilkoder! jeg gjetter det er noe som: dyse, lmm, elns. på min 960 motor, kan jeg få feilkode på oxygensensor (lambda), uten at den slår på det "lambdalyset", men om jeg trekker ut kontakten fra LMM, vil det lyset gå på. Samme skjer om jeg trekker ut kontakten fra en dyse feks! som sagt, sjekk feilkoder! Siter Volvo Power Team Volvo "S90 T6" S: Volvo 242R6 3.0 24V TwinTurbo S: Volvo 780 Bertone Coupè Turbo X: Volvo 240 Stasjonsvogn Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
nnnneh Skrevet September 12, 2005 Rapporter Share Skrevet September 12, 2005 den pæren trenger ikke å si at det er noe gale med lambda, jeg tviler egentlig på at det er det den sier! den pæren betyr noe sånn som "alvorlig feil". sjekk feilkoder! jeg gjetter det er noe som: dyse, lmm, elns. på min 960 motor, kan jeg få feilkode på oxygensensor (lambda), uten at den slår på det "lambdalyset", men om jeg trekker ut kontakten fra LMM, vil det lyset gå på. Samme skjer om jeg trekker ut kontakten fra en dyse feks! som sagt, sjekk feilkoder! trekker du ut kontakten for en dyse får motoren din 1/6 for lite bensin. den går da magert og lambda lyser. slikt kaller vi følgefeil ;) BOSCH LH-Jetronic 2.4 Engine and OBD Diagnostic Codes: http://www.volvoclub.org.uk/faq/EngineOBDCodes.html Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DaButcher Skrevet September 12, 2005 Rapporter Share Skrevet September 12, 2005 trekker du ut kontakten for en dyse får motoren din 1/6 for lite bensin. den går da magert og lambda lyser. slikt kaller vi følgefeil ;) BOSCH LH-Jetronic 2.4 Engine and OBD Diagnostic Codes: http://www.volvoclub.org.uk/faq/EngineOBDCodes.html nei, nei.. du misforstår her. du kan få lambda-feil, uten å få på lambdalyset. du kan ha for feit/mager blanding, uten å få på lyset. det vil lyse i feilkoder ja, men: ikke i instrumentpanel! kobler du ut noe, som LMM, en dyse, el. lign, så merker hjernen at den mangler noen givere og derfor er det en "alvorlig feil" og da vil lyset lyse! det er ikke et lambda-lys, selv om det er lambda-signalet. ellers, må jeg nå innrømme at en ødelagt lambda kan slå ut på lys. men du kan få feilkode på lambda, uten at det slår ut på lys! det spørs hvor alvorlig feilen er.. om feilen er sånn at motoren kan bare kompansere, får du ikke lys. Siter Volvo Power Team Volvo "S90 T6" S: Volvo 242R6 3.0 24V TwinTurbo S: Volvo 780 Bertone Coupè Turbo X: Volvo 240 Stasjonsvogn Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
nnnneh Skrevet September 12, 2005 Rapporter Share Skrevet September 12, 2005 har ikke nekta for at det du sa er feil.. men kobler du bort en dyse får du feil i forbrenningen, og da tennes "miljølampa".. det samme gjelder LMM siden den er vesentlig for å holde avgasskravene, og sikre optimal forbrenning, ytelse og forbruk (ikke minst :hammer). Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg