x8|volvo Skrevet September 13, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 13, 2005 bor faktisk i tromsø... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
daggis Skrevet September 13, 2005 Rapporter Share Skrevet September 13, 2005 Et godt grunnarbeid er selvfølgelig veldig viktig, og flere gode metoder er nevnt. Her på sørvestlandet har jeg erfaring for at ingenting slår sandblåsing. Reparasjoner jeg gjorde da jeg bodde i Tromsø med smergel og sinkgrunning og som holdt i årevis der, begynte å boble opp igjen etter bare et par år i Stavanger-klimaet. Der du ikke kommer til for å sandblåse, bør du velge grunninger som ikke er så kresne på om absolutt all rust er fjernet. Den desidert beste rustmalinga jeg har vært borti i så måte er POR-15. Etter to-tre strøk er området forseglet med et glasshardt malingslag som verken luft eller vann trenger gjennom. Stoffet forbinder seg kjemisk til metallet og vil ikke flasse seinere. Men det er litt mer arbeid med dette enn med andre stoffer: Først må metallet renses med Metal-Ready, deretter vaskes med Marine Clean, og først da kan POR-15 påføres. Siden det blir så glasshardt, bør evt. toppstrøk (f.eks. Tectyl) påføres like før det tørker helt, for best binding uten å måtte slipe først. Dette er ikke bare reklameprat, bare søk på diverse internasjonale bilfora etter hva som sies om POR-15. http://www.por15.com/faq.asp Hei! Jeg tenkte bare å foreslå mitt eget produkt. Rust Bullet. Se hjemmesiden min, http://www.rustbullet.no og den amerikanske siden, http://www.rustbullet.com Der ser du bl.a. tester mot POR-15. Ellers kan man jo som du selv foreslo, søke rundt på amerikanske forum, Rust Bullet har eksistert i USA noen år nå, og begynner å bli ganske kjent der borte. Et raskt søk på altavista ga meg blant annet denne siden: http://www.grmotorsports.com/board/viewtopic.php?t=9458 Søk gjerne selv, finner du steder som sier at Por 15 er bedre enn Rust Bullet, så si gjerne ifra. Rust bullet trenger ingen metal prep eller lignende, kun avfetting. Har selv brukt Por 15 før jeg begynte å importere Rust Bullet selv, og jeg er enig i at det er et bra produkt, men det er en grunn til at jeg begynte å importere Rust Bullet. Det sitter utrolig mye bedre, tåler utrolig mye mer og ikke minst, det tåler sollys. Av ulemper er det ikke flere enn at Rust Bullet hefter så bra at du ikke får det av huden før etter en 10 dagers tid, hvis det tørker. Hvis noen har lyst til å prøve, så send meg en PM, vi har noen små billigbokser til 95 kroner. Jeg kan betale porto. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
240GL Skrevet September 13, 2005 Rapporter Share Skrevet September 13, 2005 Ja for all, del, Rust Bullet er sikkert et glimrende produkt. Grunnen til at jeg anbefalte POR-15 er rett og slett fordi det er det jeg selv har gode erfaringer med. Produktet du selger har jeg ikke hørt om før, men det er sikkert min feil. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Torodd Skrevet September 16, 2005 Rapporter Share Skrevet September 16, 2005 Et godt grunnarbeid er selvfølgelig veldig viktig, og flere gode metoder er nevnt. Her på sørvestlandet har jeg erfaring for at ingenting slår sandblåsing. Reparasjoner jeg gjorde da jeg bodde i Tromsø med smergel og sinkgrunning og som holdt i årevis der, begynte å boble opp igjen etter bare et par år i Stavanger-klimaet. Der du ikke kommer til for å sandblåse, bør du velge grunninger som ikke er så kresne på om absolutt all rust er fjernet. Den desidert beste rustmalinga jeg har vært borti i så måte er POR-15. Etter to-tre strøk er området forseglet med et glasshardt malingslag som verken luft eller vann trenger gjennom. Stoffet forbinder seg kjemisk til metallet og vil ikke flasse seinere. Men det er litt mer arbeid med dette enn med andre stoffer: Først må metallet renses med Metal-Ready, deretter vaskes med Marine Clean, og først da kan POR-15 påføres. Siden det blir så glasshardt, bør evt. toppstrøk (f.eks. Tectyl) påføres like før det tørker helt, for best binding uten å måtte slipe først. Dette er ikke bare reklameprat, bare søk på diverse internasjonale bilfora etter hva som sies om POR-15. http://www.por15.com/faq.asp Jeg har kjøpt POR-15 og metal- ready, fant ikke Marine Clean på gasolin.no hva gjør Marine Clean?? etter jeg har pusset vekk rusta skal jeg da ta på metal ready?? hvor lenge skal dette ligge der??, skal d tørke inn?? skal jeg ta por 15 rett på mettalet etter dette, ikke grunne eller noe først??så legge tektyl?? Siter BMW 320ia m-teck Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
240GL Skrevet September 16, 2005 Rapporter Share Skrevet September 16, 2005 I flg. instruksjonene skal man først bruke Marine Clean, som er en avfetter. Min erfaring er at POR-15 er litt følsom på dette punktet, så jeg bruker MC nøyaktig etter bruksanvisningen (dvs. først MC, deretter skylle med vann). Etterpå påføres Metal Ready, som har etsende egenskaper. MR nøytraliserer rusten, og etterlater en sinkoverflate. Når metallet er tørt etter denne behandlingen bruker jeg POR-15. Ellers er det gode instruksjoner i FAQ'en på POR-15s hjemmeside, samt i de instruksjonsarkene som kan lastes ned som pdf-filer. -- Step 1 - MARINE CLEAN® DEGREASER MARINE CLEAN®, is a water-based industrial degreaser used for removing all visible oil, grease, soil, dirt, and other soluble contaminants from machinery parts, turbine blades, diesel engines, compressors, transformers, bulkheads, deck plates, bilge areas; removal of oily deposits found in closed systems such as air conditioning, boiler tubes, compressor lines, heat exchangers and coils; removal of light distillates, mineral oils, heavy grease, and all metal surfaces. After using MARINE CLEAN®, thoroughly rinse with clean water and allow to dry prior to using METALREADY ®. Step 2 - METAL READY ETCHING SOLUTION After thoroughly degreasing metal surface with MARINE CLEAN®, apply METAL-READY® to both neutralize any rust and etch any clean bare metal. METAL-READY® gently etches metal, creating an ideal anchor pattern for coatings such as POR-15®, while simultaneously leaving a zinc phosphate coating to insure chemical bonding of paint and steel. Avoid other preps that may leave harmful residues which prevent proper adhesion. METAL-READY® is not caustic, corrosive, toxic or flammable. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest //TCCW Skrevet September 16, 2005 Rapporter Share Skrevet September 16, 2005 Og for all de, ikke bruk spillolje i dører / kanaler. Dette vil kondensere og spre giftige gasser inni bilen som di vil sitte å puste inn. Bruk profesjonelle rustbeskyttelsesprodukter, eller lever bilen inn til proffe verksteder. De kommer inn overalt. Tuff Kote (Dinitrol) verksteder har sprøyteskjemaer for hver bil og kommer til overalt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.