Gå til innhold

Kasseråd til lukket kasse

Ranger emnet

soundlord

Anbefalte innlegg

har nå kjørt disse:Zachry BX-P12 en stund i 94 liters bassreflex med 2 stk 3" porter.

Disse står i ein audi 80 1.8 i s 90 mod.Med bensintank bak settet :fire: .Spiller igrunnen greit nok.Men syns ikke det kommer så mye trykk inn i bilen.elementene og aeroport rørene står vendt mot bakluka.Trykker gått baki bagasje rommet.I hatt hylla er det montert 2 stk 4" rør for å få lyd inn i bilen.( Disse står fritt og har ikke noe forbindelse med kassen) Nå tenker jeg å prøve lukket kasse på 33 liter pr bass med magnet vendt ut av kassen.Mange sier at lukket spiller mye bedre i min bil og andre med tank bak setet.Hva mener folket om det?vil det spille bedre enn med bassrefleks kassa?

Den nye kassen blir totalt 66 liter.Har lyst til å ha magneten ut av kassa.da snur man polaritet ikke sant?Burde jeg ha skillevegg i kassen?hadde ikke det på refleks kassa,men syns de dytter hverandre litt.

Hvordan er det med dypbass og lukket kasse?har lite erfaring med lukket kasse,siden jeg latid har brukt refleks løsningen.

Vil dette bli bedre,eller er det bare bortkastet arbeid og penger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

behøver ikke nødvendigvis å bli noe bedre, for det kommer litt an på elementets spesifikasjoner osv. noen elementer er best egnet for lukket, og andre er mest egnet for portet.

med en portet kasse som er riktig bygd spiller du 3dB høyere enn en lukket, så du vil antageligvis spille lavere med lukket.

du trenger ikke nødvendigvis å bytte om fasen på elementene heller, er vel bare å høre hva som blir best tror jeg. jeg har aldri hatt behov for å vende fasen på subben min i allefall. men du hører vel hva som blir best tror jeg. men har du allerede testet, så er det bare å bytte om for at det skal bli likt som det det er nå.

men en ting du kan prøve først, spill relativt høyt, så lukker du opp døren og hører om du får mere trykk i bilen da eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

behøver ikke nødvendigvis å bli noe bedre, for det kommer litt an på elementets spesifikasjoner osv. noen elementer er best egnet for lukket, og andre er mest egnet for portet.

med en portet kasse som er riktig bygd spiller du 3dB høyere enn en lukket, så du vil antageligvis spille lavere med lukket.

du trenger ikke nødvendigvis å bytte om fasen på elementene heller, er vel bare å høre hva som blir best tror jeg. jeg har aldri hatt behov for å vende fasen på subben min i allefall. men du hører vel hva som blir best tror jeg. men har du allerede testet, så er det bare å bytte om for at det skal bli likt som det det er nå.

men en ting du kan prøve først, spill relativt høyt, så lukker du opp døren og hører om du får mere trykk i bilen da eller ikke.

Om jeg åpner døra så rister taket på bilen.Ble litt mere trykk med takluka åppe.Men syns det funker dårligere med dørene åpne i bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da ville jeg kanskje i første omgang prøvd å tunet kassen noen få Hz oppover og sett om kanskje det hjalp. vet at man kan få det problemet med at man, spesielt på dypbassen, mister trykket i bilen når man skrur opp, og får det tilbake igjen først når man lukker opp en dør/vindy/takluke hvis man har tunet kassen for lavt. kan jo være værd et forsøk å bare kappe litt av portene før du bygger nye kasse?

men er sikkert noen andre her som kan hjelpe deg mer når det gjelder det enn meg tror jeg, for er ikke så kjent med akkurat det der enda selv.

har vel hatt litt problemer med det jeg også, men ser ut til at jeg har fått orden på det med den kassen jeg har nå. spilte 125dB+ på 20Hz med en kasse som var tunet til ca 40Hz, så kan ikke klage egentlig tror jeg. har tunet den på nytt nå, så blir morsomt å se hvordan den blir når jeg får tilbake elementene til helgen. *be om at de kommer som avtalt* :pray

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da ville jeg kanskje i første omgang prøvd å tunet kassen noen få Hz oppover og sett om kanskje det hjalp. vet at man kan få det problemet med at man, spesielt på dypbassen, mister trykket i bilen når man skrur opp, og får det tilbake igjen først når man lukker opp en dør/vindy/takluke hvis man har tunet kassen for lavt. kan jo være værd et forsøk å bare kappe litt av portene før du bygger nye kasse?

men er sikkert noen andre her som kan hjelpe deg mer når det gjelder det enn meg tror jeg, for er ikke så kjent med akkurat det der enda selv.

har vel hatt litt problemer med det jeg også, men ser ut til at jeg har fått orden på det med den kassen jeg har nå. spilte 125dB+ på 20Hz med en kasse som var tunet til ca 40Hz, så kan ikke klage egentlig tror jeg. har tunet den på nytt nå, så blir morsomt å se hvordan den blir når jeg får tilbake elementene til helgen. *be om at de kommer som avtalt* :pray

Når du sier det,er faktisk røra 4 cm for lange begge to.hehe.Tok sjangsen på at røret skulle være 5 cm uten porter,men var visst total lengden som skulle være 5 cm.har ikke gjort noe med det enda.huff,noen ganger er jeg helt borte;)skal prøve å kappe til rett lengde før jeg bygger ny kasse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hemm..

Jan Erik, når lyden blir høyere om man lukker opp en dør eller et vindu, er det ikke FORDI kassen er tunet for lavt, men det kan være nettopp da man merker det best. Det at lyden blir lavere kommer av utfasing, og er der hele tiden for gitte frekvenser, uavhengig av hvordan kassen er konstruert og hvilken tuningfrekvens denne har.

Det som HAR noe å si for utfasingen, er bilens utforming og kassens lokasjon/retning i bagasjerommet.

Har eksperimentert med dette utallige ganger :) Hvis man plasserer kassen rett i bilen, vil man ofte kunne oppleve HØYERE lyd når man LUKKER dørene, i forhold til når man spiller med dem åpne.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kappet rørene til anbefalt lengde.Men det som skjedde da var at det kom en blåselyd værre en verst???Total lengden er 5 cm nå,men det var ikke åpenrom mellom aeroportene lengre.Var bedre før.da var det ikke noe blåselyd i det heltatt.Nå plystrer den å hyler som bare det.tror jeg setter på 5 cm rør mellom slik det var før.spilter klart da iallefall....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hemm..

Jan Erik, når lyden blir høyere om man lukker opp en dør eller et vindu, er det ikke FORDI kassen er tunet for lavt, men det kan være nettopp da man merker det best. Det at lyden blir lavere kommer av utfasing, og er der hele tiden for gitte frekvenser, uavhengig av hvordan kassen er konstruert og hvilken tuningfrekvens denne har.

Det som HAR noe å si for utfasingen, er bilens utforming og kassens lokasjon/retning i bagasjerommet.

Har eksperimentert med dette utallige ganger :) Hvis man plasserer kassen rett i bilen, vil man ofte kunne oppleve HØYERE lyd når man LUKKER dørene, i forhold til når man spiller med dem åpne.

:)

Syntes du er rimelig bastant i dine uttalelser til bare å ha delvis rett.

Vet du hva en utfasing er?

Dette er ikke ment som drittslenging, men siden du er så bastant i ditt svar, vil jeg gjerne vite litt om bakgrunnen for svaret.

mvh

Glenn

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen her som har prøvd både lukket å portet kasse som har tank bak sete og ganske lydtett bil?Hva spilte best?

Bilen din er noe møkk å få en subwoofer til å funke tilfredstillende i. Eneste som kan gi ok resultat i bilen din, er en velkonstruert båndpasskasse hvor rørene stikker opp i hattehyllen, men som vi alle vet er båndbass konstruksjoner vriene å få til skikkelig om du ikke vet hva du driver med.

Mitt råd er egentlig å gi blaffen i hele subben, og heller bygge om dørene dine forran med doble 6,5" i hver dør. Det vil gi merkbar forskjell lydmessig.

mvh

Glenn

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilen din er noe møkk å få en subwoofer til å funke tilfredstillende i. Eneste som kan gi ok resultat i bilen din, er en velkonstruert båndpasskasse hvor rørene stikker opp i hattehyllen, men som vi alle vet er båndbass konstruksjoner vriene å få til skikkelig om du ikke vet hva du driver med.

Mitt råd er egentlig å gi blaffen i hele subben, og heller bygge om dørene dine forran med doble 6,5" i hver dør. Det vil gi merkbar forskjell lydmessig.

mvh

Glenn

Båndbass tar jeg ikke sjangsen på;)Hm,hva om man skaffer seg et sykt element da?Har skaffet meg ok høytalere i dørene,men syns ikke det holder liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Båndbass tar jeg ikke sjangsen på;)Hm,hva om man skaffer seg et sykt element da?Har skaffet meg ok høytalere i dørene,men syns ikke det holder liksom.

BåndPASS, ikke båndbass ................he he

Nei det er vanskelig å lage en skikkelig båndpasskasse.

Jo "sykere" element du kjøper, desto mer bortkastet blir det. Du vil fortsatt ha de samme problemene. Mitt råd er derfor fortsatt, enten båndpass, eller doble 6,5" i dørene, eventuelt enkel 8".

mvh

Glenn

Lenke til kommentar
Del på andre sider