Gå til innhold

Lest nye Autofil??

Ranger emnet


Viko

Anbefalte innlegg

Jada! Her var det litt av hvert av subtile insinuasjoner og innøvd retorikk; misforstå meg rett: det hele handler om å ha litt fokus på det man bedriver. Autofil ble startet opp med lånt konsept fra BBC's Top Gear, som ikke er uvanlig da NRK og BBC har et ganske tett samarbeid. Rammen i utgangspunktet var vel Bil/MC, men ble fort utvidet til andre motoriserte farkoster, noe jeg husker ble tatt ille opp blant medlemmene på det gamle forumet til Autofil. Hvorfor båter, scootere o.l. ble implementert kan man vel bare relatere til enten eksterne næringsinterresser eller NRK's ledelse som ville ha et bredere spektrum. Spørsmålet er da: hvis Top Gear har klart å utelukke eksempelvis maritime objekter siden 1977(hvis vi utelukker et og annet hangarskip), hvorfor kunne da ikke Autofil gjøre det samme?

Hvis konseptet skal på død og liv inneholde alt som er motorisert her i verden, varer vel ikke lenge før vi får hele episoder dedikert til "Gressklippere vs BMW M3: The long awaited Duel!" el. "Fønere for folket!"! ;)

Jeg er nok temmelig pirkete her kan skjønne, men når jeg først betaler den dømrade lisens-avgiften, har jeg også rett til å skrike meg blå i trynet over hva jeg blir servert - og jeg vil heller ha en fet drifte-konkurranse mellom "proletariske" bilmerker som Ford og Volvo enn et kvarter fylt med Larsen som pløyer blåmyra i en 2 millioners cruiser...

 

Og ja, "auto" er forkortelse for automobil, eller rett og slett det vi kaller "bil" her på bygda. :boxing

- '94 Volvo 945 TIC 197hk

 

Drive it like you hate it!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Motorhead og dere andre som klager på autofil:

 

Jeg må nesten spørre om dere husker NRK's tidligere bilprogram "Grønt lys"? De som testa Dodge Viper da den kom, og som kjørte Supra mk4 på en GRUSVEI for å vise at den kunne spinne? Tenk tilbake på autofil, og alle de gromme kjøretøyene de har testa.. Greit. J.E.Larsen er ikke et leksikon av bilkunskap, og er ikke den råste sjåføren heller. Men tror dere virkelig noen andre hadde fått til det samme? Å starte opp et ukentlig bilshow i trauste triste Norge? Jeg syns han gjør en ypperlig jobb. Reportasjene hans er vellagde, og har hatt mye klassikere. Gammel 911, mustang 390gt, diverse ferrari, Lamboer, Lotus-Cortina, Sierra mk1 Cosworth, etc. Til og med en granada! Hvis ikke det var for bredden i reportasjene ville ikke autofil hatt like mange seere... Noe som ville ledet til dårligere bevilgninger, dårligere sendetid etc. Og dere ville sittet igjen med et møkkaprogram som tja.. F-eks "grønt lys"

 

Skal dere se et virkelig dårlig bilprogram, så slå på TV-Vestfold og se deres AutoTema.... Etter det, tror jeg nok dere vil forstå hva det er Jan Erik Larsen har fått til.

 

For de av dere som fremdeles er helt låst, foreslår jeg at dere slår av tv'n, så dere slipper å blir irritert, eller holder kjeft til dere har laget noe bedre..

_________________________

'69 Lincoln MKIII, '79 Ford Mustang, '94 Toyota Supra SZ, '94 Toyota Levin gt-apex 20v, '68 Gilbern Genie, 74 Datsun Cherry

Lenke til kommentar
Del på andre sider

..det hele handler om å ha litt fokus på det man bedriver.

 

Tror fokusen ligger akkurat der den skal ligge hos JEL & co. Et mer "riktig" produkt, med en såpass liten kundegruppe skal det mye til å lage. Det appellerer til og med til muttern - hun ekke spes gira på bil og motor.

 

Autofil ble startet opp med lånt konsept fra BBC's Top Gear, som ikke er uvanlig da NRK og BBC har et ganske tett samarbeid.

 

Betyr dette at det må være en kopi?

 

..men ble fort utvidet til andre motoriserte farkoster, noe jeg husker ble tatt ille opp blant medlemmene på det gamle forumet til Autofil. Hvorfor båter, scootere o.l. ble implementert kan man vel bare relatere til enten eksterne næringsinterresser eller NRK's ledelse som ville ha et bredere spektrum.

 

Nettopp - et bredere spektrum. Kan ikke tenke meg at Autofil hadde fått såpass mye sendetid og blest hvis ikke det var for at de hadde mange seere.

 

Spørsmålet er da: hvis Top Gear har klart å utelukke eksempelvis maritime objekter siden 1977(hvis vi utelukker et og annet hangarskip), hvorfor kunne da ikke Autofil gjøre det samme?

 

Nok en gang: hvilken rolle spiller det hva Top Gear driver med? Om programmet er bygget over samme listen betyr det ikke at NRK på død og liv behøver å kopiere TG. Jeg føler at min bilinteresse ligger noe over snittet. Jeg er allikevel interessert i båter. Det plager meg derfor ikke nevneverdig at JEL tester en og annen båt i ny og ne. Klart, skal påstå at jeg jubler hver gang han tøffer av gårde i en 23 fots snekke.. Men at man trekker paralleller mellom de to grenene er vel ikke helt unaturlig?

 

Hvis konseptet skal på død og liv inneholde alt som er motorisert her i verden, varer vel ikke lenge før vi får hele episoder dedikert til "Gressklippere vs BMW M3: The long awaited Duel!" el. "Fønere for folket!"!

 

De har heldigvis klart å styre klar av dette foreløpig. La oss håpe dette ikke blir et tema i nærmeste fremtid.

 

når jeg først betaler den dømrade lisens-avgiften, har jeg også rett til å skrike meg blå i trynet over hva jeg blir servert - og jeg vil heller ha en fet drifte-konkurranse mellom "proletariske" bilmerker som Ford og Volvo enn et kvarter fylt med Larsen som pløyer blåmyra i en 2 millioners cruiser...

 

Helt greit. Jeg vil ALLER helst at Autofil KUN skal handle om det som skjer på Gatebil i mai, juli og september.. men jeg skjønner at dette blir en smule snevert - og kanskje ikke hva resten av Norge vil ha. Det er tross alt noen andre som betaler lisens enn deg og meg (alternativet er jo å titte på Kanal Motor - der kan du stemme frem det du selv ønsker å se! Sikkert mye mer drifting enn på Autofil også).

 

"auto" er forkortelse for automobil, eller rett og slett det vi kaller "bil" her på bygda.

 

Sant, men som med eksempelvis Discovery Channel, på tross av hva navnet skulle tilsi - handler ikke kanalen kun om å dra på oppdagelsesreise eller finne ut nye ting.. eh, den var litt tørr.. :) Poenget mitt er at Autofili går mere på å like motor og fremkomstmidler, ikke bare bil. Jeg har jobbet med (og digget) motorsykkel mye lenger en jeg har drevet med bil, men ville allikevel havnet i båsen Autofil før jeg la vekk skinndressen og fant frem kjøreskoene.

 

Det høres ut som om du har det du trenger i Top Gear. Hvorfor gidde å irritere seg over Autofil?

 

-

Henrik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er så typisk NORSK. Når det endelig har kommet et tiltak for folk med bildilla, så klager vi faen meg på det også. Man må jo ta programmet for hva det er. Det er underholdning og ikke et infoprogram for altvitere som det er veldig mange av på forumet. Det han har klart med autofil er somsagt imponerende og er vel det eneste bilprogrammet vi har i Norge (utenom tv2 hjelper deg). Hvis det er så JÆVELIG å se på så ikke gjør det og slutt klag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er jo dumt av Jan Erik å avsløre at han ikke skjønner hvilke krefter som bor i CCR`n. Han klarer å låse bakdekkene på tørr asfalt fordi han slipper clutchen for fort. Og litt tidligere i artikkelen klager han på at han ikke fikk kjøre i 300km/t når asfalten var våt.....

x Audi 90 -84 2.2E

x Vw Golf 2 -87 1.6

Audi 80 1.8cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes Autofil er et underholdende program jeg, og krever ikke mere av programmet... Det finnes jo ikke noen alternative norske programmer på riksdekkende... Eneste norske bilprogrammet jeg kan huske fra før er kna hjulspinn som gikk på tv2 tror jeg. Autofil er uendelig mye bedre enn hva dèt var i allefall..

Bladet har jeg kun kjøpt ett utav, så det uttaler jeg meg ikke om..

Gidder ikke betale i dyre dommer for å lese artiklene på glanset papir når jeg stort sett kan lese det samme gratis på internett..

 

Tommy Rustad kan å ratte bil, men er jo ikke sikkert han egner seg som programleder for det..

 

The Edge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jan Erik Larsen burde legge ned bilgreine sitt.

Han har jo ikke peiling på bil,Kan heller ikke kjøre bil.Dette i tillegg til den dustete oppførselen gjør Autofil til ett dritt program med unntak av kjøringa til Tommy Rustad :fuckme2:

Jan Erik er litt som Jeremy Clarkson, men forskjellen er at Jeremy har 25 års forsprang, gi ham litt tid... :) James May var heller ingen veldig god biljournalist da han begynnte i Tåpp Geah i 2003, husk det, nå er han av de beste :)

 

Tommy Rustad må vel til sammenligning være the Stig? :P

 

Edit: Glemte mitt største ankepunkt med Jan Erik: Han liker ALLE biler! Han er helt ukritisk ffs.. Om han hadde hatt samme holdninger som JC, kunne kanskje folk tatt råd fra reportasjene hans.. :(

Sosialdemokratisk liberalkonservativ realist med kamera.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår