Go-carter Skrevet August 28, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 28, 2005 Iogmed jeg _helst_ vil ha lydkvalitet, så lurer jeg på hvordan jeg bør rette diskantene, børe de være rettet mot meg og passasjeren, eller mot taket? Og sub'ene fra komponentsettet til biltema, siden de er 6,5", så går det med to under dash'en, burde det gå? Siter 928 FL-612 7/CBR1100XX Serie 3 City 2+2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jalla Skrevet August 28, 2005 Rapporter Share Skrevet August 28, 2005 Siden du planlegger skikkelige saker når gryna kommer rullende er det jo bedre med noe lyd enn ingenting, men kjøp heller noe brukt om du finner det ;) Vinklingen av elementene kan du eksperimentere litt med, men prøv med følgende: Monter diskanten over mellomtonen. Sikt inn mellomtone og diskant inn slik at en tenkt linje fra sentrum av elementene krysser hverandre mellom nakkestøttene i ørehøyde. Følger du lista jeg mekka lengre opp har du iallefall en logisk rekkefølge å forholde deg til. Less is more og kvalitet over kvantitet er også etpar stikkord å legge seg på minnet :) Siter Ut på tur - signatur... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Go-carter Skrevet August 28, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 28, 2005 okei, regner å bli ferdig med forma i løpet av uka, så med litt god tid håper jeg å få støpt dash'en i løpet av 2 uker :D Skal eksperimentere litt med diskanten ja:D Ellers takk for mage kloke svar fra dere alle :D :magic (også et av de forhåpentligvis siste n00b spm: hva betyr "vas"? Står vas 9,4l) elns på biltemasia, er det volum på kassa? alacocaina Siter 928 FL-612 7/CBR1100XX Serie 3 City 2+2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
VeGGiz Skrevet August 28, 2005 Rapporter Share Skrevet August 28, 2005 Ville, som jalla sa, enten kjøpt noe brukt eller kjøpt dynabel frontsett istedet for de hos biltema. Siter R-line 19 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Go-carter Skrevet August 31, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 31, 2005 Siden jeg har _ekstremt_ dårlig tolmodighet, endte det med en tur til biltema i dag :P Ser faktisk ganske bra ut, står ikke biltema noen steder :D Men det som var litt "nedtur" er jo at det bare er 60W, eller holder det? :S(hver woofer er oppgitt til max 60w, 85db og 4ohm) Siter 928 FL-612 7/CBR1100XX Serie 3 City 2+2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jalla Skrevet August 31, 2005 Rapporter Share Skrevet August 31, 2005 Det er rævva saker, men du falt for egen utålmodighet denne gangen. Se på det som en billig lærepenge, hehe :hammer Blir nok bedre saker å få når du får litt å handle for, da blir det så bra atte ;) Siter Ut på tur - signatur... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jan Erik Johansen Skrevet August 31, 2005 Rapporter Share Skrevet August 31, 2005 (også et av de forhåpentligvis siste n00b spm: hva betyr "vas"? Står vas 9,4l) elns på biltemasia, er det volum på kassa? alacocaina Definitions: Re Electrical resistance of voice coil Fs Resonant frequency of loudspeaker moving mass (in free air) Qes Electrical Q of loudspeaker Qms Mechanical Q of loudspeaker Qts Total Q of loudspeaker Vas Equivalent air volume of moving mass suspension http://sound.westhost.com/tsp.htm edit: står mye her som kan være veldig nyttig å vite for mange. :) http://sound.westhost.com/articles.htm Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TransMedia Skrevet August 31, 2005 Rapporter Share Skrevet August 31, 2005 Er det lov å spørre om tanken bak bilvalget? Skal den brukes til terrengkjøring, hverdagsbruk eller gårdsplasscruising? Å få lydkvalitet i en stillestående cab kan være utfordrende nok, i en åpen Lændis-kriger bortetter veien i 80 km/t ser jeg endel andre problemer i tillegg. :D Men er definitivt et spennende prosjekt! :thumb Siter www.transmedia.no www.transthule.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Go-carter Skrevet September 1, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 1, 2005 ikke bilvalg her nei, "låner" den av onkelen min som førstebil... :hammer :fire: Siter 928 FL-612 7/CBR1100XX Serie 3 City 2+2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mr. SQ Skrevet September 1, 2005 Rapporter Share Skrevet September 1, 2005 hehe, enda et n00b spm, i DETTE settet fra biltema, hvor det er 2 subber og 2 diskant, hvor bør jeg montere sub'ene? Dette settet innholder overhodet ingen subber. Et element med betegnelsen subbass, er laget for å flytte større mengder luft ved dypere frekvenser. Dette settet inneholder bassmellomtoner og diskanter. mvh Glenn Siter Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mr. SQ Skrevet September 1, 2005 Rapporter Share Skrevet September 1, 2005 Det er rævva saker, men du falt for egen utålmodighet denne gangen.Se på det som en billig lærepenge, hehe :hammer Blir nok bedre saker å få når du får litt å handle for, da blir det så bra atte ;) Dette syntes jeg var slemt sagt Yngve....................he he Disse settene fra Biltema konkurrere lett med flere komposett på markedet opp mot 2000 kr. Dem er overhodet ikke noe værre enn annet OEM produset utstyr man finner fra flere kjente merker. Dem som i så måte hevder at det er bedre å kjøpe et dynabel komposett, vet lite om hva dem prater om. Det finnes masse bilstereo på markedet i dag som er værre enn det du får på Biltema, også fra større merker. mvh Glenn Siter Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jalla Skrevet September 1, 2005 Rapporter Share Skrevet September 1, 2005 Skal bli snillere fremover Glenn :D Tror nok uansett at Go-Carter har en hyggelig overraskelse i vente om han spanderer 2 - 3 laken på skikkelige saker senere. Altså ikke de merkene Glenn sikter til over, men ting som ikke er produsert i Asia ;) Siter Ut på tur - signatur... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ePiFaNT Skrevet September 1, 2005 Rapporter Share Skrevet September 1, 2005 Altså.. Nå fikk jeg en ubendelig trang til å presisere at ting som kommer fra asiatiske land slett ikke trenger å være noe dårligere enn ting som er produsert hverken i USA eller Europa. Både Kina, Japan, Taiwan osv. besitter svært mange meget dyktige ingeniører og konstruktører. Det bør holde å ta en titt på noen av produktene som har sin opprinnelse fra disse områdene. For det å lage Hifi, det kan dem. Men jeg er helt enig i at mye av det som produseres også er noe billig svineri man bør holde seg unna. Kvalitetssikring og konsistente produksjonsrutiner er også ofte noe de ikke bryr seg så veldig mye om... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jalla Skrevet September 1, 2005 Rapporter Share Skrevet September 1, 2005 Joda, for all del. Skulle kanskje presisert at dette var ment som en kommentar (ikke ondsinnet for all del) rettet til Glenn enn en generell uttalelse. Så jeg er enig med deg ePiFaNT og jeg regner med at Glenn Tok'an :) Sorry for OT. Ut i sola nå. Siter Ut på tur - signatur... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Go-carter Skrevet September 1, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet September 1, 2005 hehe, vet at det ikke er noen subber med, duh... jah, når jeg får litt penger så skal det bli bedre stereo ja, noen anbefalinger? hellothere Siter 928 FL-612 7/CBR1100XX Serie 3 City 2+2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg