Gå til innhold

Sharan fra helvete?

Ranger emnet


Jafo

Anbefalte innlegg

Da har vi endelig byttet ut en urkjedelig Måndeo med no' nyere.

 

NB: Siden det ikke har vært mulig å få tak i selger, lar jeg tvilen komme selger tilgode (kan jo være at både mail, telefon og mobil-telefon tilfeldigvis ble defekt rett etter at bilen var betalt..)

Legger derfor ikke ut navn på selger/firma.... (ennå... :fire: )

 

Valget falt på en '02 Sharan. Relativt godt utstyrt med 115hk Tdi, Tiptronic, Dobbel klima og ESP, selv om den mangler detaljer som el-speil, setevarme og fjernbetjent sentrallås.. (noen som har kjøpt basic-bil og krysset av for alle de dyre valgene på ekstrautstyrslista ;))

 

Var og tittet på bilen lørdag 30.07 og synes bilen virket grei nok, dårlig bremseeffekt og klima-anlegget fungerte ikke var eneste jeg kunne finne. Selger sa at vi tar service på bilen og bytter klosser/skiver, og etterfyller AC-anlegget før du får den.

Greit nok, tenkte jeg og vi skrev kontrakt.

Estimert levering var i slutten av uka.

I løpet av uka hadde jeg kontakt flere ganger med selger, hvor han blandt annet sa at de ikke kunne finne noe i serviceheftet for bytte av registerreim, slik at de ville bytte den og vannpumpa før de leverte bilen.

I hele tatt en veldig positiv opplevelse, selger ringte alltid tilbake innen ett minutt og holdt meg løpende oppdatert.

 

Så kom "slutten av uka", da fikk jeg beskjed om at de skulle få inn et lass med biler med blandt annet integrerte barneseter som skulle følge bilen. (bilen var annonsert som 5 seter, men jeg hadde i mail til selger sagt at jeg ønsket å kjøpe bilen som 7 seter, med to integrerte barneseter, dette var greit ifølge selger). Hvis jeg ventet til lørdag kunne jeg få bilen med barnesetene, greit nok..

 

Lørdag: Det viser seg at lastebilen kommer så sent at det blir upraktisk med levering den dagen.

 

Søndag: Det viser seg at de hadde fått levert feil bremseskiver, så de må byttes på mandag.

 

Mandag: Det lokale Volkswagen verkstedet hadde ikke skiver på lager, og nye måtte bestilles, med levering på...

 

Tirsdag: Sjåføren lurte pent på om han kunne kjøre bilen til Oslo på...

 

Onsdag: Selger ringer og sier at varsel for slitte bremseklosser lyser, og skal bestille time på verksted. Får bilen i 12 tia. Bilen er levert riktignok med to integrerte barneseter, men fremdeles som 5-seter. Klima-anlegget fungerer fremdeles ikke. Selger påstår å ha "lest feil" selv om jeg i mitt bud spesifiserte 7-seter, riktignok i parantes. Seter skal bli ettersendt..

Selger ringer fremdeles tilbake når jeg ringer, og lover å bestille time for klosser og AC på nærmeste Møller butikk..

Kona er gravid og kan ikke bruke bilen i varmen (pga manglende AC) så i kveldinga tar vi en lengere testtur.

Billen er veldig god å kjøre selv om jeg merker meg noen slaglyder i forstillinga, automaten girer pent, og 310 NM gir bilen akseptabelt skyv.

På vei hjem kjører vi ut fra en bomstasjon på vått føre, og har bittelitt hjulspinn, automaten legger inn 2. gir pent, men vil ikke legge inn neste gir.. blir gående på en 4000 rpm en stund. Går av gassen litt for å få den til å gire og da *smeller* den inn 3. gir så hardt at jeg slipper gassen helt i forbauselsen, og da legger den inn 4. gir like hardt. ESP'en skrudde seg også av. Får ikke skrudd ESP'en på og Automaten nekter å legge inn 5. gir. En kjapp boot senere (hehe, stoppe motor/starte igjen) så fungerte alt fint igjen. Tenkte å nevne dette for selger når han hadde booket time på..

 

Tordag: :fish

 

(Jepp, ikke en lyd fra selger)

I kveldinga sender jeg i mails form over hendelsen med automaten, men regner det fremdeles som en tilfeldighet.

 

Fredag: :fish

 

(merkelig.. ;) fremdeles ikke noe fra selger)

Ringer 4-5 ganger, legger igjen beskjed på svarer, sender ny mail med ønske om bekrefting av mottak av mail.

Ringte NAF (greit å være medlem) og hørte litt om hva jeg burde gjøre videre.

(Hint: sørg for å ha alt skriftlig ;))

 

Lørdag: :deng

 

(OK, selger kan få lov til å ha fri på lørdager,selv om det ikke var noe problem å se på bilen en lørdag. (les: intet hørt fra selger))

Opplevde igjen at automaten gikk i spinn, og dette på tørt føre uten noe form for hjulspinn, (ESP'en skrur seg av og automaten går i "*sparke*"-modus) Selv om det igjen var ved hard igangkjøring.

Går over bilen med "lupe" og setter opp en liste i mails form med feil, detaljer og mangler.:

 

Dette er de alvorlige feilene:

1) Bilen ble levert med 5 seter og ikke 7 som avtalt.

2) Klimaanlegget på bilen fungerer fremdeles ikke.

3) Automatkassa går i "nødmodus" ved hard igangkjøring.

4) Varsel for bremsebelegg lyser av og til.

 

Dette er i større eller mindre grad irritasjonsmomenter:

5) venstre dørlås er treg.

6) Høyre dørlås lar seg ikke låse opp med bilens nøkkel.

7) Skiltet bak har løsnet og falt av.

8) Parklyspære høyre foran er defekt.

9) Gummilist mellom frontrute og A-stolpe løs på begge sider.

10) Bremseklosser bak på høyre side tar bare på 50% av skiva.

11) Slaglyder i forstilling ved kjøring over fartsdumper/ujevn vei.

12) Steinsprut med antydning til rust i overkant av frontruta.

 

(og da har jeg ikke tatt med detaljer som steinsprut og tilsvarende)

Skriver videre i mailen at vi er klar over at dette er en brukt bil og at man må forvente litt på en 3 år gammel bil, men at dette var langt i overkant av det akseptable (på en bil til tross alt en kvart mill)

Tilbyr oss også å heve kjøpet uten ekstra kostnad for noen part.

 

Søndag: :deng

 

(OK, det er søndag (les: intet hørt fra selger)

 

Mandag: :deng

 

(OK, klokka er ikke mere enn så vidt over 10:00 (les: fremdeles intet hørt fra selger))

 

Historien fortsetter...

 

Hvis jeg ikke får tak i selger idag må jeg gå videre med advokaten til NAF, http://www.dinside.no, Motor eller annet "passende" medie ;)

 

:fire:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det bestillt time (av selger) hos min Møller forhandler, for sjekk av automat og bremser :)

Har også booket time hos Autoutrustning for sjekk av AC, og selger har lovet å sende rekvisisjon for eventuelle reperasjoner :):)

 

Oppsummeringsmailen min ser ut til å på en eller annen merkelig måte "forsvunnet" i cyber-intet (selv om loggen fra mailserveren viser at alt er levert til riktig server i andre enden ;))

 

Grunnen til at han ikke hadde svart var at han hadde vært på "båttur" i helga.

 

Historien fortsetter i morgen...

(og deretter ikke før 2.september, når Møller hadde tid...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faen, kjipt nå slikt skjer...

 

Men, siden det er en VAG, og xen ikke er så gammel, så burde du får fikset endel på fabrikkgarantien (Veit at de sier den bare har to år eller noe, men det er et eller annet med kjøpsloven som sier at om en vare er beregnet å holde i mer enn 2 år, så har man 5 års reklamasjonsfrist). Jeg hadde en Audi jeg hadde litt problemer med, og den fiksa Auto E-18 uten å mukke, selv om den aldri var kjøpt der.

 

Disse tre burde du få ordnet uten problemer

 

2) Klimaanlegget på bilen fungerer fremdeles ikke.

3) Automatkassa går i "nødmodus" ved hard igangkjøring. (sikkert noe galt med hjernen.

4) Varsel for bremsebelegg lyser av og til. (kan jo bare være feilmonterte klosser, evt er det føleren som er gåen, er det siste burde VAG dekke dette)

 

Dette kan høres ut som om det er det samme som jeg hadde på min A4, stabstagsforinger?

11) Slaglyder i forstilling ved kjøring over fartsdumper/ujevn vei.

 

Edit, så nå at du kan være intr i å heve kjøpet, så da er det kanskje ikke så aktuellt å fikse disse tingene.

 

Bare vær klar over at selger ifølge kjøpsloven har rett til å forøke å utbedre feilen, evt tilby deg en tilsvarende vare før kjøpet heves.

 

(og du, jeg er ikke noen ekspert, hverken på bil eller det juridiske rundt bilkjøp, så dette er i stor grad bare høyt-tenking om du skjønner hva jeg mener. Vil du at jeg skal slette innlegget er det bare å si ifra :) )

Fotobloggen min

78 Golf LS +82 Golf C

07 Passat 1,9 Tdi - 97 Vectra 1.8

x 04 A4 avant 1.8t x 03 A4 avant 2,0 x 98 A4 avant 1,8t

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om han "ikke mottok" mailen, må det vel sies at antydning om at jeg er NAF-medlem, og at jeg "ønsket skriftlig svar for framtidig referanse" muligens har hjulpet på ;)

 

Han virket idag meget ivrig på at jeg skulle bli en fornøyd bilkjøper...

 

Vi får se hva fremtiden bringer... :) :deng :boxing

 

Og ja, jeg er klar over at han har utbedringsrett (tre forsøk hvis jeg husker rett), og at jeg har krav på alternativ bil hvis utbedring tar mere enn "normal" tid.

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om han "ikke mottok" mailen, må det vel sies at antydning om at jeg er NAF-medlem, og at jeg "ønsket skriftlig svar for framtidig referanse" muligens har hjulpet på ;)

 

Han virket idag meget ivrig på at jeg skulle bli en fornøyd bilkjøper...

 

Vi får se hva fremtiden bringer... :) :deng :boxing

 

Og ja, jeg er klar over at han har utbedringsrett (tre forsøk hvis jeg husker rett), og at jeg har krav på alternativ bil hvis utbedring tar mere enn "normal" tid.

 

:)

DEt kan jo hende at den tvilen du gan han "til gode" faktisk var bra, og at han faktisk er opptatt av at du skal bli fornøyd da.

 

uansett, godt at det ser ut til å ordne seg (selv om det tar tid)

Fotobloggen min

78 Golf LS +82 Golf C

07 Passat 1,9 Tdi - 97 Vectra 1.8

x 04 A4 avant 1.8t x 03 A4 avant 2,0 x 98 A4 avant 1,8t

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulyden i forstillinga er "hundebeina" på stabilisatorstaget framme. Disse lenkearmene har kuler(ligner på opphengskuler) som fester de til stab stag og lenkearm. Som på alle VAG produkter er disse laget av stålkvalitet fra tidlig russisk motorsykkelproduksjon.... :hammer

 

Du må regne med å skifte disse ca. annet hvert år, eller altså omtrent hver 20-30.000km.....

 

VW automatkasser er kjent for å være av enda mer tvilsom kvalitet.... Kona har en Galaxy(Fords utgave av Sharanen) med automat. Denne måtte overhales i sommer. Ford/VW verkstedet ga meg overslag på ca. 50.000kr på jobben. Fikk heldigvis gjort det av en spesialist på automatkasser (Finnvik bil). De gir 2 års garanti og jobben kostet meg 31.000kr. Da bytter han ut med forsterkede deler osv. Han fortalte meg også at det i USA ble advart mot å bruke VW olje på automatkassen da denne ikke tålte varmeutviklingen i en automatkasse....

 

I tillegg fant han en software feil på girkassestyringen som hadde vært medvirkende til girkassehavariet. Etter mye leting fant han en Service Bulletin fra VW(girkassekontrolleren er VW) på at denne enheten burde skiftes. Merkelig at VW/Ford ikke har kalt inn bilen når de vet at det er en slik feil på bilen...

 

Nå har du rettnok Tiptronic kasse i din bil, denne skal være produsert av ZF og visstnok av bedre kvalitet... Men det blir VELDIG dyrt dersom denne ryker... Vet om en som fikk pris på skifting/overhaling av slik kasse på 80.000kr...

 

VAG og ordet kvalitet passer ikke helt sammen etter min mening

 

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vel forsåvidt skjønt at forstilling fra VAG er slitasjedeler ;)

Tiptronic automaten er hvertfall på Audi svindyr (180 laken), mens man får overhalt kasse fra en rundt 30k (gjør et søk på Tiptronic på VACN ;))

 

AC'en skal repareres av Autoutrustning til mandag, de fant lekasje i AC-radiatoren, og seff hadde jeg modellen med filter i radiatoren slik at reprasjonen koster rundt 9k, godt jeg slapp den :)

 

Sharan uten AC er hett på solrike dager, STOOOORE skråstillte ruter slipper inn myyyye sollys...

 

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en feil i styringa på triptronic-kassa på den siste a4'n min...

 

Motoren fikk liksom ikke beskjed at den skulle dra igang noen ganger... Litt skummet i kryss når du får gitt på litt, også tråkker du gassen videre inn, med det resultat at bilen stopper på 1200 rpm...

 

Pris på delen 12000 (en eller annen styringsdel) pris på jobben 10000

 

Godt det var en garantisak

Fotobloggen min

78 Golf LS +82 Golf C

07 Passat 1,9 Tdi - 97 Vectra 1.8

x 04 A4 avant 1.8t x 03 A4 avant 2,0 x 98 A4 avant 1,8t

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår