Gå til innhold

bensin priser

Ranger emnet


MercFreak

Anbefalte innlegg

Fem harde fakta slik jeg opplever bensinprisen:

 

1: Bensinprisen skal opp mye mer i nær framtid! Årsaken er manglende leveranseevne på verdensparkedet samt usikkerhet rundt reserver i forhold til behovet. Ikke se bort fra bensinpris på opp mot 20 kr. i løpet av et par år!

Og ja, staten tjener rått på disse inntektene, men er det bedre at det fossile brenselet brukes opp før vår generasjon er omme? USA har mye av skylden for at bensinprisene stiger fordi de har et enormt behov for olje (ca 40% av verdensproduksjonen) og fordi de allerede idag har problemer med å dekke behovet (må ut i verden for å røve til seg nye oljeforekomster).

 

2: Bensinprisen er som nevnt tidligere i tråden ikke høy i forhold til generell pris og lønnsvekst. Faktisk så er det mye billigere å kjøre bil enn kollektivt (hvis du ser bort fra faste avgifter til bil).

F.eks. er det billigere for meg å kjøre en Volvo på 1400 kg til Gol enn å ta tog eller buss; tenk på det folkens!! (20 mil = 200 kroner vs. 300 kroner for tog)

 

3: Når man ser på trafikkveksten på veiene er det lite som tyder på at bensinprisene er urimlig høye. Det henger også sammen med punkt 2: at det ikke finnes noe godt alternativ til bilbruk.

Dessuten er vi Nordmenn flinke til å kjøre rundt i store, tunge biler som bruker mye drivstoff i forhold til andre land hvor småbiler/ scooter er mye mer utbredt.

 

4. Volvoeiere burde ikke jamre seg over bensinprisen! Dersom de synes bensinkostnadene er for høye bør de kjøre en mer bensingjerrig bil!

 

5: Å bruke bensinprisen som valgflesk (bl.a. Frp) må være den mest lavmåle måten å tilegne seg velgere på! Det finnes tross alt viktigere saker å engasjere seg med enn bensinprisen :hammer

 

 

Tilføyer denne:

http://pub.tv2.no/nettavisen/bil/article436309.ece

 

 

 

 

Ha de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 97
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

ja, en annen grunn til usa er skyld i prisen:

george bush sine terrorhandlinger rundtom i verden, skaper frykt for terror.

det gjør at man frykter fremtidig oljeleveranse blir stoppet og derfor øker verdien på oljen.

 

det er ikke som før i tiden, når det var mangel på olje..

det er pga. frykten for terror at prisen er enormt høy nå.

 

priser på 12kr, i år, er ikke å se bortifra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

syns det er sykt at det går ann med så høye priser... er jo 10 gang så dyrt som i USA...

vi av alle, bør være glad for bensinprisene, da vårt samfunn bare holdes oppe av oljeindustrien.

 

norge er bare et rikt land pga. olje.

synker oljeverdien, synker kronen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, en annen grunn til usa er skyld i prisen:

george bush sine terrorhandlinger rundtom i verden, skaper frykt for terror.

det gjør at man frykter fremtidig oljeleveranse blir stoppet og derfor øker verdien på oljen.

 

det er ikke som før i tiden, når det var mangel på olje..

det er pga. frykten for terror at prisen er enormt høy nå.

 

priser på 12kr, i år, er ikke å se bortifra.

 

KORREKT!

Men prisstigning er OGSÅ en følge av usikkerhet rundt evt. oljemangel. Hvis du leser hva de mest kjente analytikerne sier så er det slett ikke sikkert vi kan kjøre bensindrevne biler og fly om ca 20 år. Ihvertfall ikke til samme pris...

 

 

syns det er sykt at det går ann med så høye priser... er jo 10 gang så dyrt som i USA...

 

vel, hadde amerikanerne normalisert prisene (les doblet prisene), og fått ned det enorme forbruket sitt, så hadde det kanskje blitt noe olje igjen til resten av verden oxo, og på sikt stabilisert bensinprisene.

 

vi av alle, bør være glad for bensinprisene, da vårt samfunn bare holdes oppe av oljeindustrien.

 

norge er bare et rikt land pga. olje.

synker oljeverdien, synker kronen.

 

KORREKT!

På godt og ondt: Veldig positivt at Norge tjener penger på høy oljepris, men lite fremtidsrettet at Norge bygger ned / flagger ut industri og baserer sine inntekter på utelukkende oljeproduksjon. Lite framtidsrettet vil jeg si! Sverige er et mye mer produktivt land som klarer å opprettholde så bra levestandard UTEN oljeinntekter, men med en knallbra industripolitikk (bl.a. VOLVO cheers )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

V-power er vel 95 bensin med rensemidell i, slik jeg har oppfatet reklamen.

 

For v-power har samme effekt som insprut rens.

 

Har selv ikke merket forskjell.

[V]2012 Skoda Octavia RS+, Race Blue Metalic

[x]2008 Toyota Auris 2,0 D4D TTE Edition, Night Sky Black

[x]1998 Nissan Skyline R34 GT-T, Sølv perle

[x]1993 Honda Civic HB Vti, Milano Rød

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KORREKT!

På godt og ondt: Veldig positivt at Norge tjener penger på høy oljepris, men lite fremtidsrettet at Norge bygger ned / flagger ut industri og baserer sine inntekter på utelukkende oljeproduksjon. Lite framtidsrettet vil jeg si! Sverige er et mye mer produktivt land som klarer å opprettholde så bra levestandard UTEN oljeinntekter, men med en knallbra industripolitikk (bl.a. VOLVO cheers )

 

ja, jeg er også sjokkert og enig med dette.

når norge går tom for olje, er vi et u-land!!

 

hjelper lite å prise ned oljen dog, som mange folk tror.

 

for å sitere en tulling som gikk på arbeidsledighetstrygd:

"Jo mer penger aetat gir ut, jo mer penger får de neste år! Jeg skjønner ikke hvorfor de ikke bare gir ut masse penger??"..

 

han tullingen skjønte ikke at fra et eller annet sted, må pengene komme.

noen må betale skatt, for at andre skal få det gratis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svenskene sliter mer enn nordmenn med sin industri.

Norge produserer varer som holder seg godt i pris, svenskenes eksportvarer har en tendens til å synke i verdi.

Etter hva jeg kan huske etter en statistikk over statsbudsjettet er ca 14% av Norges inntekt fra oljevirksomhet. så u-land blir litt feil å si, men det vil være en merkbar nedgang i inntektene til Norge ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til dere som synes det er greit med høy oljepris for uten den raser norge..

Råoljeprisen har omtrent doblet seg de siste par årene, og bensinprisen følger med et stykke på vei. Men økningen i råoljepris er for en stor del allerede tatt ut i økt pumpepris. Nå er det endringer i prisen på raffinert bensin som slår ut.

 

– De norske selskapene følger den internasjonale bensinprisen. Men bensinprisen og råoljeprisen går ofte i ulik retning, sier generalsekretær Erik Birkeland i Norsk Petroleumsinstitutt til NTB.

 

Mer kjøring

– Bensinprisen har steget en del i den senere tid. Økningen i råoljepris er noe av bakgrunnen, men det skyldes også at vi nå går inn i kjøresesongen der det blir mer bilkjøring og etterspørsel etter bensin. Dessuten har vi hatt branner i noen raffinerier, noe som også presser bensinprisen opp. Når de internasjonale bensinprisene går opp, slår dette raskt ut også i prisene til norske bilister, sier Birkeland.

 

Det meste av det vi betaler i bensinpris – cirka 65 kroner av hver 100-lapp – er avgifter til staten. Når bensinprisen levert til pumpe går opp, øker også momsen, som fra nyttår er på 25 prosent. De øvrige avgiftene står derimot fast. Dette gjør at bensinprisen ikke øker så sterkt som råoljeprisen.

 

5 øre per dollar

Birkeland kan legge fram tall som viser at den kraftige økningen i råoljeprisen de siste par årene ikke fører til så stor økning i pumpeprisen.

 

– Som en tommelfingerregel kan vi si at en økning i råoljeprisen på 1 dollar per fat slår ut med ca. 5 øre i økt pumpepris med dagens dollarkurs, forklarer Birkeland. Da er også momsen regnet med.

 

Altså er det ikke oljeprisen som styrer bensinprisen i nevneverdig grad.

 

Et annen punkt her er vel at 65% av pumpeprisen går til staten I TILLEGG til oljeprisen..

 

Dette mener jeg er horribelt da vi allerede betaler årsavgift/veiavgift, engangsavgift, mva på kjøp av bil OG engangsavgift pluss bompenger for de det måtte gjelde..

Fotobloggen min

78 Golf LS +82 Golf C

07 Passat 1,9 Tdi - 97 Vectra 1.8

x 04 A4 avant 1.8t x 03 A4 avant 2,0 x 98 A4 avant 1,8t

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til dere som synes det er greit med høy oljepris for uten den raser norge..

 

Altså er det ikke oljeprisen som styrer bensinprisen i nevneverdig grad.

 

Et annen punkt her er vel at 65% av pumpeprisen går til staten I TILLEGG til oljeprisen..

 

Dette mener jeg er horribelt da vi allerede betaler årsavgift/veiavgift, engangsavgift, mva på kjøp av bil OG engangsavgift pluss bompenger for de det måtte gjelde..

ja, men det du må tenke på her, er at det var oljetilgang/terrorfrykt som fikk den til å stige.

 

den var feks på 9kr, så steg verdien av olje/bensin og derfor økte den.

jeg tror ingen av oss har lyst å betale mye, når vi fyller på tanken, men, det er nå bare sånn det er.

 

vi kan ikke gjøre noe med det uansett.

 

denne pris-stigningen, skylder jeg på usa og usa sin utenlandspolitikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår