Gå til innhold

Treringer i spon?

Ranger emnet

neptyr

Anbefalte innlegg

Jeg har sett flere som driver med bilstereo og showbiler, har sånne treringer i forholdsvis 12", 10", 8" osv, hvor får man tak i slike ? eller må man lage dem selv.

Og får man tak i rør i samme dimmensjoner av spon ?

Jeg skal til å bygge kasse til noen 4" frontsett, så slo det meg at et slikt rør må jo være perfekt, alternativet er glassfiber.. så jeg er veldig nysgjerrig på hvor man får tak i slike.

Noen som har noen forslag ?

Rolf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke kasse, bilstereoelementer av typen coax og komponentsett er lagd for å kunne fungere aldeles fint uten kasse, skal du ha kasse må dennes volum regnes ut før en bygger. Er det anbefalt med kasse står dette opplyst i dokumentasjonen eller selger bør ha opplyst om dette. Rør er forøvrig en meget uheldig kasseform, assymmetri er bare en fordel her.

Lag deg en feit ring som du vinkler ved å frese og/eller felle inn i dashen.

Du kan jo evt. laminere sammen noen biter MDF til ønsket tykkelse før du freser ut røret og gir sakene den formen du vil ha.

Ut på tur - signatur...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelige saker, hva slags elementer er det snakk om? Har du egen forsterker eller bruker du den i spillern? Uansett bør du ha T/S parameterne for å kunne lage en egna kasse.

Det er Magnat 102 elementer, noen små greier.

Tingen er, de gamle blaupunktene mine, noen blå 4" blingbling greier spilte bedre.. høyere iallefall :P

Bruker dem rett på spilleren, en blaupunkt.. sevilla tror jeg, husker faktisk ikke, den er dønn klar til ubytte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tja.. gadd liksom ikke teste dem på MR1507'en :X

Jeg tror IKKE det er spilleren, det er nok det er det at de henger i friluft, liksom det er 0 kasse, whatsoever. så jeg skal teste med kasse og se hva som skjer :)

Uansett, om det ikke funker, så bygger jeg bare om "kassene" til 6" og døtter inn et composett =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henger i friluft? Det er fysisk skille mellom luftmassen foran og bak membranen vel? Ellers er det ikke rart at det låter ræva :D

Og de kassene du bygger for 4" elementene vil nok garantert ike passe for evt. 6" i et komponentsett, men da kan du jo bare fjerne bunnen og la de spille i IB...

Ut på tur - signatur...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henger i friluft? Det er fysisk skille mellom luftmassen foran og bak membranen vel? Ellers er det ikke rart at det låter ræva :D

Og de kassene du bygger for 4" elementene vil nok garantert ike passe for evt. 6" i et komponentsett, men da kan du jo bare fjerne bunnen og la de spille i IB...

Derfor de må bygges på en lur måte, slik at de kan bygges om til å passe, men tror jeg dropper det, for om jeg får meg composett, så skal det i sidedørene.

Men det er nesten ikke fysisk skille, jeg kan prøve å ta bilde senere idag og få lagt ut, men du kommer til å flire :P

men som jeg har prøvd å påpeke, DE HENGER SÅ Å SI I FRILUFT!

Derfor skal jeg prøve å få lagd en kasse i tre og glassfiber.

Lenke til kommentar
Del på andre sider