Moldvarp Skrevet August 2, 2005 Rapporter Share Skrevet August 2, 2005 Hva gjør man med feriepengene når man ikkje reiser på ferie? Jo, man senker bilen! Etter litt om og men, gjekk eg til innkjøp av et sett med Tein SS Coilovers til Primeraen min. Settet er for ein G20t 99+, som blir ein Amerikansk Primera. Det er klart det blir litt spennende og bestille inn ting til ein bil du ikkje har, og gjerne også til ein modell som aldri har blitt solgt på det amrikanske markedet. Men penger kan nå alltids bli tjent inn på ny! Siden eg allerede var litt obs på at sette kanskje ikkje passte 100% bak, var det dette eg begynte med først. Tok ikkje lange tiden før eg kom fram til at dette her ikkje ville fungere. Mistet mye av motet på den Lørdagen, og pakkte sammen og tok "kveld". Etter en liten våken natt med bleiskift, og problem løsende tenking, hadde eg komt fram til at dette her skulle fungere fint, måtte bare overtale diverse deler til og samarbeide litt bedre først. Når Søndagen kom, var eg på an igjen, denne gangen var det i gang med framsettet. Framsettet går lekende lett. Det som tar lengst tid av deloppgavene, er og skru av fjørtvingene på orginal fjørene. Fordi disse er sykt lange! Etter monteringen, og senking til laveste høyde uten at fjørene sitter løst, var det nok for denne dagen. (Kone og Barn tar mye tid) Mandagen bar det på jobb igjen. Planen var nå og begynne rett på sak etter arbeidstid med og fabrikere det eg trengte for å få sammen baksettet. Det blei selvsagt overtid. Men klokken 5 halv 6, så kunne eg begynne. Med kone på telefonen og skiftende skydekke i sikte, var det på tide og sette ting i høygir.! Dreide til 2 hylser på 45mm lengde med 10mm hull. Fant noen tykke og store skiver for M10. Og så bar det ut til parkeringsplassen for å begynne arbeidet på bilen! Ting løsnet greit nok, og det tok ikkje lang tid for å montere sammen Tein settet for bakenden. Men før det kunne tres inni hjulbuen, og festes, måtte det litt modifikasjoner til under hjulbuen. Ein batteridrill og ein hullsag med Ø21mm og noe saBesto Borr og Skjærolje, og 2 minutter til og rense hodet for fornuftige tanker, så bar det løs oppi tårnene! Samme prosedyre blei brukt for baksettet, senket ned inntil fjøra begynte og bli løs. Senket bilen nedpå, dobbelt sjekket alle demper innstillingene, slik at eg viste at alle var innstillt på klikk nummer 8, som manualen anbefalte og begynne på! Et par dager med kjøring slik, for at ting kunne sette seg litt smått på plass. Da kommer dei første bildene av hvordan bilen såg ut med settet slik som dette. Senkingen framme var 22mm med gjenger igjen, og bak var det ein ca 25-26mm mener eg og huske. Vel, uansett, litt for høg bak. Bilde 1 Bilde 2 Bilde 3 Bilde 4 Siter NCCN (Nissan Car Club Norway) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Moldvarp Skrevet August 2, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 2, 2005 Vel, etter et par 3 dager eller noe mer? var eg ute med verktøyet igjen. Denne gangen ville eg se hvor lavt bilen ville bli når eg senket settet heeelt ned. Begynte selvsagt med bakenden, da denne var den eg var minst fornøyd med. Dette er ein veldig rask jobb bak. Inn med jekken, opp med bilen, av med hjulet løsne kontra mutteren på demperen, justere inn, stramme kontraen, på med hjulet igjen og ned med bilen. Etter og ha tatt begge sidene gjekk eg litt bakover, for å sjekke hvordan det såg ut! Jepp, det begynner og ligne på noe! Får ta bilen ut på ein kjøretur, sjekke at hjul går fritt i svinger humper og lignende. Det var overraskende ingen problemer med skrubbing under kjøreturen. Over humper og lignende var det heller ingen lyd fra noe fjør som ble løs og slo nedpå igjen. Framme er det en svak lyd av dette her, da fjøra bare sitter på plass, og ikkje stramt på plass. Før kjøreturen var over, blei det litt kontrabeskjeder angående hva som måtte gjøres resten av kvelden. Så det blei barnevakt resten av den kvelden. Har nå kjørt med settet som dette siden. Har vert lite tid til justeringer og det har heller ikkje vore så mye smil fra værgudene. Har ennå ikkje tatt meg tid til og ta bilder av bilen med denne innstillingen, men det kommer ettervert.. Ting som skal på plass en gang i ikkje så altfor lang framtid, er spesiallaget øvrefjørskåler. Dette er for å flytte festet til demperstanga lengre opp, slik at eg tar opp slarken på fjøra når eg senker videre nedover. Det har jo vist seg og ikkje vere det største problemet bak, men framme er det noget verre. Bilen har blitt betraktligt mye bedre og sjå til uansett, og den er ikkje akkuratt noe serligt dårligere og kjøre. Tein sitt S-Tech Dress Up Master fjørsett, som er tilnermet orginal hardhet, har 3.3 kgf/mm framme og 4.4 kgf/mm bak. Tein SS settet sitt fjører har 7 kgf/mm framme og 6 kgf/mm bak. Så dette er ikkje noe direkte Racing sett, det har litt kompromiss mot comfort og vanlig vei bruk. Vil legge til flere bilder, og eventuelle andre oppdateringer etterhvert som det kommer.! Siter NCCN (Nissan Car Club Norway) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fox Skrevet August 2, 2005 Rapporter Share Skrevet August 2, 2005 Ser bra ut det der. Jeg vil også ha primera... Siter '07 Ford disConnect 220LX '98 Audi Cabrio x: V50 Sport, Laguna 1.6, Primera 2.0 GT, 2.0 SRI, 2.0 SE, 2.0 LX & 2.0 DLX, 2x Civic 1.4is, Focus 1.6, BMW 318i & Vectra 2.0 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dulle Skrevet August 3, 2005 Rapporter Share Skrevet August 3, 2005 Det er dritbra det der..må være lugnt å ha justerbar høyde..digg :) Bra jobba! Siter Nissan Primera P11 GT '98 [H6R, AGX, K&N, Under utvikling] Nissan Primera P10 LX '92 [solgt, sikkert død] http://www.nccn.no - Nissan Car Club Norway Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jap_Power Skrevet August 3, 2005 Rapporter Share Skrevet August 3, 2005 Ser bra ut. :) (Når blir det lakk? Devil :)) Siter [ ] Nissan Sunny E15ET Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Moldvarp Skrevet August 3, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 3, 2005 Ser bra ut. :) Det er dritbra det der..må være lugnt å ha justerbar høyde..digg Bra jobba! Ser bra ut det der. Jeg vil også ha primera... Personligt synst eg ikkje dei bildene ser noge serligt bra ut! Bilen ser i grunn ut sånn som den burde sitt ut orginalt. Devil (Når blir det lakk? Devil :)) Hehe.. Kanskje neste sommer? :boxing Slenger opp et "Før" bilde med det samme. Før bilde 1 Siter NCCN (Nissan Car Club Norway) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fox Skrevet August 3, 2005 Rapporter Share Skrevet August 3, 2005 Personligt synst eg ikkje dei bildene ser noge serligt bra ut! Bilen ser i grunnut sånn som den burde sitt ut orginalt. Devil Hæ? Nå er jeg ikke med her. Senker du den mer vil du jo neppe komme frem noen steder. Siter '07 Ford disConnect 220LX '98 Audi Cabrio x: V50 Sport, Laguna 1.6, Primera 2.0 GT, 2.0 SRI, 2.0 SE, 2.0 LX & 2.0 DLX, 2x Civic 1.4is, Focus 1.6, BMW 318i & Vectra 2.0 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Moldvarp Skrevet August 3, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 3, 2005 Hæ? Nå er jeg ikke med her. Senker du den mer vil du jo neppe komme frem noen steder. Har bare vert utfor 1 problem relatert til senkinga til nå! Og den er lavere enn dei bildene forteller! :D Skal ennå senke litt til framme, og se om det går bra i lengden, men det kommer ikkje før spesiallaget øvre fjørskåler. Vel, liker man det lavt, så liker man det lavt! Vist det blir helt ukjørbart, så hever eg den opp igjen, er jo ikkje verre en det! :boxing Siter NCCN (Nissan Car Club Norway) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Moldvarp Skrevet August 18, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 18, 2005 Ka eg kom i fra! Og ka eg gjekk te! Siter NCCN (Nissan Car Club Norway) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
eGtTurbo Skrevet August 19, 2005 Rapporter Share Skrevet August 19, 2005 veldig bra å se at dette ordner seg! heftige greier.. Og ser jo alvorlig porno ut Siter - Nissan Primera eGT - 180SX TimeAttack x WRX x Carlos Sainz x Turbo Primera osv osv osv Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Moldvarp Skrevet August 19, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 19, 2005 veldig bra å se at dette ordner seg! heftige greier.. Og ser jo alvorlig porno ut Jo, er ikkje helt 100% på planen ennå..! Men uansett, det er bare noe smått kosmetisk som står igjen! Har ennå igjen og prøve dette på en bane eller tilsvarende hard kjøring.. Bare en hard sving her, og en hard sving der..! Ikkje noge sekvensielle trasér og prøve ut egenskapene på! Men det kommer nok! Har prøvd det hardeste innstillings nivået framme, og midt på treet bak en liten periode.. Litt hardt for vanlig vei, men gud så deiligt og presist ellers. Kjører nå på hakk 1 (løseste) rundt på hele sulamitten. Prøve hvordan dette passer seg med vanlig kjøring, og hvordan det jobber sammen med fjørene.. Tar litt tid og bygge opp referanser når du ikkje har noe lukket område og prøve ut bilen på grensene.. Da det er på grensene du begynner og ha bruk for settet! Prøver og "bestille" tid til og ta av settet framme en tur, sjekke gjennom diverse muttre og bolter, se til at alt er 100%, bare for å vere helt sikker.. Og så klart prøve og ta noen flere bilder..! :) cheers Siter NCCN (Nissan Car Club Norway) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
eGtTurbo Skrevet August 20, 2005 Rapporter Share Skrevet August 20, 2005 høres bra ut. Du er fornøyd med finishen på produkter? Ikke noen dårlige/spinkle løsninger fra Tein sin side? Siter - Nissan Primera eGT - 180SX TimeAttack x WRX x Carlos Sainz x Turbo Primera osv osv osv Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Moldvarp Skrevet August 20, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 20, 2005 Eg synes finishen virker bra! Har ikkje akkuratt så mange høydejusterbare sett og sammenligne dem med! Dei virker mekanisk solide, og ein røff og sterk finish på selve demperhusene. Og prøve og utdype noe mer, blir vel bare spekulasjon fra min side! Det virker som dei skal holde! (Bank i bordet) hellothere Siter NCCN (Nissan Car Club Norway) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.