Corolla Skrevet August 2, 2005 Rapporter Share Skrevet August 2, 2005 Hva har skjedd her? Ble mildt sagt litt overrasket når jeg avformet sideskjørtene i dag Selve formen på skjørtene, stivheten og alt annet er helt perfekt. Takker for hjelp! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
KingCamel Skrevet August 2, 2005 Rapporter Share Skrevet August 2, 2005 Er det glassfiber du har støpt med? Da kan det være vann som har gjort det der.. Men hvordan har du fått de så glatte å fine uten å gjøre noe? mvh Siter 1994 VW Golf TDK 2000 Yamaha Dragstar 1100 x 2006 Bombardier Outlander 800 x 2006 Bombardier Rally x 1982 "Chewy" Corolla DX Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Corolla Skrevet August 2, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 2, 2005 Det er glassfiber ja. Har støpt i form som jeg har lagd selv. Tror ikke det kan være vann. Har vørt tørt og varmt Her er forma jeg agde tidligere i sommer: http://photobucket.com/albums/b134/Einstein2/?action=view¤t=Bilde87.jpg Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rolla_RS Skrevet August 3, 2005 Rapporter Share Skrevet August 3, 2005 Dette skjer hvis polyesteren du støper med herder for seint, den vil da løse opp gelcoaten for mye slik at det blir slik som dette. Dette kan skyldes lite herder i polyesteren, veldig tynt med gelcoat, kaldt slik at polyesteren herder seinere, men uansett hva det skyldes er det pga at gelcoaten her blitt oppløst av "kjemekaliene" i polyester. Den skal løse opp, men dette for at polyesteren skal få feste i gelcoaten, men som sagt tidligere har den løst opp for mye. Det kalles Krakkelering. Det kan slipes ned, det er jo polyester på baksiden så det funker fint. Men mye arbeid hvis gelocoaten skal være den endelige finishen, som feks på en båt. Siter 96. Volvo 850 stv Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
KingCamel Skrevet August 3, 2005 Rapporter Share Skrevet August 3, 2005 Her er forma jeg agde tidligere i sommer: http://photobucket.com/albums/b134/Einstein2/?action=view¤t=Bilde87.jpg Hva lagde du forma av/hvordan? Etter hva jeg har hørt, så kan vel former lages av alt utenom isopor? mvh Siter 1994 VW Golf TDK 2000 Yamaha Dragstar 1100 x 2006 Bombardier Outlander 800 x 2006 Bombardier Rally x 1982 "Chewy" Corolla DX Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rolla_RS Skrevet August 3, 2005 Rapporter Share Skrevet August 3, 2005 Det er pluggen (altså prototypen til det du skal lage form av) som kan lages i nærmest hva som helst. Mens formen blir støpt i glassfiber og gelcoat som et vanlig avstøp bare mer solid. Siter 96. Volvo 850 stv Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Corolla Skrevet August 3, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 3, 2005 Dette skjer hvis polyesteren du støper med herder for seint, den vil da løse opp gelcoaten for mye slik at det blir slik som dette. Dette kan skyldes lite herder i polyesteren, veldig tynt med gelcoat, kaldt slik at polyesteren herder seinere, men uansett hva det skyldes er det pga at gelcoaten her blitt oppløst av "kjemekaliene" i polyester. Den skal løse opp, men dette for at polyesteren skal få feste i gelcoaten, men som sagt tidligere har den løst opp for mye. Det kalles Krakkelering. Det kan slipes ned, det er jo polyester på baksiden så det funker fint. Men mye arbeid hvis gelocoaten skal være den endelige finishen, som feks på en båt. Det var nok pga lite herder. Første laget med polyester og glassfiber brukte ca 2 - 3 døgn på å herde. Så takk for bekreftelsen! Da er det bare å prøve igjen. Det er enklere det enn å begynne å fikse på de mislykkede skjørtene. Hva lagde du forma av/hvordan? Etter hva jeg har hørt, så kan vel former lages av alt utenom isopor? Forma er lagd av gelcoat, polyester + matte, se tråden min i How To forumet. Det er nok pluggen du tenker på nå. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Corolla Skrevet August 3, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 3, 2005 Var 5 min for treig nå :rolleyes: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Rolla_RS Skrevet August 3, 2005 Rapporter Share Skrevet August 3, 2005 Det var nok pga lite herder. Første laget med polyester og glassfiber brukte ca 2 - 3 døgn på å herde. Så takk for bekreftelsen! Da er det bare å prøve igjen. Det er enklere det enn å begynne å fikse på de mislykkede skjørtene. Det var det nok da ja, Skal være tørt nok til å kunne ta på i løpet av de første 2-5 timene, mener no eg, ihvertfall det første laget. Det bør herde på bare noen timer helst. Men hvorfor kaste de andre skjørtene, de er jo fullt brukbare, er jo bare til å pusse over skadene. Skal jo lakkes så uansett. Siter 96. Volvo 850 stv Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Corolla Skrevet August 3, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 3, 2005 Er vant til at det er tørt etter noen timer, så jeg har nok rotet litt med blandinga. Skal se hva det blir til med skjørtene, Er jo for galt å kaste de ja! Litt sparkel å pussing så blir det nok bra. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg