Gå til innhold

spørsmål om frontsett og delefilter

Ranger emnet

zews^^

Anbefalte innlegg

jeg skal kjøpe meg et frontsett snart siden det orginale er helt ubrukbart..

frontsettet skal kobles på en forsterker som ligger i bagasjeromme og er på 4x50w rms i 4ohm.. det jeg lurer på er om delefilteret skal være nærmest forsterkeren i bagasjeromme, eller nærmest elementene i dører eller dashbord??

vurderer 3 sett (skal ha pioneer eller jbl siden jeg kun har dette fra før)

jbl 6"

jbl 5"

pioneer 5"

hvilket av disse tror dere spiller best? følger det med tilstrekkelig med ledninger til sånne sett? tror at viss jeg skal ha 6" blir det vesentlig verre å montere siden jeg har dårlig plass i dørene mine :(

dere kan også komme med andre forslag til frontsett i denne prisklassen så lenge det er pioneer eller jbl og forhandlere kan gjerne sende meg tilbud over pm..

en siste ting, er det veldig viktig å dempe ned døren mye? isåfall, hvordan?

takk på forhånd yodude

Oddbjørn

#1985 Opel Rekord 2.2i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg skal kjøpe meg et frontsett snart siden det orginale er helt ubrukbart..

frontsettet skal kobles på en forsterker som ligger i bagasjeromme og er på 4x50w rms i 4ohm.. det jeg lurer på er om delefilteret skal være nærmest forsterkeren i bagasjeromme, eller nærmest elementene i dører eller dashbord??

vurderer 3 sett (skal ha pioneer eller jbl siden jeg kun har dette fra før)

jbl 6"

jbl 5"

pioneer 5"

hvilket av disse tror dere spiller best? følger det med tilstrekkelig med ledninger til sånne sett? tror at viss jeg skal ha 6" blir det vesentlig verre å montere siden jeg har dårlig plass i dørene mine :(

dere kan også komme med andre forslag til frontsett i denne prisklassen så lenge det er pioneer eller jbl og forhandlere kan gjerne sende meg tilbud over pm..

en siste ting, er det veldig viktig å dempe ned døren mye? isåfall, hvordan?

takk på forhånd yodude

Oddbjørn

Rent teoretisk bør fiteret stå så nær elementene som mulig. I praksis vil du sannsynligvis ikke høre noen forskjell. Kabellengden fra filteret til elementene vil til en viss grad påvirke delefrekvensen, emn det er så pass lite at du ikke vil merke noe, hvertfall ikke i en bil.

Demp dørene, det gjør mye.

Stakkars deg som binder deg opp til kun å vurdere to merker, særlig når det finnes andre spennende ting å velge i.

Glenn

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rent teoretisk bør fiteret stå så nær elementene som mulig. I praksis vil du sannsynligvis ikke høre noen forskjell. Kabellengden fra filteret til elementene vil til en viss grad påvirke delefrekvensen, emn det er så pass lite at du ikke vil merke noe, hvertfall ikke i en bil.

Demp dørene, det gjør mye.

Stakkars deg som binder deg opp til kun å vurdere to merker, særlig når det finnes andre spennende ting å velge i.

Glenn

takk for bra svar.. grunnen til at jeg kun vil ha pioneer eller jbl er at jeg har det fra før i bilen og jeg vil ikke ha 6 forskjellige merker elns av prinsipp.. bilen skal byttes ut om et års tid og det blir det vel 2-3 nye merker som må prøves :)

hvordan skal jeg dempe dørene da? link til produkt? vet ikke hva som er lett å dempe med og fungerer bra jeg...

#1985 Opel Rekord 2.2i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har jo en felles Rindaling som er rimelig oppdatert på bilstereo, en viss mann som raser rundt i Cosworth.

Sjekk profilen hans for kontaktinfo og spør pent om litt personlig innføring ;)

Dynamat og BrownBread er vel det som brukes for demping, men det er også et spørsmål om hva som skal dempes.

Ellers kan du jo se litt på hva følgende sjapper har å tilby:

Engen Audio, Autosound, Eltek, Fleischer AutoDesign, Slettes AutoHiFi, Autocustom, Lanpro og Morel

I tillegg har du Hansen Radio i Molde, men de har ikke fått nettsida opp og gå enda så her er det nok "du ringer, posten bringer" metoden som må brukes.

Ut på tur - signatur...

Lenke til kommentar
Del på andre sider