maxis Skrevet Juli 26, 2005 Rapporter Share Skrevet Juli 26, 2005 men nå som lyden kommer ut av luftfilteret, kommer lufttrykket fra resterende luft i intercooleren ut gjennom luftfilteret. da må da turboen stoppe opp, for å snurre motsatt vei. er det slik d skjer? dette må da ihvertfall slite på turboen...... vil da en dumpventil spare turboen for dette? Det poffer jo fordi det sitter en orginal resirkulerende dumpventil på turboen! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
B230ft Skrevet Juli 26, 2005 Rapporter Share Skrevet Juli 26, 2005 orginaldumpen er resirk. ventil, denne slipper lufta ut fra "anlegget" til luftfilteret gjennom en slange..når du har satt på et åpent filter, hører du når lufta kommer ut fjennom filteret igjen(lufta kommer ikke fra turbo, men fra dumpen) når du setter poå en åpen dump, lemper du all lufta ut i det fri istedefor å sende den tilbake til filteret.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mambo Skrevet Juli 26, 2005 Rapporter Share Skrevet Juli 26, 2005 hva fungerer mest effektivt? orginal eller åpen? ca likt? Siter - BMW 525DAT M-Sport 2005 - - SELGES 400.000 - Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
R_Style Skrevet Juli 27, 2005 Rapporter Share Skrevet Juli 27, 2005 hva fungerer mest effektivt? orginal eller åpen? ca likt? en orginal dump vil jo i og for seg fungere best, som er resirkulerende, fordi at den er tilpasset det "systemet" som sitter der orginalt... men ved å sette på en åpen dump på f.eks en B230FK/FT vil du kunne få problemer med ujevn tomgang, og at bilen kanskje stopper i ny og ne, men dette varrierer fra bil til bil... på volvo`s turbomotorer vil nok en resirkulerende dump fungere best funksjonsmessig tror j, ettersom at det er det som sitter der orginalt (sitter jo orginalt på de fleste), men dette er det sikkert noen andre som kan si mer sikkert enn meg her inne ... Siter 745 Turbo - 275,5 HK / 476 Nm Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mambo Skrevet Juli 27, 2005 Rapporter Share Skrevet Juli 27, 2005 er blitt bygd om med llmm til å passe med åpen dump så jeg får prøve ;) Siter - BMW 525DAT M-Sport 2005 - - SELGES 400.000 - Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Naila Skrevet Juli 28, 2005 Rapporter Share Skrevet Juli 28, 2005 På min b230ft er det som nevnt tidligere åpent konfilter, ved pådrag hører jeg turboen skikkelig godt, samt når jeg går av gassen når turboen ladder, blir det sånn rå "Flappre lyd", høres nesten ut som dump. Men det jeg lurer på er når man gjir på, turboen spinner opp turbin og presser ladeluft inn i sylindrene, og når du da går av gassen og får "dump lyden", kommer lyden av at turboen mister motstand og "spinner" mye fortere, eller er det at den får tilbakeslag/motstand og turbin blir presset motsatt vei eller blir kraftig bremset? mao hva skjer med turboen når denne lyden oppstår? Iogmed at det er orginal resirk.ventil på b230ft så skulle vell den orginale ventilen sørge for at det ikke blir tilbakeslag på turboen? Mvh Neil. Takker for svar. :boxing Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Naila Skrevet Juli 30, 2005 Rapporter Share Skrevet Juli 30, 2005 Noen som kan gi meg ei forklaring, mambo, maxis?? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
240tuning Skrevet August 10, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 10, 2005 Monterte på Turbotrykksmåler her om dagen. Sette den på metallrøret mellom Intercooler og innsugningsmanifolden. Ved turtall opp til ca 4500 rpm lader den ca 0,5 - 0,55 bar. Men når jeg kommer over ca. 4500 rmp øker ladetrykket til ca 0,85bar. har vært oppi nestn 1 bar også. Hørte på volvo at B230 FT skal lade med 0,55, men er litt usikker på hvorfor det plutselig øker. Noen som vet noe? Hvor mye kan den lade før det kan være skadeli for motoren? Siter 86- Volvo 240 GL (B230FT, chip, 16t) Prosjekt/bruksbil 88- Volvo 740 GL STV (D24) Bruksbil 86- Volvo 240 GLE (delebil) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mambo Skrevet August 10, 2005 Rapporter Share Skrevet August 10, 2005 skal ikke lade så mye. men kan være noe kluss med den interne WG'n ps. naila. du får den lyden pga resirkulerende "dump" , den sender lyfta rundt turboen og ut i luftfilteret. Siter - BMW 525DAT M-Sport 2005 - - SELGES 400.000 - Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
v240tic85 Skrevet August 10, 2005 Rapporter Share Skrevet August 10, 2005 er det ikke sånn at turbotrykksmålern skal monteres på slangen mellom wastgaten og turbon da?? og ikke mellom ic og innsug! Siter Golf 2 bruksbil,volvo 142 prosjekt, volvo 240 tic prosjekt, Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BurnPr00f Skrevet August 10, 2005 Rapporter Share Skrevet August 10, 2005 er det ikke sånn at turbotrykksmålern skal monteres på slangen mellom wastgaten og turbon da?? og ikke mellom ic og innsug! Turbotrykksmåleren skal monteres på innsuget. violin Siter -940(TURBOdiesel!)Med Tysk oljebrenner under huven, 6syl på rekke og turbo;DTråd -745TIC hehe :P x740TIC 86 modTråd x245TIC Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Volvoturbo240 Skrevet August 11, 2005 Rapporter Share Skrevet August 11, 2005 er det ikke sånn at turbotrykksmålern skal monteres på slangen mellom wastgaten og turbon da?? og ikke mellom ic og innsug! Den skall monteres på innuget ja... ETTER gass-spjeldet...! Å den måten kan du se undertrykket i insugget når du ikke har gass å derfor få et hint om tilstanden på motoren.... Siter Volvo 242 DL-R http://www.bilforumet.no/showthread.php?t=128156 bruksbil: Audi V8 quattro 4,2 biturbo Honda CBR 900RR Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
240tuning Skrevet August 16, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet August 16, 2005 Den skall monteres på innuget ja... ETTER gass-spjeldet...! Å den måten kan du se undertrykket i insugget når du ikke har gass å derfor få et hint om tilstanden på motoren.... Hvordan skal jeg klare å montere den etter gass-spjeldet? Siter 86- Volvo 240 GL (B230FT, chip, 16t) Prosjekt/bruksbil 88- Volvo 740 GL STV (D24) Bruksbil 86- Volvo 240 GLE (delebil) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mogwai Skrevet August 16, 2005 Rapporter Share Skrevet August 16, 2005 du har jo nipler i hytt og gevær på innsugsmanifolden da... sett inn et t-kors et sted, f.eks... og Vegard - som jeg sa til deg på lærlingsamling i 2003 en gang - FJERN 760GLE merket ditt - du har tross alt en 240... ellers begynner bilen å ta seg bra ut... Siter Vinner av MTV SELECTED 2008 !!! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Goop Skrevet August 16, 2005 Rapporter Share Skrevet August 16, 2005 Det med den "flafre" lyden, er at luften om går ut blir "kuttet" av turboen, Og denne stopper dermed opp. Og det er ikke bra for turboen..Men det hjelper jo dumpen til med... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg