koKKin Skrevet Juli 14, 2005 Rapporter Share Skrevet Juli 14, 2005 hei jeg var på bilradiohuset i kongsvinger å kjøpte noen delefilter til mellomtonene mine, han i kassa kalte det kondensatorer de skulle dele på 200 hz. da jeg kom hjem satte jeg i disse på + som han sa jeg skulle gjøre, men etter jeg hadde satt de i merka jeg nesten ingen forskjell (fra sånn det låt før) så jeg lurer er de ødelagt eller er det bare jeg som har gjort noe galt? får jo ikke spilt noe høyt da mellomtonene vrenger nesten med en gang. mvh Bjørn-Kåre Kokkin Siter Volvo V50 1,6D 2008 Volvo v40 1,8L 1998 (solgt) Bmw 318is 1994 (solgt) volvo 244 dl 1981 (solgt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mr. SQ Skrevet Juli 14, 2005 Rapporter Share Skrevet Juli 14, 2005 hei jeg var på bilradiohuset i kongsvinger å kjøpte noen delefilter til mellomtonene mine, han i kassa kalte det kondensatorer de skulle dele på 200 hz. da jeg kom hjem satte jeg i disse på + som han sa jeg skulle gjøre, men etter jeg hadde satt de i merka jeg nesten ingen forskjell (fra sånn det låt før) så jeg lurer er de ødelagt eller er det bare jeg som har gjort noe galt? får jo ikke spilt noe høyt da mellomtonene vrenger nesten med en gang. mvh Bjørn-Kåre Kokkin Sannsynligvis er problemet at delingen er for lav. Husk også at en kondensator i serien kun gir ca 6db (avhenger av elementets avrulling mm). slik at det kan være mulighet for at du bør opp i steilhet på filteret. Gi litt mer info om elementet som skal deles, og verdien på kondensatoren er du snill. mvh Glenn Siter Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
koKKin Skrevet Juli 14, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juli 14, 2005 Sannsynligvis er problemet at delingen er for lav. Husk også at en kondensator i serien kun gir ca 6db (avhenger av elementets avrulling mm). slik at det kan være mulighet for at du bør opp i steilhet på filteret. Gi litt mer info om elementet som skal deles, og verdien på kondensatoren er du snill. mvh Glenn her er komp.systemet : http://www.mds.se/?artnr=59042 (jævli surt at de har satt ned noe så jævli i pris etter jeg kjøpte det!) kondensatoren vet jeg ikke så mye om bare at den er 4 ohm deler på 200 hz. Siter Volvo V50 1,6D 2008 Volvo v40 1,8L 1998 (solgt) Bmw 318is 1994 (solgt) volvo 244 dl 1981 (solgt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tOFFY Skrevet Juli 14, 2005 Rapporter Share Skrevet Juli 14, 2005 her er komp.systemet : http://www.mds.se/?artnr=59042 (jævli surt at de har satt ned noe så jævli i pris etter jeg kjøpte det!) kondensatoren vet jeg ikke så mye om bare at den er 4 ohm deler på 200 hz. 4 Ohm og deling ved 200Hz er rett fra "liste" 180 Uf Mange butikker bruker en slik liste for delefilter, som ett std utgangs punkt. Siter T.... http://privat.bluezone.no/steinsland/ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mr. SQ Skrevet Juli 14, 2005 Rapporter Share Skrevet Juli 14, 2005 her er komp.systemet : http://www.mds.se/?artnr=59042 (jævli surt at de har satt ned noe så jævli i pris etter jeg kjøpte det!) kondensatoren vet jeg ikke så mye om bare at den er 4 ohm deler på 200 hz. Les det som står på kondensatoren og gi meg uF verdien. Kjenner ikke det komposettet, men det burde klare ned mot 100Hz. Stod mye sprøyt i beskrivelsen av sette hvertfall. mvh Glenn Siter Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
neptyr Skrevet Juli 14, 2005 Rapporter Share Skrevet Juli 14, 2005 "4ohm" ? kondensatorer er da uendelig i motstand ? Det er aldri fysisk kontakt mellom de 2 delene i en kondensator, høres mer ut som du har fått en Motstand.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jan Erik Johansen Skrevet Juli 14, 2005 Rapporter Share Skrevet Juli 14, 2005 "4ohm" ?kondensatorer er da uendelig i motstand ? Det er aldri fysisk kontakt mellom de 2 delene i en kondensator, høres mer ut som du har fått en Motstand.. En kondensator har den egenskapen at den kortslutter ved høye frekvenser, altså begynner den å lede ved høyere frekvenser, men sperrer for lave. Det er derfor den brukes som filter, så for eks frekvenser under 200Hz i dette tilgfellet ikke slippes igjennom, men den leder for fult på frekvenser over det. Delefrekvensen kommer an på hvilken last du har. Om den er på 200Hz 4 ohm vil det si at med en 4 ohm høyttaler deler den på 200Hz. Da vil kondensatoren være på ca 195uF. Men dersom du, med samnme kondensator, hadde koblet til en 8 ohm høyttaler i stedenfor en 4 ohm høyttaler ville delefrekvensen blitt 100Hz. Derfor er det oppgitt impedanse på kondensatoren så du vet ved hvilke last den oppgitte delefrekvensen er. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mr. SQ Skrevet Juli 14, 2005 Rapporter Share Skrevet Juli 14, 2005 Derfor er det oppgitt impedanse på kondensatoren så du vet ved hvilke last den oppgitte delefrekvensen er. Jeg har vært borte i kondensatorer fra svært mange produsenter, men dem er aldri oppgitt med impedans. Du kan ikke impedansemerke en kondensator. Selvfølgelig har dem en viss motstand, men denne blir heller ikke oppgitt. mvh Glenn Siter Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jan Erik Johansen Skrevet Juli 14, 2005 Rapporter Share Skrevet Juli 14, 2005 Var absolutt ikke det jeg mente. Ser nå at det fort blir missforstått det jeg skrev. Det jeg mente er at når de selges som filterkomponenter og de er oppgitt med en delefrekvens er det også oppgitt ved hvilken last denne delefrekvensen er. For endrer du lasten endrer du også delefrekvensen. Som nevnt over så halverer du delefrekvensen ved å gå fra en 4 ohm høyttaler til en 8 ohm høyttaler. Altså ville det blitt totalt feil om du for eksempel skulle dele ved 200Hz og kjøpte en kondensator på 195uF som deler ved 200Hz på en 4 ohm høyttaler om du har en 8 ohm høytaler. Da ville du delt høyttaleren på 100Hz i stedenfor 200Hz som var planlagt. Beklager missforståelsen.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
neptyr Skrevet Juli 14, 2005 Rapporter Share Skrevet Juli 14, 2005 En kondensator har den egenskapen at den kortslutter ved høye frekvenser, altså begynner den å lede ved høyere frekvenser, men sperrer for lave. Det er derfor den brukes som filter, så for eks frekvenser under 200Hz i dette tilgfellet ikke slippes igjennom, men den leder for fult på frekvenser over det. Delefrekvensen kommer an på hvilken last du har. Om den er på 200Hz 4 ohm vil det si at med en 4 ohm høyttaler deler den på 200Hz. Da vil kondensatoren være på ca 195uF. Men dersom du, med samnme kondensator, hadde koblet til en 8 ohm høyttaler i stedenfor en 4 ohm høyttaler ville delefrekvensen blitt 100Hz. Derfor er det oppgitt impedanse på kondensatoren så du vet ved hvilke last den oppgitte delefrekvensen er. hehe, jeg sitter i svima her :P Jobb på kvelden i TEH sux. Jeg visste vel egentlig dette, men jeg vetta faen hva jeg tenkte? Misforstod iallefall ;) Beklager min lille glipp :) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
koKKin Skrevet Juli 14, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juli 14, 2005 Les det som står på kondensatoren og gi meg uF verdien. Kjenner ikke det komposettet, men det burde klare ned mot 100Hz. Stod mye sprøyt i beskrivelsen av sette hvertfall. mvh Glenn hei! var ute å sjekka nå på kondensatoren stod det: 220 uF, 100 V og np ± 10% det rare tegnet skal forestille et pluss minus tegn av noe slag Siter Volvo V50 1,6D 2008 Volvo v40 1,8L 1998 (solgt) Bmw 318is 1994 (solgt) volvo 244 dl 1981 (solgt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jan Erik Johansen Skrevet Juli 14, 2005 Rapporter Share Skrevet Juli 14, 2005 I teorien da, hvis dte er Eksakt 220uF, deler den på 178Hz. Det siste tegnet betyr at kondensatoren kan ha en feilmargin på opp til 10% over eller under oppgitt verdi. Så verdien høres ut til å stemme sånn ca i teorien. np = ingen polaritet, dvs ingen spesiefisert + eller - pol. en polarisert kondensator vil eksplodere eller koke i beste fall om du kobler + og - feil. men hva er det du ikke er helt fornøyd med da? kanskje vi kan hjelpe til med å regne ett bedre filter til deg om du oppgir hva du ønsker. 6dB har ganske slakk kurve så en del av bassen helt ned til rundt 100Hz (-6dB) vil ikke bli filtrert bort helt, kanskje det er dette som er problemet? et 12dB filter kanskje er bedre? 18dB blir vel kanskje litt for bratt kurve om du ikke er hårfin på innstillingen av subben. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
isak Skrevet Juli 14, 2005 Rapporter Share Skrevet Juli 14, 2005 har forstått der som om mellomtonene vrenger like fort som før, og dermed kan han ikke spille høyere, noe som seff. er ønskelig =), hvis ikke disse kondisene hjelper i det heletatt, hva hjelper da? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Morel Skrevet Juli 14, 2005 Rapporter Share Skrevet Juli 14, 2005 hvis ikke disse kondisene hjelper i det heletatt, hva hjelper da? Aktiv deling med flere forsterkere / kanaler. Uten tvil den beste løsningen dersom du vil ha det enkelt. Mvh Pål Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tOFFY Skrevet Juli 15, 2005 Rapporter Share Skrevet Juli 15, 2005 I teorien da, hvis dte er Eksakt 220uF, deler den på 178Hz. Det siste tegnet betyr at kondensatoren kan ha en feilmargin på opp til 10% over eller under oppgitt verdi. Så verdien høres ut til å stemme sånn ca i teorien.np = ingen polaritet, dvs ingen spesiefisert + eller - pol. en polarisert kondensator vil eksplodere eller koke i beste fall om du kobler + og - feil. men hva er det du ikke er helt fornøyd med da? kanskje vi kan hjelpe til med å regne ett bedre filter til deg om du oppgir hva du ønsker. 6dB har ganske slakk kurve så en del av bassen helt ned til rundt 100Hz (-6dB) vil ikke bli filtrert bort helt, kanskje det er dette som er problemet? et 12dB filter kanskje er bedre? 18dB blir vel kanskje litt for bratt kurve om du ikke er hårfin på innstillingen av subben. Antaglig så har han fått en topp ved 180Hz, og da er delingen kanskje bare 3db. Ikke så uvanlig om han har mellomtone plasert i en liten boks. (erfaring fra hjemmehøyttalere, ikke bil) Så da kan nok 12db filter og gjerne en korrigering ved 180Hz være fornuftig å bruke. Siter T.... http://privat.bluezone.no/steinsland/ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg