Gå til innhold

Bilen min: Golf Gti 16v '91

Ranger emnet


gti_16v

Anbefalte innlegg

Ja, skal som sagt tidligere kutte og sveise der det er rusthull, men tenkte på resten av golvet, eneste rusten som er der er overflaterust som er kommet nå når bilen har stått slik dere ser på bildet, og noen plasser er det bare rustvann som har størknet. Men hvordan skal jeg sandblåse inne i bilen da? Blir ikke det syyykt støvete?

Ikkje støvete, bare mye sand. Hadde en kompis som fikk sandblåst bilen sin. Gikk noen uker og kupevifta tok kvelden, grunn: Sand inni kupevifta! hehe;) Du må nok dekke til en del, dashbord og sånn. Men ellers er all sand bare og koste ut etterpå. Slik "rustvann" er vel bare og slipe bort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 34
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Ja, men det jeg lurte på var om jeg må slipe helt ned til metallet eller om det er nok å bare få vekk skitten ned til den kvite lakken/grunninga?

 

Har forøvrig hørt at det ikke er særlig lurt å sandblåse så tynt blekk, da det ødelegger all den "naturlige" rustbeskyttelsen, og bare speeder opp rustens angrep, stemmer det?

 

Kommer til å fortsette makket med å pusse og slipe i morgen da så får jeg kappet ut rusthullene i morgen kveld håper jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men det jeg lurte på var om jeg må slipe helt ned til metallet eller om det er nok å bare få vekk skitten ned til den kvite lakken/grunninga?

 

Har forøvrig hørt at det ikke er særlig lurt å sandblåse så tynt blekk, da det ødelegger all den "naturlige" rustbeskyttelsen, og bare speeder opp rustens angrep, stemmer det?

 

Kommer til å fortsette makket med å pusse og slipe i morgen da så får jeg kappet ut rusthullene i morgen kveld håper jeg.

Det er nok å blåse vekk det som er rust/rustbobler. Er det fin lakk uten slikt er det ikkje nødvendig å slipe vekk.

 

Er ikkje så sikker på det utsagnet der, noe må du da gjøre for å få vekk rusten, sandblåsing er etter min mening det eneste som kan gjøre en skikkelig jobb.

 

Men så spørst det hvor god jobb du var tenkt og gjøre da? Det er garantert mer rust på bilen enn det lille du ser i bunn der. Et utsagn er at du ser bare 30% av rusten på en bil når den ikkje er plukket fra hverandre. Noe jeg har erfart er ganske så korrekt, om ikkje mer rust! heh damndamn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...

Hey. Pen bil, likte fargen veldig godt! Den så ut til å være ganske pen:) Beklager OT: Så i første innlegget au du skulle på U2 konsert:D Jeg var der selv! Sto helt fremst der, ved høyre høyttaler rigg:D Ja, sinnsyk bra konsert!!! Keep on the good work:D Mvh Tommen

Vw Golf '86 Rat Look 16vT - prosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 months later...

Jaja, får vel dra opp igjen denne nå da. Gått ett år nå snart, men ble litt for travelt til at jeg fikk oppdatert noe særlig på sensommeren. Høstsesongen startet på igjen, og måtte stikke sydover til Oslo. Har gått litt i rykk og napp siden den gang men det som er gjort er følgende:

 

- Golvet er kappet, sveist, grunnet(Brunox) og lakket og det ble ganske så bra på 2. eller var det kanskje 3. forsøk?

 

- Den nye bakstillinga er på plass, og bilen sto på alle fire en stund. Men er nå satt på "felgen" igjen av årsaker som kommer under her.

 

- Vannlekasjen i motoren viste seg å bare være ei av sikkerhetsproppene som hadde poppet ut, denne er nå erstattet.

 

- Varmeapparatregisteret (er det det heter? Ihvertfall den "radiator" dingsen til kupeluft-systemet) er byttet ut pga en liten lekasje.

 

Tja, tror det var allt som har blitt gjort.

 

Så til ett par ting som dukket opp. Jeg tenkte jeg skulle ta av breddere og lister for å få renset bort alle barnålene og all sanden som lå bak de, men der poppet det frem endel rust der også. :( De fremre er ikke så ille, så de kan fikses ved sliping, brunoxering og lakking, men de bake så det verre et med. Må nok til med sveisen igjen der.

 

Så må jeg finne ut av hva fattern og bruttern knabba fra motorrommet mitt i vår og skaffe nytt der også. :iconsm

 

I tillegg viste det seg at det ikke bare var varmeaparatregisteret som hadde ført til at det hadde dannet seg ett par innsjøer og påfølgende rust i dørken, men også frontruta ser ut til å hatt en finger med i spillet.

 

Ting som må gjøres nå er altså:

 

- Hjulbuer og muligens også resten av kanten nede rundt bilen må fikses for rust.

 

- Motor må monteres sammen igjen.

 

- Lyddemping.

 

- Interiør må på plass igjen. Stoler og tepper må renses først.

 

Så noen spm til slutt.

 

Noen som har erfaring med hva som er enklest/mulig å gjøre med hjulbuene? Er det mulig å kappe og sveise på nye hjulbuer fra en annen Golf, eller er det enklest å bare ta å kappe ut de områdene som har rust, og erstatte disse?

 

Noen som vet og gode måter å få renset setene på? Har stått litt overallt, og har noe fugleskit på seg, samt at wunderbaumlukta sitter i enda.

 

Er det foresten noen som ser om det er G60 eller GTI-breddere jeg har?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, bildene ljugde vel litt da :) så ut som g60 ved første øyekast :P uansett et veldig pent utgangspunkt for prosjektet :)

 

det ER G60 breddere.. man får ikke gti "breddere" med kanalskjørt

de bredderene (etter hva jeg ser på bildet) ser ut til og ha adaptere til kanalskjørt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår