Gå til innhold

Garanti på sub?

Ranger emnet

Kaksa

Anbefalte innlegg

Forsterker: JBL GTO600.1

(580w RMS 2ohm)

Sub: Rockford Fosgate Punch P3 2x4ohm. (600w rms)

Var på gatebil, og laurdag formiddag spillte eg litt mens vi åt litt mat.

Subben hadde spelt i ca 10-15min, da den plutslig begynte å lage ulyder.

Det er no gnissing i elementet om eg presser på membranen (eller kva det heiter)

Anlegget er 2 veker gammelt, og er spillt rolig med i begynnelsen.

Er dette garantisak?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser no at forsterkeren er 580w rms, mens elementet er 500w rms :(

Dvs ikkje garanti eller?

Kjøpte begge deler på samme plass i samme sleng, også kalla pakketilbud.. *håpe*

Peak på sub skal være 1000w...

Edit:

Men korleis skal eg vite at eg spiller for høgt, når det ikkje kommer stygge ulyder/blurping/ol før etter 15min da(dvs når det er forseint)? Nokon tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

om elementet er på 500W og ikke 600W så blir det jo litt andeledes. MEN, du har ikke kjørt en ren sinuskurve på konstant over RMS effekten på ekkementet, du har bare så vidt vært over en gang i bland når bassen slår, og da skal max effekten på elementet klare å hondtere dette lett over ganske så lang tid når det er snakk om så lite over RMS effekten som det det er (50-100W), så personlig mener jeg det bør gå på garantien. spesielt når det er blitt solgt som et pakketilbuds som du sa.

men det er desverre lite annet å gjøre annet en å håpe butikken godtar det tror jeg.

edit: når du tenker på dte men når du vet at du spiller for høyt er det desverre en ulempe med stor forsterker. med en liten forsterker vil du høre når den begynner å klippe signalet, men med en stor forsterker og et bra oppbygd elemenet vil du ikke kunne høre noen som helst ulyder før spolen går varm og brenner opp. men med en stor forsterker vil elementet samtidig få lenger slaglengde, og bedre kjøling, og elementet vil derfor klare å hondtere høyere effekter over tid selv om dette er over oppgitt RMS effekt. men hvor lenge er selvfølgelig begrenset til hvor mye over RMS du spiller. men å spille noen timer på 600W på en 500W RMS sub tror jeg absolutt ikke skal være noe problem for de fleste elementer. har selv kjørt mine 2 pioneer TS-W121SPL 750/2000W subber på 800-1100W pr. element i ganske lang tid (20-40 min). magneten og chassi blir glovarmt, men spolen ovelever lenge takket være at forsterkeren ikke klipper.

så eneste rådet jeg egentlig kan gi er vel å være veldig forsiktig med å spille så høyt at du hører at forsterkeren klipper, for det er som regel da hovedproblemet oppstår. og hvis du har elementet montert med magneten ut, hold litt øye med temperaturen på den. om den etter 5 minutter begynner å bli veldig varm kan det lønne seg å skru ned et hakk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er ikke skadelig å feste sensor på elementet nei, bare ikke dekk til luftehullet.

de aller fleste spoler klarer temperaturer godt over 150c, mange nermere 200-250c. men magneten blir jo selvfølgelig ikke like varm pga størrelse og at den ikke er i kontakt med spolen. men om den kjøler som den skal skal ikke magneten over litt tid bli betydlig varm. må nesten bare se ann litt, om den vanligvis ligger på 20c og etter litt tid øker til 30c er ikke dette noen fare ettersom det tross alt er ganske mye effekt som går over til varme. men om den begynner å bli betydlig varmere enn det den var kan det være tegn på at du bør skru ned.

vær også obs på at magneten er stor, og det tar tid å varme den opp, så om du spiller høyt fra første stund kan det være for sent før magneten blir varm.

men som regel skal man ikke tenke på tempen på magneten, men om man tar på den og den er veldig varm bør du vurdere å skru ned litt. på kraftige høyttalere er det normalt ganske at det blir varmt, så det kommer litt an på også.

på elementene mine fulgte det med advarsel om at elementet ble glovarmt under høy effekt og at du ikke måtte røre det pga varmen.

mulig noen andre her kan komme med noen bedre tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var veldi varmt på laurdagen som sagt, bilen er mørk blå av farge...

Men eg spillte med åpent bagasjelokk...

Håper eg får det på garantien, så skal eg sjå om ikkje eg skal lage til nokke for å følge med på temperaturen.

Magneten er montert inn i kassa, så det er vanskelig å kjenne på elementet for å finne ut kar varmt det er...

Kanskje få tak i eit lite wattmeter og koble på...

Veit nokon kar eg kan få tak i det?

Helst ikkje så veldig dyrt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en viktig detalj jeg glemte å nevne. om du kjører ett klippet signal inn på forsterkeren kan dette føre til at elementet ikke tåler oppgitt RMS effekt fordi utsignalet på forsterkeren kan bli klippet av den grunn selv om forsterkeren ikke er overbelastet. det er kondensatorer som skal hindre at likespenning kommer inn til forsterkerdelen, men disse tar ikke alltid all klippingen desverre. og enda mer desverre er det at over 50% av dagens techno/trance er tatt opp med klipping. :(

så du bør være obs på å spille musikk der du hører at bassen ikke er klar selv om du vet at det ikke er forsterkeren som er overbelastet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvaliteten på sangen skal være grei nok..

Ass up...

På cd-spilleren stod det vel på ca 25, hvor 34 er maks om eg ikkje tar heilt feil..

Skal ikkje ha vore noko klipping.

Prøver å være kresen på hvilke sanger eg guffer litt på, med tanke på kvalitet.

Er det mulig å reparere eit slikt element, eller er det berre å få tak i eit nytt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å beskrive "for varmt"

Det var en Audi A4 (A5) på rudskogen med ett relativt stort anlegg.

Han spillte sånn passe høyt i 5 minutter, da kunne man kjenne at subbene var blitt varme, og dette er pga at man ikke klarer å kjøle ned ett varmt element med varm luft. Samme gjelder jo forsterkere.

2009 - Ford Mondeo Titanium Sport - Powershift
2000 - Ford Focus
2000 - VW Polo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Vel vel, no har eg prata med forhandleren.

Han syntes det var rart at den blei sprengt iom at eg spillte på 25(35 er fullt).

Men trudde kanskje det kunne ha nokke med at eg delte på 160Hz.

Når han så ringte til sin leverandør var det nokke dei også trudde kunne være årsaken, dvs ikkje garanti påstod dei...

Men så sjekker eg opp produktspesifikasjonane, og der står det at den tåler 29-250Hz, når så eg melder frå om dette til butikken ringer han opp-igjenn sin leverandør.

Dei påstår da at iom eg bygde kasse etter måla som var oppgitt i boka, så skulle den være tuna etter 40Hz, og det blei då for tungt å drive 160Hz.

Nokken synspunkt?

Har eg ein god sak med tanke på forbrukerrådet?

Dei påstår at brente spoler ikkje er garantisak uansett....

Lenke til kommentar
Del på andre sider