Gå til innhold

batteri i bagasjerom?

Ranger emnet


DaButcher

Anbefalte innlegg

Du bør ha sikkring... Et vanlig blybatteri kan gi opp til 700 A hvis du kortslutter og et gellebatteri gir opp til 1500 A hvis du kortslutter... Skummelt med tanke på brannfare hvis du ikke sikrer den..

 

Du kan jo bruke en sikring som er en del større en hva du skal bruke av strøm... Den vil uansett ryke hvis du kortslutter helt.. (forutsatt at kabelen ikke er så tynn at du får stort nok spenningsfall til å begrense strømgjennomgangen til under sikringens verdi)

Volvo 242 DL-R http://www.bilforumet.no/showthread.php?t=128156

bruksbil: Audi V8 quattro 4,2 biturbo

Honda CBR 900RR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 49
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Ser det er mange som sier man bør ha sikring.

 

Men hvor bør sikringen ligge ? (I mitt tilfelle vertfall)

 

Har 2 batterier (ett bake også) Hvor bør sikringen ligge da ?

 

Nært batteriet bake eller rett etter batteriet fremme ?

 

Mvh.

Fredrik

- BMW 530da Touring M-Tech 2003

 

x Volvo V70 AWD T5 motor +++

x Flere Volvo 240'er, en 740 Turbo og en BMW 316 80 modell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser det er mange som sier man bør ha sikring.

 

Men hvor bør sikringen ligge ? (I mitt tilfelle vertfall)

 

Har 2 batterier (ett bake også) Hvor bør sikringen ligge da ?

 

Nært batteriet bake eller rett etter batteriet fremme ?

 

Mvh.

Fredrik

 

Rett etter batteriet bak hvertfall...Foran på det originale er det vel sikring originalt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rett etter batteriet bak hvertfall...Foran på det originale er det vel sikring originalt..

 

Fremme er det ikke noen sikring med meg, der går det jo rett på starteren..

Så har jeg den tykke som går bak til andre batteriet.

 

Da må jeg vel slenge på en sikring helt bake også da, og så tror jeg at jeg skal isolere kablen litt mer :)

 

Liker ikke tanken på fyr i bil.. Vil ikke miste den i flammer :(

- BMW 530da Touring M-Tech 2003

 

x Volvo V70 AWD T5 motor +++

x Flere Volvo 240'er, en 740 Turbo og en BMW 316 80 modell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fremme er det ikke noen sikring med meg, der går det jo rett på starteren..

Så har jeg den tykke som går bak til andre batteriet.

 

Da må jeg vel slenge på en sikring helt bake også da, og så tror jeg at jeg skal isolere kablen litt mer :)

 

Liker ikke tanken på fyr i bil.. Vil ikke miste den i flammer :(

 

Ja..tror nok det er best. Kjedli viss det gnisser hull og blir full kortslutning... :ratatatat

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er ingen sikring på batteriet, på de eldre 240'ene.

jeg lurer på om jeg skal få sveist på en ny batteriplate i reservehjulsbrønnen, bak, h.s. og kanskje tre strømkabelen inn i sånn plast-rør som man bruker i vegger i hus?

 

det bør vel holde..

samt kjøre noen KRAFTIGE sikringer, som jeg sikkert må kjøre i paralell.

 

blir litt morsomt om man da skal ha startkabler :P

 

"nei, vi må gå til bagasjen".

 

 

ps. dere trekker opp jordkabel hele veien frem også, eller bare jorder dere i chassis?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er ingen sikring på batteriet, på de eldre 240'ene.

jeg lurer på om jeg skal få sveist på en ny batteriplate i reservehjulsbrønnen, bak, h.s. og kanskje tre strømkabelen inn i sånn plast-rør som man bruker i vegger i hus?

 

det bør vel holde..

samt kjøre noen KRAFTIGE sikringer, som jeg sikkert må kjøre i paralell.

 

blir litt morsomt om man da skal ha startkabler :P

 

"nei, vi må gå til bagasjen".

 

 

ps. dere trekker opp jordkabel hele veien frem også, eller bare jorder dere i chassis?

 

Jeg har bare en jord kabel rett i chassiet i bagasjerommet.. Har vesta den på ene skruen på låsen til bagasjelåkket.. Funker helt fint!

- BMW 530da Touring M-Tech 2003

 

x Volvo V70 AWD T5 motor +++

x Flere Volvo 240'er, en 740 Turbo og en BMW 316 80 modell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare en jord kabel rett i chassiet i bagasjerommet.. Har vesta den på ene skruen på låsen til bagasjelåkket.. Funker helt fint!

ok..

da blir det vel gelèbatteri i bagasjerommet på meg.

tror jeg får sveiset fast batteriplate i reservehjulsbrønn..

 

evnt kanskje jeg bare får sveiset noen muttre fast og skrur fast platen..

blir vel i hs.hjulbue bak, tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Du må enten ha sikring eller legge ledningen i kabelstrømpe.. tenk om ledningen ligger under teppet i bilen å gnager mot en liten kant, skrue osv. når det går til jord så er brannfaren jævla stor.

 

2. holder på å lage nytt feste for batteriet mitt under panseret, for å få plass til et større batteri (95Ah). Rustfri plate, 40mm lenger og 40mm bredere enn bunnen på batteriet. de 20mm rundt batteriet er knekt opp ca 45grader. så en sånn tynn liten volvoliost rundt (kjeder heter det vel) så en gjengestang på hver langside så skrur jeg en U profil fast over batteriet. står bom fast, ser bra ut, ruster ikke. drenering i bunn og batteriet står på klosser for å komme litt opp, opp fra vann og gå klar av boltene platen er festet med. skal fixe tegning og bilde når den er ferdig.

 

Det gamle batteriet skal festes på samme måte i bagasjerommet, da har jeg 170Ah timer.. det burde holde :) dette kobler jeg over en hovedstrømsbryter slik at det batteriet kan kobles fra. og i tilfelle flatt batteri er det bare å vri over hovedstrømsbryteren og vips.. startbooster i bagasjerommet :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror alle nye biler har batteriet bake.

 

Har vel litt med sikkerhets grunner i tilfelle en kollisjon så skal ikke batteriet eksplodere eller kortslutte så lett, så er det vel en slik patent at vist du kresjer, så er det ei sikring eller no, som brenner av, slik at strømmen kuttes og det ikke blir fare for brann pga kortslutning..

 

Er vertfall slik på vår BMW..

 

Regner med det er samme og sikkerhets standar på nyere biler..

- BMW 530da Touring M-Tech 2003

 

x Volvo V70 AWD T5 motor +++

x Flere Volvo 240'er, en 740 Turbo og en BMW 316 80 modell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår