Øyvind Skrevet Juli 9, 2005 Rapporter Share Skrevet Juli 9, 2005 Tror alle nye biler har batteriet bake. Har vel litt med sikkerhets grunner i tilfelle en kollisjon så skal ikke batteriet eksplodere eller kortslutte så lett, så er det vel en slik patent at vist du kresjer, så er det ei sikring eller no, som brenner av, slik at strømmen kuttes og det ikke blir fare for brann pga kortslutning.. Er vertfall slik på vår BMW.. Regner med det er samme og sikkerhets standar på nyere biler.. Største grunnen til batteriet bak er vel at det ikke er plass til det forran, + at det går omtrent ikke no fler kabler forrover i en bil som bakover og inn i coupe'en no mer.... Er også mer gunstig for vektfordelingen. Siter Mercedes 190 Chevy Van G20 Volvo 242 - http://www.home.no/v242 Blazer K5 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Riff Skrevet Juli 19, 2005 Rapporter Share Skrevet Juli 19, 2005 En bør ha både skikkelige gjennomføringer, feste til kabelen gjennom kupeen og sikring. For skikkelig sikkerhet så kan en ha like sikringer både framme og bak (om en har 2 batteri). Enkel måte å teste hvor farlig en kabel kan være er å ta en helt standard høyttaler kabel (1,5m2) fra batteriet og legge den til jord. Garantert smelting av isolasjon og en kabel som ligger på flere hundre grader. Lett tilløp til brann. Har hatt dette uhellet i en 244 jeg hadde for noen år siden. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DaButcher Skrevet Juli 20, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juli 20, 2005 Jeg har forresten batteri i bagasjerom nå. Her lå jo batteriet før: ja, vet det ser litt rotete ut der. jeg holder på å fikse der.. Senest i går, fikset jeg ganske mye, men rakk ikke å ta bilde, pga. en veninne kidnappet meg. slik så det ut i begynnelsen av uken: Nå er det bare den ene, gule kabelen, som jeg må teipe i isolasjonsteip (slik at den blir sort) jeg har ellers stripset sammen ledninger, lagt de opp finere uten floke, etc. samt dere ser på det øverste bidlet her, at jeg festet de relèene i koblingsboksen. skrudde fast en vinkelbrakett jeg fant i bagasjerommet, som ejg ikke vet hva hører til. jeg var også å så etter slik plastikk-rør til å legge slanger i, men på biltema hadde de bare i hvit og stygg gul/grå farge. kan ikke ha den fargen i motor-rommet.. æsj.. jeg har planer om å flytte den kolbingsboksen ned dit batteriet var.. under selve festet.. skru den fast selvsagt. så har jeg lyst å lage plexiglass kasse og ha luftfilter i den og mekke cold air induction. Siter Volvo Power Team Volvo "S90 T6" S: Volvo 242R6 3.0 24V TwinTurbo S: Volvo 780 Bertone Coupè Turbo X: Volvo 240 Stasjonsvogn Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
FiveTen Skrevet Juli 25, 2005 Rapporter Share Skrevet Juli 25, 2005 lurer på om jeg skal kjøpe noe "båtboks" til batteri, feks på biltema, borre hull i det og skru det fast i volvo'en.. Nå har jeg ikke lest hele tråden, men du må ikke borre hull i bunnen av boksen, da er hele vitsen borte (den blir ikke tett lenger!)! Du må lage deg noe feste-anordning på utsiden og bruke stropper eller noe sånt! Og han som hadde bukt det kobberbandet over batteriet, det er ganske skummelt, hva om batteriet forskyver seg, og det blir ei krotslutning? Som sagt, jeg har ikke lest hele tråden, så kan hende at dette er sagt allerede, men poster nå uansett jeg!! :):) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DaButcher Skrevet Juli 25, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet Juli 25, 2005 Nå har jeg ikke lest hele tråden, men du må ikke borre hull i bunnen av boksen, da er hele vitsen borte (den blir ikke tett lenger!)! Du må lage deg noe feste-anordning på utsiden og bruke stropper eller noe sånt! Og han som hadde bukt det kobberbandet over batteriet, det er ganske skummelt, hva om batteriet forskyver seg, og det blir ei krotslutning? Som sagt, jeg har ikke lest hele tråden, så kan hende at dette er sagt allerede, men poster nå uansett jeg!! :):) Batteriplate er sveist fast i bagasjerom. Batteri er skrudd fast i platen jeg så på de båtboksnee og fant ut de var av heller skral kvalitet. derfor må jeg takke Bergen MBhøgg for mercedes batteriplate (mercedes w202, aka. 190) og mercedes batteriklemme (mercedes w123 ambulanse). batteriet er altså i h.s., reservehjulsbrønn. vektfordeling skal mao. være SUPER nå! b6304 skal jo veie ca. 20kg mer enn b230a, men så har jeg ikke a/c system. samtidig, har jeg spart litt over 7kg på å få plastfanger istedenfor kommandofanger fremme. et batteri er vel 10-12kg også? og det henger jo nå rett over bakaksel, motsatt side av fører. mao. vektfordeling er "som original". Siter Volvo Power Team Volvo "S90 T6" S: Volvo 242R6 3.0 24V TwinTurbo S: Volvo 780 Bertone Coupè Turbo X: Volvo 240 Stasjonsvogn Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.